Bebis vikt
Har kämpat med bebisarnas vikt i ett par veckor nu då dom halkat efter trots bra mat och mycket kärlek. Därför vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Dom blir 5 veckor i morgon och det är väl dags att flytta egentligen. Men dom väger alldeles för lite för deras ålder. Inte så att dom är undernärda dom är bara små. Man kan dra dom över en kam och säga att alla väger runt 50 g i dag. Men det är ju ungefär hälften av vad dom borde väga. Känns som dom alltid kommer vara små i växten då alla är matglada och aktiva så är jag inte så orolig. Men jag kan väl inte låta dom flytta än när dom är så små som dom är? Hur ska jag göra? Vänta på att dom ska gå upp till 90 gram innan flyttar även om det tar lång tid? Dom kommer ju inte från bästa stället precis så tror det är en kombination mellan genetik (väldigt små föräldrar) och att mamman är för gamal och sliten sen innan. Jag kommer behålla nästan alla här så dom är jag inte lika orolig över då jag kan övervaka dom och låta dom har det lugnt. Men flickan som ska flytta är minstingen i kullen och hon har alltid varit minst. Och sen är det två pojkar som också ska flytta.
Hoppas på råd..
Ingen som kan hjälpa?
Du behöver få upp dem i vikt innan du säljer dem även om det dröjer någon vecka.
Ge dem nyttig och energirik mat. Rent fett är inte nyttigt men det finns mycket mat du kan ge för att få dem att öka i vikt. Sök gärna här på forumet, finns många trådar. Om du redan vet att du ger dem rätt mat så är det bra, då får du helt enkelt fortsätta med det och vänta tills de väger mer. Lycka till. 
Försök att ge kattmjölk. Finns pulver på apoteket som är okej och håller ett tag. Kan vara att honan har dålig mjölk. Dvs lite eller låg näring/fett innehåll.
Har just själv haft två kullar. Ena låg på 107gram vid 5 v andra låg på 72gram vid 5 v. Bara vänta på att de kommer till 80 gram eller helst över innan de flyttar.
Den mindre kullen låg första två veckorna riktigt efter. Började med mjölkersättning och barngröt. Hände att jag tillsatte lite kalkpulver i gröten. Detta utöver en bra kost.
Finns som sagt massa trådar om bra mat du kan ge.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.