Luftfuktare
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ni "alla" som har luftfuktare. Eller som kanske bara har lite mer koll än vad jag har. 
Kikar på en luftfuktare till min lägenhet och främst mina råttor. Har hittat massor som använder sig utav ultraljud, istället för att använda värme (för att få vatten till ånga, that is) Men då undrar ju hurvida detta kommer att störa råttorna?
Värmen är ju jobbig, är ju svårt att placera den på lämpligt i en "optimerad" lägenhet på knappa 25 kvm. Så en som inte blir varm vore ju toppen. Men störs dem utav det så går det ju inte med ultraljud…
Hoppas att nån vet.
"Din verklighet är inte Min verklighet"

Finns så många olika åsikter, jag kommer att köpa en med varm ånga nu. Det finns de med "yttre"skal som är kallt och man behöver inte ha en glödhet manick ståendes på golvet! Dessutom så dödar värme legionella, om tempen är över 40 grader.
Ultraljudet hör inte vi människor men jag vet faktiskt inte om råttorna reagerar på det. Läste nånstans att tillverkarna hävdar att djur inte tar skada av det, men det står ingenstans hur många decibel ljudet är på.
Qui dormit, non peccat

Nej det är precis det jag reagerat på. Att de inte informerar om hur högt/lågt ultraljudet är. Finns ju ex. mus/sorkskrämmare som fungerar med ultraljud och dessa är ju till för att skrämma/stressa bort djuren.
De jag kikat på som inte har ultaljud så står det inte i produktbeskrivningen hurvida den blir varm eller om den har ett skyddande hölje. Nån modell att rekommendera?
tass
Är det inte bara att testa då och se ifall djuren reagerar på det? Jag menar om du köper en produkt så har du ju 30 dagars öppet köp på det så funkar det så funkar det och funkar det inte så lämna tillbaka och köp en utan ultraljud :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

#3 fast det beror ju på vart hon köper den =)
Qui dormit, non peccat

En som jag funderar på är denna modell NaturAir – HH350E
eller kanske denna http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/klimatprodukter/luftfuktare/bionaire-bwm401-i?utm_source=pricerunner&utm_medium=pcs&utm_campaign=luftfuktare&utm_term=bwm401-i
Och typ 4 olika till, verkar jättesvårt att hitta rätt modell som har fått bra betyg utan att kosta hur mycket som helst.
Tips mottages tacksamt =)
Qui dormit, non peccat
Jag kan rekommendera denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154198731
Vi har den hemma och jag tycker att den funkar bra. Vad jag har märkt blir det ingen skillnad i temperatur då den är igång. Relativt tyst är den också. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

#7 en av dem jag funderar på! Men det jag undrar är om den blir väldigt varm och hur tyst är tyst? tänkte ha en i sovrummet. Är det automatisk avstängning på den?
Qui dormit, non peccat
#8 Själva luftfuktaren i sig blir inte varm överhuvudtaget. Det enda varma är ångan (givetvis), men den är inte så varm att man inte kan hålla handen mitt i "utblåset". Den har automatisk avstängning. Ljudet låter ganska precis som ljudet från en kastrull precis innan vattnet börjar koka. Det är nog bästa sättet att beskriva ljudet, haha. :)
#7 #8 Det är den jag har, och den blir väldigt varm. Man ska akta sig för att ta på den i ungefär en halvtimme efter att man har stängt av den, men själva luften blir inte varmare. Jag kan varmt rekommendera den, det gäller bara att vara försiktig, ställa den en bit från andra saker på något som tål vatten (jag har den på en pall).
#10 Jag tycker inte att den blir särskilt varm :o I och för sig brukar jag inte vara och peta i den när den har gått några timmar. Hur länge dröjer det innan den blir sådär varm?
#11 Jag vet inte riktigt hur lång tid det tar, men jag har inte heller direkt petat på den när den varit igång ett tag. Däremot har jag känt på den runt en halvtimme efter att jag stängt av den, och då har den fortfarande varit varm (ej het, men ganska varm). Jag har dock kört på full effekt, den blir varmare då.
#12 Är det säkert att vi har samma luftfuktare? :o Min har varit igång sen ungefär 10 i morse och den är fortfarande bara ljummen (gick och kände på den nyss).
Edit: Bara precis längst ner på "värmesidan" dessutom.
#13 Var tvungen att pröva: nu hade jag haft den på i ett par timmar, på lägsta nivån visserligen, men den var bara ljummen. Det är nog lite överdrivet med säkerheten i häftet, skulle jag tro. Visst, man ska väl inte direkt sätta handen över ångan eller något liknande, där kan det nog vara hett.

Billigast är ju att köpa på nätet, iom det så vill jag veta lite mer utav folk som har samma behov som jag har. Annars så kan det som säljare ibland vara svårt att svara på mina frågor. För det brukar vara ett j*vla krångel när man ska skicka internet shoppade saker på retur (iaf för mig)
De kraven som jag har är:
- Inte över 1000 kr
- Får inte låta mkt (dvs så är "kokande vatten liknelsen precis i överkant)
- Den får inte bli varm
- Ska klara 40 kvm
- Måste ha automatisk avstängning om vattnet tar slut
Det är det jag kan komma på. Bortsett från om det är så att ultraljud stör råttorna, för det är inte OK.
#15 Den jag har låter mycket, i min mening. Jag är dock ganska ljudkänslig och stör mig lätt…
Här står det lite om djur och ultraljud förresten:
Utdrag:
"Eftersom gnagare är mycket känsliga för ultraljud och använder det för kommunikation, är det viktigt att sådant buller utifrån minimeras. Buller i form av ultraljud (över 20 kHz) alstras i många fall av vanlig laboratorieutrustning, exempelvis droppande kranar, vagnshjul och datorskärmar, och kan ge upphov till avvikande beteenden och fortplantningscykler."
Såhär står det särskilt om råttor:
"Deras lukt- och hörselsinnen är högt utvecklade, och de är särskilt känsliga för ultraljud."
Edit: Det är grymt mycket text på den sidan, så enklaste sättet att hitta är att trycka CTRL + F och skriva in "ultraljud".

#17 Läste den oxå, kan du hitta något om hur många khz som en luftfuktare med ultraljud avger?
Qui dormit, non peccat
#18 Jag hittade bara en diskussion på Bukefalos, nämligen denna:
Hittade detta också:
"Mössen kan uppfatta ljud på omkring 100 kHz, det vill säga ljud fem gånger högre frekvens än vad människan kan höra. Dock kan en mus få slaganfall av vissa högfrekventa ljud, vilket kan sluta i att musen dör."
( http://dagbladet.se/djurnatur/1.440896-antalet-rattor-och-andra-gnagare-blir-fler-och-fler?m=print )
Någon som vet hur mycket hörseln skiljer sig mellan råttor och möss?
Denna länk kanske också är intressant:
http://www.pestcontro.nu/original.html
Den produkten använder bland annat ultraljud för att bli av med skadedjur (gnagare och kackerlackor.)

Ja ultraljud fungerar ju som en ivägskrämmare, vilket jag förstår. Finns inget värre än pip, de blir ju typ som tinnituspip för de stackarna. Tror inte att möss och råttors hörsel skiljer sig så mycket, det som stör möss stör råttor oxå.
Qui dormit, non peccat

Har jobbat som försökstekniker, men hade bara möss. Där när vi kollade för hurvida ev ombyggnationer kommer att störa aveln eller om den ska flyttas så koLlade vi efter 20(40)-80 kHz
Men då kanske det är ungefär lika för råttor.
Och efter att ha läst den där bukefalos tråden, kort och precis, så låter det ju som att ultraljud inte är nått att sattsa på alls om man har djur.
Men om man bortser ifrån dessa, vad är det för ljud man kan gå efter? deciebel (som på dammsugare?) för vill ju inte att den ska stå och brumma i ett hörn heller för den delen.
Värmen kanske man kan hnatera (att maskinen blir lite varm) men ljudet lär ju störa. Eller vad/hur tänker ni?

Jag tittade på decibel, de flesta verkar brumma på mellan 20-35 decibel. Några var uppe i 45 decibel vilket jag tycker verkar väldigt högljutt. Då kan man inte sova med den på iaf.
Qui dormit, non peccat