Råttor iFokus

Råttor

Etikettsläktforskning
Läst 6216 ggr
Mische
0

Lite mindre planerat

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden. Så det är bara att flytta om den ligger fel (om det nu går?)!

Har fått hem ett syskon par som gått ihop sedan födsel. Dom är ca 1 år nu och en hona och hane. Innan någon skriker så är dom särade på och honan sitter i bäbisbur då hon är rund om magen och förväntas få dom när som helst nu. Blandade känslor har jag för detta och tycker mest bara synd om mamman. Men nu tänkte jag iaf göra det bästa av situationen och lägga upp en liten bebistråd.. (finns mer information om situationen i tråden Mentor/Stödperson under fliken Avelsrådgivning).

Jag har inte så mycket information om föräldrarna men tänkte lägga upp det jag vet iaf. Bilder kommer när jag hittar sladden till kameran.

Mamma:

ca 1 år gammal, frisk och pigg, agouti hodded (väldigt fint tecknad)

Lätt att ha och göra med. Mysig men lite osäker då hon inte fått mycket kontakt senaste tiden. Fått 4 kullar innan men inte fått behålla någon en längre tid (läs i min andra tråd). Knastrar högre och mer än någon råtta jag tidigare träffat. Kunde va lite grinig under just dräktigheten och bitas men jag har myst och pillat på henne utan att hon ens antytt till bitande. Fångade mitt hjärta från stund ett. Har haft svårt att väga henne då hon inte vill vara med men har insett att hon helt klart är för liten.

Pappa:

ca 1 år gammal, frisk och lite lat, agouti hodded (fint tecknad)

Lätt att hantera även han. Mysig luvråtta (älskar att sova i huvan på tröjer) även han har fått lite kontakt den senaste tiden men gosig ändå. Försökte ta ledar roll över min kastrat men blev skarpt tillsagd och rättade sig snabbt efter det. Han inte heller han antytt till att bita.

Kull(?):

Detta kommer bli en regnbågdkull utan tvekan. Har träffat den enda av deras kullar som fått leva förbi pinkie åldern och dom var vid 3 veckor väldigt mysiga, lätta att hantera och gudomligt söta. I den kulle fanns det roan, agouti, 2 olika beiga varianter (har inte så bra koll på vad dessa olika heter) och ev blå (säkert någon till). Såg inte så noga..

Nuvarande kull kommer förmodligen komma vilken dag som helst (kan inget säga säkert). Den kommer vara regnbågsfärgad.. Kommer även vara ett strikt AVELSFÖRBUD på alla bebisar pga att deras bakgrund är så gott som okänd och att föräldrarna är syskon.

Jag kan säga att jag är livrädd för mammans skull och min egen. Men jag kommer göra allt för att allt ska gå bra och mamma ska få slippa lida mer. Jag hoppas även att jag kommer hitta hem till ungarna jag inte har plats att behålla. Kommer som det ser ut behålla 3 men kan bara behålla pojkar då jag inte vill ha fler i Quag och flickornas bur i dagsläget.

Önska mig lycka till i den här härvan..

[lucke]
0

Hoppas allt går braGlad

Mische
0

# Tack :) Det gör jag med..

nyndat
0

Håller tummarna för dig och den stackars tösen, men det går säkert bra :) Ni får kämpa på! Blir säkert skönt för henne också att uppleva att hennes bebisar får leva..

silverorm
0

Jaa..vad säger man..starkt av dig att ta hand om dessa stackars djur! Ett bra tips är att du ger mamman en mineralsten gjord för råttor, med kalcium inte salt. Ge henne även varierad mat så hon får i sig allt hon behöver. Kalcium är extra viktigt nu när hon har haft så många kullar redan och är sliten. Lycka till!Glad

Mische
0

Känns skönt att ha stöd i det jag gör..

Ska se till att hon får i sig kalcium då. Varierad mat får hon redan och just nu väldigt fett mat då hon är lite liten och jag gärna ser att hon rundar till sig lite..

Dramatik
0

Hoppas allt går bra för er:) Ska blir spännande att följa detta.

Thirre
0

Jag blir så glad av att läsa sådana här trådar. Glad Det är skönt att läsa, höra, att det finns folk som verkligen brinner för utsatta djur och tar på sig ansvaret att ta hand om dem oavsett eventuella komplikationer. En stor eloge till dig! och önskar att fler handlade som du gör…

Jag tror att det kommer gå bra. Det grundar jag i att du verkar vara en person som vill göra allt rätt och för att du har börjat söka svar och hjälp på denna sida. Du gör det du kan och om det går fel.. det är bortom våran förmåga, det är annat som avgöra det.

Glöm inte att ge bra fetter och protein!, om du vill få upp henne i vikt och hjälpa till på traven med mjölkproduktion och det som kommer gå över till bebisar. Självklart är vitaminer och mineraler viktiga det med. Men, snabba kolhydrater och fel fetter kan visserligen göra henne större men ger inte så mycket mer än just det. Vi vill att hon skall kunna bibehålla den näring hon får i sig, och möjligen föra över det till sina ungar. Snabba kolhydrater såsom pasta och potatis finner jag dock inte vara någon fara, för mig är det bra föda under rätta former.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Mische
0

Jag ger henne samma föda som mina andra råttor då mina andra flickor är tagna från ett skräck hem och har haft svårt att gå upp i vikt så har jag sedan tidigare fått mycket hjälp med just bra mat för att få upp dom i vikt. Så mina råttor äter 1000% bättre än vad jag gör själv.

Blir glad över att få möjligheten att hjälpa utsatta djur och det är något jag mer än gärna gör. Min sambo vet det och är likadan själv. Fast inte lika som jag då jag mer än gärna tar hem djur som behöver det och sedan lever på nudlar en månad för att ge dom det dom behöver..

Thirre
0

#8 Känner igen det… Mina råttor äter det jag själv skulle egentligen behöva äta, de får betydligt bättre mat än vad jag själv stoppar i magen. Mitt matkonto är mindre än deras, en vuxen människa kontra 9 råttor. :)

Om du misstänker att hon bär på bebisar behöver hon dock litet mer tillskott, vilket du säkert är medveten om. Järn, kalcium, bra fetter och proteiner är än viktigare.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Mische
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på pappan :)

Mische
0

En till på pappan :)

Mische
0

En på mamman :) Tänkte se om jag kan ta en till på hennes mage sen :)

Mische
0

Mamma päron..

mieeow
0

är det halm hon har som bottenmaterial? är det du som har det eller denn förra ägaren? det ska man väl inte ha D:

myismyname
0

#14 Jag tycker snarare det ser ut som hampa, men jag kan ha fel :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

mieeow
0

#15 vet inte ens vad hampa är? :P haha

myismyname
0

#16 Detta är hampa. :)

mieeow
0

Ah, det låter ju bra :) gud, så mycket jag inte vet… haha

myismyname
0

Haha, man kan inte veta allt! 8)

Mische
0

Det stämmer bra att det är hampa. Vi köpte det till hamstrarna och förälskade oss i det så nu har vi det till alla råttorna med. Råttorna tycker om att möblera om hampan och mysa i det och det lukta fräscht och naturligt. Dammar verkligen inget alls, suger upp grymt bra och ser så otroligt snyggt och naturligt ut. Det är det absolut bästa och utan tvekan det snyggaste ströet enligt mig..

[lucke]
0

Ang Hampaströ: Tror ni att det funkar åt mig som är pollenallergiker??? (Inte åt mig, men åt mina råttor menar jag)

myismyname
0

#20 Håller helt med dig! Kör på hampa här också. Super! Haha, OT

Mische
0

#21 Jag skulle tro det? Vad är det för strö du ha nu? Min sambo är pollen allergiker och damm allergiker och han har inte haft problem att städa hamsterburar och gräva i hampan.. Så tycker du kan testa det du med om du vill ha ett grymt strö :)

Mische
0

Kan ju tillägga att jag köpte en bal på 18 kg för 150 spänn på granngården och det var nån månad sedan och vi har bara använt halva. Då fyller vi rejält med stö och har haft två burar sen fylde jag 2 till burar i helgen så tycker det är otroligt prisvärt med :)

[Ratass]
0

Har själv funderat på hampa då det ser så mys ut, men är det så bra uppsugningsförmåga då? om man jämför med typ toa-lätt?

Sjukt go Bebismage btw :D

[lucke]
0

Jag kör med Toa-lätt, men det ser så trist ut… Funderar på att beställa med hemkörning- men vad bra, då borde det funka för mig med :-)

Mische
0

Det suger väldigt bra gör det enligt mig.. Sen är det skönare att gå på än toa-lätt enligt min uppfattning.. Billigare med :) och väldigt mycket trevligare att titta på..

Jo den är så söt att man spricker.. Hon har inget emot att jag håller på med henne utan verkar uppskatta det sålänge hon får vara nära mig.. Var läskigt att vara på sängen.. Är så sjukt försiktig när jag tar i henne och håller på med henne.. Kanske borde sluta tills bebisarna kommit..

Thirre
0

#27 I och med att du inte vet hur långt gången hon är kanske man skall vara lite försiktig men om hon väljer att komma ut själv och vill vara hos dig är det ingen fara. Om du ställer hennes bebisbur precis bredvid dig och hon går ut.. då är det ingen fara. Låt det vara lite mer på hennes villkor, det är nog det jag försöker säga.

Det är ett väldigt bra tecken att hon vill vara hos dig, det tyder på att hon att tytt sig till dig och litar på dig. Det är det bästa beviset man kan få. :)

Så länge hon inte verkar vara stressad är det lugnt. Det är bra att de får röra på sig dagarna innan förlossning, egen erfarenhet har sagt mig att det går bättre då under själva förlossningen. Men som sagt, jag har då låtit vara det mer på deras villkor, har ställt buren bredvid mig i soffan eller i sängen och så har de fått gå ut när de vill. Alternativt öppna luckan där bebisburen brukar stå, på två byrås som står intill två bokhyllor, och då har de fått välja om de vill ut och springa. Många har gjort det, att rota i bokhyllor är kul och intressant att hitta bomaterial i…. ;) ¨

Hampa! Det skall jag nog testa. Det borde vara en bra kombo då jag använder toa-lätt, det är ju bra för råttornas tassar att ha olika material att gå på. Ser mysigt ut. Och luktar säkert bättre än papperspellets..

Mische
0

#28 Försöker låta henne välja själv men har känt att jag velat kontrollera magen och vaginan på henne någon gång och hon har inte klagat så länge jag inte lämnar henne någonstans utanför buren. Hon verkar tycka bättre om att jag håller henne och klappar snällt än att få springa i sängen.. Hon kändes stressad när jag la henne på sängen men inte när hon var i mina händer.. Hon har boat lite med toapapper men inte med fleecen.. En stor del av mig önskar att jag visste när bebisarna ska komma då jag oroar mig konstant över att något är fel och att hon går över tiden osv. Skulle vara skönt om dom kom så snart så möjligt sa att jag kan koncentrera mig på bebisarna också istället för att oroa mig för mamma. Känner mig så hönsig och löjlig då jag går och tittar på henne minst en gång i timmen. Oftast sover hon. Hon sover väldigt mycket tycker jag men jag ser till att aldrig väcka henne :)

alexfifan
0

Sätter tass här, kommer nog bli rätt intressant att följa!
Måste också säga att jag beundrar dig som har tagit hand om dom så bra! Glad

you can't face the problem, if the problem is your face……

[Ratass]
0

Råttor sover mycket på dagen och härjar på antten så det är som det ska att hon sover under hela dagen :P Mina tre kan vara så lata ibland att de tittar fram en gång på hela dagen för att äta och på på toan :P

Lamina
0

Tassar in och lämnar ett litet "Lamina was here", ska bli intressant att följa.

Hoppas det går bra för mamman och dom kommande ungarna och lycka till. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Mische
0

#30/32 Roligt att höra :) Tack..

#31 Nja mina råttor är mest dagaktiva faktiskt då dom vant sig vid att var framme på dagen och sova på natten :) Men bra att hon sover och vilar kroppen..

Luka
0

tass

Mische
0

Allting går bra än så länge.. Magen är stooor nu och mamma lite trött. Verkar som det är dags nu snart då hon lavinartat gått upp i vikt från om den 13-14:e.. Mamman har fått namnet Mamma Ufo och pappan heter numera Pappa Chewbacca så blev lite rymd/si-fi tema på dom.. Om allt går bra så kommer kullen förmodligen ha temat One Piece då jag och min sambo gillar serien och karaktärerna har lite roliga namn.. :)

Mische
0

Lite bilder.. Denna på magen idag :)

Mische
0

Här ser man en söt liten rundning i profil..

mieeow
0

sådär ser nästan min hona ut också ^^ hihi fast hon har aldrig träffat en hane så hon är i dräktig, bara tjockis <3

Mische
0

Hehe jo tjockisar är så söta dom med.. Men detta är då en liten smal råtta med tjockmage så ser jättre roligt ut..

mieeow
0

haha ja :D hade nyss en mus som var gravid, hon blev enorm och det ser jättekul ut xD

Anvariel
0

#39 Ha ha ha, samma här. :D Min Coco ser konstant höggravid ut. Oj oj… hon är så bred kring magen den lilla tösen.

TS: Åh, snart blir det bebisar då! =) *väntar på bilder*

JessN
0

*tassar!*

Mische
0

Yes jag misstänker under helgen eller i början på nästa vecka :) Ska bli massa bebisbilder om allt går bra

Mische
0

Då kan jag meddela att vi har smö bebisar och allt gick bra.. Mamman flyttar och donar och håller dom varma. Vi har inte räknat riktigt än men ser ut att vara ca 9 sötbollar.. Bilder kommer att komma på dessa rosa underverk.. Sambon är helt till sig och vill ha kvar alla sötsakerna.. Ibland kan man inte låta bli att älska honom..

[RussinsMusli]
0

Grattis! :D

nyndat
0

Vad kul :D GRATTIS till er och lilla mamman  ?

Mische
0

Jo är grymt glad att allt verkar ha gått bra :)

Mische
0

Så söta..

Mische
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Litet filmklipp med söta pip..

Marre89
0

gud så söta små pip <3 hihi

Mische
0

#51 Jag vet man dör nästan av sötslag när dom piper och gåller på ^^

OttoIsTheShit
0

grattis :D

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

nyndat
0

Haha sötslag; bra ord!!

Hur går det? :D *nyfiken*

Thawelin
0

Tass :D

//Jacqueline Thawelin

Mische
0

#54 Jo väldigt bra ord :) Det går bra tycker jag.. Mamman tar hand om dom små och lämnar knappt deras sida förutom för att kasta sig över maten när den kommer ^^ Hon låter mig peta på småttingarna utan att bli orolig över det utan går en runda på sängen eller mig under tiden om hon inte kikar nyfiket på vad jag gör.. Känner att jag har hennes tillit redan efter denna korta tid då hon alltid hälsar när jag kommer och låter mig röra bebisarna utan problem.. Passade på att väga dom då hon inte verkade ha något emot  eller det igår och alla vägde då en dag gamla 7-8 gram utom en liten stackare som bara vägde 5 g. Hoppas det går bra för mini pinkie bara..

Mische
0

Har har ni bild och vikt på alla sötnosarna ^^ Kan lägga ut enskilda om så önskas :)

Verticalvein
0

Grattis till bebisarna :)

r8ttanz
0

grattis till familjeökningFlört

Mische
0

Tackar.. Ska gå och ta dagens bilder nu tänkte jag.. Så Ufo får lite tid utanför buren undertiden..

Mische
0

Här är dom då idag :) så söta så man dör.. Om jag inte har helt fel så är det 3 flickor och 7 pojkar :)

Mische
0

Pojkar

Mische
0

Flickor

Magda
0

nej fy så gulligt med rosa små korvar Kyss

Mische
0

Jo absolut,, Man dör nästan ^^<

mieeow
0

är det mini som väger 7g idag? :)

Mische
0

Hehe ja det är det ^^ Ska se vad hon väger idag då ^^

Mische
0

Pojkarna

Mische
0

Flickorna

[Alenzi]
0

Sötslag, eller hur var det du sa? ;)

Har du listat ut vem som är en liten Ruffy? ^^ hihi, är ett gulligt tema du har valt till de små, jag gillar OP som manga men inte så jättemkt som anime :o

[Ai-chan]
0

Super söta bäbisar! Kollade på video snutten med, min ena katt reagerade på allt pipande. Så sött så!

#70 Luffy heter han, inte Ruffy. ^^Monkey D. Luffy. ^^ Dock kallas han tydligen Ruffy i Sverige. Men Luffy är det riktiga namnet. =)

Waka
0

åh, en av pojkarna ha likadan bläs som min Jasper hade.
Jag blev lite förälskad kanske!

// Lydia.

Take it or leave it!

Ljaede @ bilddagboken
http://ljaede.tumblr.com/
http://bangbangbang.blogg.se

[Alenzi]
0

#71 Hehe fast det är ju som att säga att man inte får säga Kalle Anka, för han heter Donald Duck XD

Mische
0

#70 Sötslag ja :) Haha nej har inte bestämt namn än men det kommer finnas en liten Ruffy där :) Även en Sanji en Tony Tony Choppa en Nami och en Nico Robin.. Sen har vi inte bestämt oss ritktigt annars.. Finns det en liten rädd pojke så är ju Usopp givet ^^

#71 och 73 När det gäller namndet på Monkey D. Ruffy så är det faktist Ruffy det ska vara inte Luffy. Anledningen till att det i översättningarna är Luffy är ett simpelt hörfel.

#72 Härligt att höra.. Dom är så söta ^^

[Ai-chan]
0

Enligt skaparna, orginal animen och allt så heter han faktiskt Luffy som Mayumi är seiyuu för. :) Så inget misstag där. Ruffy är något som dubbarna har fått för sig. Dubbarna o sånt skit förstör serier ifrån anime och manga världen. Precis som dom förstört Sailor Moon och en massa annat.  =)

Disney får ni kalla vad ni vill. :P hehe men anime och manga, Japan. Är mitt liv. *Otaku* Är så irriterad på att dubbarna och allt sånt ska förstöra dom helt underbara serierna och göra dom till skit. :D

Har för mig att dom har ändrat om flera namn också i One Piece. Här finner ni orginal namnen: http://www.animenewsnetwork.com/encyclopedia/anime.php?id=836 Som är dom äkta varan.  Och där hittar ni även länkar vidare till seriens official hemsidor och sånt. Dock står dom flesta på japanska men ni kan nog kanske hitta er fram.

[Ratass]
0

Luffy kan ju även uttalas Ruffy i japan, Det där med L verkar itne så lätt, finns flera animeer å blaha som det blir så. Light från death note uttalas Raito, därför skrevs det också i mangan, Raito i stället för light.

[Alenzi]
0

#76 Haha ja det låter så sjukt fjantigt (när man vet att det är 'Light' de försöker säga) XD "Lrlaito" XD

Mische
0

Ni får gärna ta Ruffy vs Luffy diskussionen i en annan tråd om jag får be :)

[Alenzi]
0

#78 Skäms Ursäkta

Mische
0

Gårdagens bild ^^

Mische
0

Söta.. Någon som har bra koll på färger?

Magda
0

oj vilka sötnosar Kyss bäst du låser in dem bra om nätterna Tungan ute

jag är inge bra på att se färger på bild, men tycker att det ser ut som att du har en hel hög med underbara agouti striped & agouti hooded & den ljusa.. silver fawn??

åå jag vill bara klämma och pussa på dem!!

Mische
0

Heh ja dom är så söta ^^ Lägger upp nya bilder var dag för att jag ändå tar bilder och väger dom var dag så tycker det är roligt att se dom utvecklas..

Mische
0

Jag dör var dag, dom är för sota :O

Mische
0

Min kamera dog och hittar inte laddaren och sen hittar vi inte kablen till min sambos kamera så lagom frustrerande nu när dom är såååå söta har öppnat ögonen och är väldigt aktiva.. Alla är namngivna fom en kvart sedan.

Flickorna:

Nami 24g, på bilden ovanför är det hon som väger 16g bäst längst upp till vänster. Stannar här!

Nojiko 29g, på bilden ovanför är det hon som väger 20g längst upp till vänster. Stannar här!

Nico Robin 22g, på bilden ovanför är det hon som väger 15g längst upp till höger. Tingad till Stockholm!

Pojkarna:

Monkey D. Ruffy 27g, på bilden ovanför är det han som väger 19g i mitten till vänster. Stannar här!

Tony Tony Chopper 25g, på bilden ovanför är det han som väger 18g näst längst upp till höger. Stannar här!

Sanji 26g, på bilden ovanför är det han som väger 18g näst längst ner till höger. Stannar här!

Roronoa Zoro 27g, på bilden ovanför är det han som väger 19g näst längst ner till vänster. Stannar här!

Usopp 26g, på bilden ovanför är det han som väger 17g i mitten till höger.

Franky 27g, på bilden ovanför är det han som väger 20g längst ner till vänster.

Brook 26g, på bilden ovanför är det han som väger 17g längst ner till höger.

Ska lägga upp en annons så fort jag får in bilderna på dom i datorn så jag har lite tid att hitta lämpliga hem..  Jag är inte 100% på att bilderna jag skrivit stämmer men ganska säker är jag iaf..

Redigerat av Sajtvärd pga. försäljning. Försäljning sker genom annonser, inte kulltrådar

Allamej
0

Skriv en annons.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mische
0

Skrev ju att jag skulle göra det så fort jag fått in bilderna i datorn :)

Allamej
0

Bilderna är i datorn, så nu kan du skriva en annons eller sista inläggen ryker.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mische
0

Vadå bilderna är i datorn? Det är dom inte alls för jag hittar inte kablen.. Förstår inte vad problemet är?

Allamej
0

Men hur får du in bilderna här då?

Verticalvein
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#90 Jag skulle gissa på att TS har tagit nya bilder på ungarna som hon vill lägga upp här och i en annons men att hon inte hittar sladden till kameran :)

Allamej
0

Men då tar jag för givet att TS inte har något emot att jag går in och redigerar en del av hennes inlägg

Mische
0

Ja #91 har helt rätt. Har nya bilder där man verkligen ser hur dom kommer se ut när dom blir större då färg och teckning kommit fram :)

Vad är det du ska redigera?

Allamej
0

Inlägget där det står vilka som söker hem

Mische
0

Men vad gör det egentligen ska komma upp en annons så fort jag får in bilderna och det gör väl inget att skriva vilka som stannar och vilksa som inte gör..

Allamej
0

Det är ju försäljning i kulltråden. Saken är gjord, jag förväntar mig en annons och jag HAR uppdaterat annonsreglerna.

MarajLowajz
0

Bara för att underlätta lite:

#93 - Det är enligt reglerna att man får inte skriva ut vilka som söker hem i en sådan här tråd, den har då blivit från en händelse/uppföljse-tråd till en försäljningstråd. Så om du vill att vi ska veta vilka som söker hem så ska du skriva en riktig försäljningstråd för att undvika sälj-snack i en händelse-tråd som denna :) Det är det Allameja försöker undvika genom att redigera bort vilka som söker hem.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Mische
0

Då förstår jag.. Eftersom jag inte kan redigera själv då det gått mer än en timme så ber jag därför Allamej ta bort just det olämpliga från tråden :) Ber om ursäkt för olägligheten.

Allamej
0

Redan gjort

Mische
0

Äntligen fått in bilder på sötisarna ^^ Dessa bilder är från idag.. Monkey D. Ruffy, Sanji, Roronoa Zorro, Shanks, Nojiko och Nami stannar hos oss ^^

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.