Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 830 ggr
[RussinsMusli]
0

Aggressiv vs aggressiv?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej jag tänker inte göra något av det jag kommer skriva här, det är dumt och jag tänker inte ta den risken. Bara en tanke jag tänkte bolla med er.

När jag städade Faith's bur idag så hade jag hennes lös i rummet som vanligt. Jag gick ut ur rummet och tvättade det som ska tvättas och när jag kom tillbaka hade hon på något sätt lyckas ta sig upp på kartongen som ska göra så att hon inte kommer upp till Sobril! På kartongen stod hon iallafall, tvättade sig och provocerade Sobril till max. Båda två är alltså aggressiva. Dom luktade på varandra genom gallret men ingen attackerade, eller försökte attackera!

Så min tanke var, om man sätta ihop två aggressiva råttor kanske dom kompletterar varandra?
Då säger dom ju ifrån om den ena är på den andra, dom är ju rätt lika och kanske skulle gå ihop? Men å andra sidan så kanske allt skulle resultera i blodigt allvar. Bokstavligt talat.
Va tror ni?

Zakaraa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

*tass*

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

hus-musen
0

Om de verkligen är aggresiva så kommer du att få städa efter slagsmålet och troligtvis avliva en eller båda råttorna pga skador. Så nej, ingen bra ide. Visst finns det råttor som kan funka ihop med en del och inte med andra, men då är de inte vad jag kallar rent aggresiva.

Qui dormit, non peccat

cosmonita
0

Jag tror inte att det skulle funka.

Men, det beror ju på vilka grunder man bedömt att båda är aggressiva.

Man behöver gå till grunden med deras beteendeproblem för att kunna avgöra om det finns en chans att någon av dem ska kunna acceptera andra råttor osv. Det är inget man kan svara på genom ditt inlägg enbart.

Cis-j
0

tass*

[RussinsMusli]
0

#2 Jo men jag ska ju inte göra det! Bara en tanke jag fick när Faith och Sobril hälsade på varandra genom gallret. Båda då aggressiva.. Dom kanske säger åt varandra på ett annat sätt än en "bra" och en aggressiv..

#3 Det var alltså bara en tanke, som sagt inget jag ska göra. 
Sobril är väl egentligen inte aggressiv, hon har suttit ensam sen hon skiljdes från syskonen så hon vet väl inget annat. Fatih har huggit en i magen som fick sy.

Jag tänkte liksom bara att dom kanske kompletterar varandra. Dom är ju lika i beteendet, och som sagt kan säga ifrån på ett annat sätt. Men sen kan det ju bli blodigt allvar..

[RussinsMusli]
0

Dom verkade ju liksom inte ha något större problem med varandra. Sobril öppnade munnen mot henne en gång men då reagerade Faith genom att ta ett steg framåt istället för att backa, helt lugnt, och då stängde Sobril munnen och luktade försiktigt istället.

hus-musen
0

#5 Problemet är att de inte säger åt varandra på ett annat sätt, aggresivitet fungerar inte på det sättet. Utan det blir en maktkamp och ingen av dem kommer att vika sig.

Hur gammal är Sobril och varför går hon inte ihop med andra råttor? Henne kan det ju finnas en chans att man kan jobba med om hon bara har suttit ensam. Faith har jag inga större förhoppningar om med tanke på tidigare beteende, men hon behöver inte vara helt omöjlig hon heller.

Qui dormit, non peccat

[RussinsMusli]
0

#7 Jo, det vet jag. Men dom verkade ta det så lugnt så denna tanken slog mig! :)

Sobril är inte yngre än 1 ½ år iallafall, kommer inte ihåg exakt ålder. Hon är en omplceringsråtta som flyttade till min kompis, som jag nu är råttvakt åt. Klart det kan gå, och jag har pratat med min kompis om det. Satte henne ihop med Älva i sängen för att se hur hon reagerade och hon rumpade henne men inget allvarligt. Lyssnade när jag sa åt henne och Älva är en tuff tjej som sa ifrån också. Men hon verkar trivas bra ensam och min kompis ska nog inte ha fler djur nu (tycker jag av olika anledningar).

men nu är det inte varför dom är aggressiva tråden handlar om ;)

Faith verkar iallafall tycka hon fått världens roligaste kompis där på andra sidan gallret, dom luktar på varandra och sover nära varandra nu. Faith på kartongen precis utanför och Sobril i korgen på innsidan. :p

hus-musen
0

Jo bakgrunden är ju väldigt viktig, hur ska vi annars kunna göra en bedömning om det går att sätta ihop dem?Flört

Det finns många olika sorters aggresiviteter, vilket innebär att det inte finns något universalsvar. Jag har en överdominant hane hemma, han är inte vad jag kallar för extremt aggresiv men han går inte ihop med andra råttor. Brukar prova lite då och då med nya råttor, men han har hittills inte accepterat någon. (Under sträng bevakning naturligtvis.) Men man kan ha honom lös och han struntar totalt i andra råttor så länge de är i sina burar.

Qui dormit, non peccat

[RussinsMusli]
0

#9 Nja, fast frågan var inte om jag skulle sätta ihop dom då det som sagt inte är min råtta. Faith ska jag testa sätta ihop med en annan! 
Det var bara en tanke, om det går, om det funkar så. Om det KAN funka så. Så jag vet i framtiden ;)

cosmonita
0

#10 tyvärr går det inte att ge råd nu som funkar i framtiden med andra råttor med liknande problem. Det kanske KAN funka så men det finns inga garantier, snarare så brukar det väl inte funka så…två dominanta råttor hinner nog inte uppfatta varandras egenskaper eller hur de kompletterar varandra utan det är brukar bli strid ganska snabbt. Visst kan det verka lugnt först men jag tror att de kan ryka ihop när som helst även om de avvaktar ett tag.

Det som är så härligt med råttor är att de är individer. Men det sätter också lite krokben i hur man ska tolka "råttbeteende". Det är nämligen helt olika. Just Faiths och Sobrils problem går inte att applicera till andra råttor generellt.

Visst är det så att råttor funkar som andra djur med hierarkier i flocken och så, men varför just två individer inte går ihop har mer individuell prägling och måste tas från fall till fall.

Tyvärr är det också så att många råttor som INTE gillar varandra, som bråkar och slåss, kommer kanske inte att gilla varandra hur man än gör. Det bör man vara medveten om…men det var ju lite OT.

[RussinsMusli]
0

#11 Jo.. Dom kommer ju inte få träffas utanför buren då jag inte vill ha fler slagsmål! Är nog med det som varit :)

hus-musen
0

#10 Ja men det spelar ju ingen roll vilka råttor du väljer att sätta ihop, rent hypotetiskt kan det gå grymt illa eller så kan det kanske funka. Och det är ju det du sj skriver i huvudinlägget.

Qui dormit, non peccat

[RussinsMusli]
0

#13 Hmm, ja. Jag brukar iof svara på mina egena frågor/tankar utan att veta om det Obestämd

wintermynta
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle nog inte ens låta dom hälsa via gallret. Det tar bara en sekund för dom att skada varandra riktigt illa även genom ett galler.

[RussinsMusli]
0

#15 Jag vet, men det gick bra idag men inget jag gör om. Jag ska komma på något nytt att bygga så hon inte kommer upp till den andra, men förhoppningsvis åker den snart hem!

Lamina
0

Jag hade en gång en råtta som hade bitit ihjäl sin syster hos sin förra ägare. Jag testade (väldigt försiktigt) att sätta ihop henne med mina flickor, och några av dom funkade hon bra med. Men hon var lite bråkig och med sin bakgrund vågade jag inte ta några risker med henne. Men en råtta funkade hon faktiskt bra med. Och det var den råttan som hade flugit på min lilltjej och bitit och skrämt henne så illa att hon i ren panik hoppade rakt ut utan att se sig för och landade en våning ner…

Varför dom funkade ihop vet jag inte. Och att sätta ihop dom är inget jag skulle ha provat med den kunskapen jag har idag. Men dom två verkade vara dom enda som accepterade varandra, konstigt nog. Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[RussinsMusli]
0

#17 Hm, slutet gott allting gott! :)

mikeiko
0

#17 "Bitches be crazy" xD

AnnaRamnemark
0

Jag förstår din tanke RussinMusli typ som man tar + och + så blir de minus, om man tänker matte :S eller mer - och - så blir de + ( hoppas ni fattar :P)

I tanken skulle de kanske funka, att dem kanske kompleterar varandra men de är inget man bör prova som du själv skriver, att du inte ska göra och alla andra. Men att låta henne sitta på lådan jämte buren (med lite ögonvakt) så tror jag att båda gillar det.

De är lite som min Jerry (som är/har varit agrresiv) han gillar inte att vara i hans stora bur han vill heldre sova i den lilla buren jämte tjejorna. Han springer själv in där och lägger sig och sover nära gallret och tjejerna lägger sig likadant fast i deras bur. Han verkar vara nöjd för han ligger där och ploppar. Är han i den andra buren vägrar han att äta. Så dina tanter kanske gillar de där att kunna vara nära men ändå inte för nära. Kans du kanske inte ställa deras burar galler mot galler (med liiiite mellanrum) så kan dom alltid nosa på varandra så slipper dem känna sig ensamma.

Men OM man skulle sätta ihop dem och vi säger att detta skulle funka så, tror jag att de kommer ta lång tid tills dem accepterar varandra och de kommer nog komma många fula bett under den resan till vänskap.

#19 HAHA du ska alltid komma in med någon flummig komentar :P

[RussinsMusli]
0

#20 Jo, men jag är rädd för att det ska hända något, jag menar dom kanske försöker attackera genom gallret, det kan bli stressigt för båda om dom vill komma därifrån! Men någon gång ibland kommer dom få göra så. Men förhoppningsvis åker Sobril hem snart!

Denna kommentar har tagits bort.
mikeiko
0

#20 xD

[RussinsMusli]
0

#23 Vad vore RiF utan dina knäppa komentarer? ;)

mikeiko
0

#24 Lulz, visste inte att jag lyckats bli forumets teaterapa xD Oh well, det är ba å käka banan och vara glad :D

[RussinsMusli]
0

#25 Hahaha Cool