Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 718 ggr
[RussinsMusli]
0

Frustration

Suck.. Jag är så frustrerad! Det kanske inte är meningen att jag ska ha råttor? Isåfall, varför går det aldrig bra någongång?!
Det har varit så himla mycket nu, och det tycks aldrig ta slut. Sjukdomar hit och dit, agresivitet, dödsfall, nedstämda råttor.. Åh!

Nu när allt har varit bra sen Lovas alla ungar gick bort så kommer nästa bakslag. Dom har fått löss igen, av helt okänd anledning? Förra gången misstänkte jag att jag slarvat med att byta om från stallkläderna men nu har jag inte ens varit i stallet på ett bra tag. Det fick dom stornghold för igår. Faith har fått problem med sitt öga, det är rött klet runt och det har inte blivit bättre med att tvätta varje morgon och kväll så hon har fått baytril för ögoninflamation… Nu har Lova, Lilla blå och Fisen fått samma. Älva har klarat sig från ögoninfektionen, men har blivit hängig och gått ner i vikt. Vetten hittade dock inget fel på henne så jag misstänker nedstämdhet, men av vilken anledning? Det har inte varit några förändringar, hon är ute 3-4 timmar om dagen så det kan väl ändå inte vara understimulerad. Fisen rosslar?, fast hon var tyst hos vetten så hon hörde inget fel förutom nysningen då, men det skulle tydligen också försvinna med Baytril. Faith har börjat typ.. små pipa? när hon andas och vetten kunde inte sätta fingret på vad det är. SUCK!

Ibland har jag bara lust att sälja allihopa och sluta med det här, det är inge kul, inte alls! Jag blir så frustrerad! Varför blir det såhär? Skrikandes
Men nej, jag skulle aldrig klara mig utan pälstussarna, dom är allt jag har och kämpar för. Fastän dom verkar kämpa mot mig. Usch, jag behövde bara skriva av mig, jag är lite… Frustrerad som sagt!

Dramatik
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Usch, jag vet precis hur det känns. Och det är inget kul alls när det går emot en sådär. Försök tänka på alla små saker som du älskar med just dina råttor, brukar hjälpa lite:)

Miss Lalona
0

Can´t live with them and can´t live without them. Det är ofta så med djur :) I slutändan är det ändå värt att kämpa för. Slå av dig lite frutration i kudden och glädjs åt dina sötnosar :) Förtår dock att du inte har det lätt.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

[RussinsMusli]
0

#1 Ja, men det är så svårt med alla bakslag jämnt. Jag vill leva ett tryggt och lugnt liv med mina tussar men näheee, det funkar ju inte.. Det är sjukdomar hit och dit jämnt! Skrikandes

#2 Nej du, det är inte lätt alla gånger! Men dom är ju så söta så.. Oskyldig

[Ratass]
0

blir väl så då man har "många" det är aldrig helt felfritt ,alltid nån som blivit sjuk är ju en annan sak om man bara har två att ta hand om.

[RussinsMusli]
0

#4 Jo det är ju klart, men det blir jobbigt (OCH DYRT!) om det alltid ska vara såhär. Så länge det går att bota är det liksom inga problem så, men det är såhär hela tiden det har varit sjukdomar och endast problem konstant i över ett år nu snart! Skrikandes

[Ratass]
0

jo det blir dyrt därför borde man hålal sig till två tre XD ja har ju..5 just nu varav två aldrig är friska..men de går inte at bota helelr, tror vi kom fram till trånga näsgångar. adnra två är hlsan själv och den sista verkar rossla ibland

[RussinsMusli]
0

#6 Haha nää, jag vill ha fleeeeer 8D
Blir ju dyrt med att ha 5 sjuka, varav två är misstänkt rossel som kanske kräver fler behandlingar. Suck :p

[Ratass]
0

ja vill också ha fler ^^ ska ju skaffa bäsar med babs i slutat på april ^^ då får jag många fler

[RussinsMusli]
0

Jag ska para Älva i Maj :D

[Ratass]
0

det var siamesen elelr nånting? :)

vad blir det för en hane då?

För mig är det ju babs en balck husky roan,främst för hennes underbara temprament precis som hennes mamma. hon var en rikigt pussgurka :P Min hane är en aguoti rex dumbo :D drömråttan ^^'

[RussinsMusli]
0

#10 Ja siamese striped roan är hon :)
Hon ska ev få träffa en russian blue rex db om jag minns rätt, hon hade fler så jag kanske blandar ihop dom, men vill nog ha rex iallafall ^^

Anledningen till parningen, jag hade egentligen lagt ner alla mina avelsplaner pga all skit, är att hon är precis en sån råtta jag vill föra vidare. Hon är energisk, hoppar och skuttar som en galning, men smälter ihop till en klump gelé i händerna och älskar mys. Knastrar och ploppa med ögonen har hon gjort ofta också. Alla älskar henne, hon är en drömråtta, verkligen!

[Ratass]
0

precis så är min babben också, helt perfekt.. Aldrig vart sjuk på nått sätt, hon snodde bactrim,en som en annan sjukling skulel ha så skulle hon bli sjuk så skulel hon gladeligen ta den :P Ploppar och knastrar och är helt lealös när man myser ^^

[RussinsMusli]
0

Det är sååå mys med såna råttor ^^

[Ratass]
0

jaa ^^ och att ha en hel hög med småttingar å se dem växa upp.. Finns inget bättre

[RussinsMusli]
0

Nej verkligen inte! Underbart.. Älskar dom små pipen Kyss

[Ratass]
0

längtar efter att få höra dem ^^

[RussinsMusli]
0

Ja Skrattande

Dramatik
0

Russinmusli, jag tycker nog du ska tänka igenom detta en extra gång. Älva kan ju inte vara så gammal än och du borde veta av erfarenhet att en bra råtta snabbt kan bli en dålig råtta. Dessutom har hon väl okänd bakgrund? Ytterligare en anledning att vänta lite längre:) Vad gör det om du utvärderar henne tills hon är iaf 9-10 månader?

Inget otrevligt menat alls, ville bara få dig att tänka ett extra varv. Bebisar ska man inte skaffa för att de är gulliga:)

[RussinsMusli]
0

#18 Nej det är klart! Då hade jag haft hur många bebisar som helst FlörtHon har inte okänd bakgrund, jag har kontakt med hennes uppfödare. Sen måste hon ju komma upp i rätt vikt och sånt innan, jag tänker inte para henne förrän jag känner att både hon och jag är redo för det. Tidigast maj är det, sen om det blir i juni får vi se.

Jag har tänkt igenom det här väldigt mycket eftersom, ja, jag har erfarenhet av att en jätte underbar råtta kan bli en "hemskt" råtta på kort tid. Jag har inte bråttom med att para henne och ser jag minsta förändring till det negativa i hennes beteende så tänker jag inte para henne heller! Glad

wintermynta
0

När det blir så där mycket så skulle jag sätta mig i karantän sex veckor. Inte för att det behöver vara nåt livshotande eller farligt för den delen utan för att det låter som om dom flesta av råttorna har nedsatt immunförsvar just nu. Sen sänker även antibiotika  immunförsvaret.
Ögoninfektion är väldigt smittsamt och man bör sätta den smittade i en egen bur för att undvika att dom andra blir smittade. Finns även ögondroppar med antibiotika som kan hjälpa.
När det gäller löss ska man behandla två ggr inte en för att lössen är olika äggkläckningsperioder o det gäller oavsett vilket spot on medel du har.

Så ta en sex veckors timout utan att införskaffa nya råttor eller parningar. Ge massor av frukt, vitlök o roobioste för att boosta upp immunförsvaret.
Förstår att det är väldigt jobbigt när allt kommer på en och samma gång.
HOppas alla kryar på sig snart.

[RussinsMusli]
0

#20 Ja jag får väl göra det.. suck. tack för tipsen iallafall!