Vad gör hon?
Jag börjar bli lite orolig för mina råttor jag har 3 stycken tjejer som bor i samma bur , en på ca 1,5 år och dom andra är ungefär 3 månader. Nu till problemet, hon som är lite äldre hoppar på dom andra så fort dom kommer i närheten , hon biter och nafsar på dom så att dom skriker :o Hon har aldrig gjort något liknande , dom små får inte ens vara i närheten av henne då blir hon galen, och jag tror att hon tar all mat och nu har hon gått upp i vikt också , hon är jätte tjock! någon som har någon aning om vad jag ska göra ??
Jag har lite frågor för att lättare kunna se problemet. :)
Hur länge har de nu bott tillsammans?
Hur introducerade du de 2 nya till den äldre råttan?
Och hur länge har den äldre råttan bott ensam?
Dom har väll bott ihop i 3-4 veckor kanske , skulle jag tro.
jag lät dom träffas utanför buren och sen på den äldre råttans revir utanför buren de gick jätte bra, och jag ställde burarna brevid varandra och gav dom varandras filtar så dom skulle känna lukten och så… dom fick träffas några gånger utanför buren tills dom inte reagerade så mycket på varandra, sen satte jag in dom små i den äldre råttans bur och sen den äldre råttan , det har fungerat jätte bra tills idag då hon började hålla på. Men hon naffsar mer på dom små och hon tar tag i skinnet och drar i dom , som vissa djur gör när dom bär sina ungar i nack skinnet om du förstår vad ag menar. Oj de blev lite långt… XD
Hon bodde ensam i ungefär 1 månad ganska exakt…
nu ska jag ställa en jättedum fråga som du säkert redan tänkt på :) men tänkte eftersom du skrev att hon blivit jätte tjock och tiden de gått ihop.. är du säker på att de små är honor?
visserligen så ser man ju det väldigt tydligt men jag är bara tvungen att fråga…
#3 Ja, vad olyckligt om det kanske är hanar! Jag blev en gång lurad på möss när jag var liten… Hon blev dräktig och dog. :(
#2 Hur pass hårt biter hon? Naffsar hon bara på dem eller får de öppna sår? (Kolla igenom pälsen ordentligt efter skorpor/öppna sår).
Det är vanligt att råttor kan vara lite bråkiga med varandra, och så länge det inte blir hål i skinnet ska det inte vara någon fara. Men om det blir sår så får du tänka efter, tänka några steg bak och börja om från början även fast du gjorde allt rätt. Den äldre råttan kanske behöver mer tid på sig att vänja sig vid de små. Introducera sakta… Sakta. :) Tillslut ska det bara funka! Det gör det nästan alltid.
Läs denna! >> Introducering av Tamråttor
#3 Ja , jag är ganska säker på de. blev lite orollig först eftersom hon blev så stor och tjock men dom ser ut att vara honor. :)
#4 Hon naffsar mest, som om hon vill dra i dom , men det blir inga sår.
Okej , vad jag har sett idag så har hon lugnat ner sig , ska vänta lite tror jag och om det inte blir bra så får jag väll backa ett steg eller börja om fån början som du säger.
kanske ska tillägga att den äldre råttan har en juvertumör, kanske de kan påverka hennes beteende?
#5 Isåfall tycker jag du ska låta dem vara! När de börjar "tjaffsa" så lägg dig inte i, det kan förvärra allt. Utan låt dem istället bara göra upp sitt helt själva. Så länge hon inte reser ragg (all päls på kroppen sticker ut, de ser ut som en igelkott), viftar på svansen eller att det blir sår så är det inget du ska behöva bry dig om. :)
Och juvertumören tror jag inte alls ska behöva påverka hennes beteende. Det beror nog på sakerna runt om kring isåfall. Om hon börjat smalna av eller få andra fysiska problem av tumören, då skulle jag kunna gissa på att hennes humör kan bli mer frustrerande och argt.
#6 Okej, det som förvånade mig var att dom har tjaffsat förut men aldrig lixom bråkat så som dom gör nu. men tack så mycket för hjälpen.
Okej då vet jag :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det kan ju ha gått finfint först men att dom fått någon rang-dispyt nu lite senare. Mina var jättebra sams först, dom gjorde inte upp om rang förrän 3 veckor senare.
Du får nog låta dom göra upp men ha lite koll så det inte blir mer våldsamt! Lycka till 
#8 det låter bra , tack så mycket :)

Funderar på hur stor bur de har, kanske kan den äldre tycka att de är för mycket nära inpå och behöver mer möjlighet att gå undan för sig själv?
Hur mycket får de vara ute och springa och vad har de för något att aktivera sig med i övrigt?
Har du en enda matskål eller har du flera matskålar och vattenflaskor? Upptäckte med min gammelråtta (som inte lever längre) och mina 2 småttingar att de bråkade en hel del om maten, men sedan satte jag in en extra matskål och det matrelaterade bråket upphörde nästan helt (utom då de hade fått nått extra gott).
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
buren är väldigt stor , och dom kommer ut varje dag(oftast iaf), dom har inte så jättemycket grejer i buren just nu, tänkte "renovera" den lite i mogon men dom har några hängmattor och små hus och lite leksaker och har 2 matskålar och en extra för fäsk mat. :)
Har de som du säger en stor bur, och så länge det inte blir några sår så låt dem vara bara.
Jag har relativt nyligen introducerat (dock bebisar) till en kastrat som var en liten bully innan. Till en början brydde han sig inte alls och ignorerade dem totalt. Men de svå var ju nyfikna och kunde inte hålla sig ifrån. Mamma skrek att den äldre höll på att ha ihjäl de mindre, men det var givetvis bara en massa hoppande och farande rut i buren. Numera sover de alla tillsammans, men det händer att om de inte bryr sig om puttningar så tar han dem lite i nackskinnet (som mamma) och visar vem som bestämmer helt enkelt.
Har hon inte varit aggresiv förr så har jag svårt att tro att det skulle kunna eskalera till riktiga slagsmål så här långt efter introduceringen. Men man ska väll aldrig säga aldrig. Men som sagt, så länge det inte blir sår så ska det inte vara någon fara, men fotsätter det lika utan någon som helst förbättring i 1-2 veckor så kanske du helt enkelt får börja om från början.
Hakuna matata!
okej , vilken tur då, dom bråkar nämmligen inte längre , och nu sover dom tillsammans hela tiden :)