Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 4828 ggr
uppfodning
0

Undrar

varför vill man bara ha honor då man köper tamråttor ?

Har både honor o hanar , men det är mest honor folk köper .

Vet nån ?

[lucke]
0

Många tycker nog att pungen ser lite läskig ut. Själv är jag sugen på hanar, då jag tror att de skulle passa mig som person bra- är rätt lugn och gillar att mysa med mina djurGlad

AnnaRamnemark
0

Jag håller med. de är nog pungen som är läskig. Jag ville ju ha honor just för de. Men hanar är väll lugnare som jag fattat de.

Zolah
0

troligen pungen, folk är lite finkänsliga :P

tycker pojkar är extremt mycket keligare ( har haft båda könen )

[lucke]
0

Då ska jag trotsa min pungskräck och satsa på hanar framöverKyss

Zakaraa
0

När jag började med råttor (honor så klart Oskyldig) så valde jag bort hanar just pga…. Pungen :P

De var så otroligt stora och läääskiga, viserligen var jag mycket mindre då :P

Nu ska jag snart få hem mina första hanar någonsin, si så där 7 år efter min första råtta :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Lec72]
0

Jag köpte mina första råttor, just FÖR pungen ;-)

Banankaka320
0

Jag valde honor för jag har varit allergisk innan och eftersom hanar luktar lite mer och revirmarkerar mer så blev de tjejer. Men nu är min djurallergi helt borta och jag har planer att köpa två pojkar:) tycker inte alls pungen är läskig, bara ful xD ser ut som en babianröv :D

OttoIsTheShit
0

#7 haha precis vad jag har tänkt på vad den ser ut, en mini babianröv.

Men jag valde råttor för att alla hanar i den kullen var redan sålda så de blev att jag köpte flickor.. men ska skaffa hanar så fort min råttpaus är slut (den har inte ens börjat )XD

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Lamina
0

Jag minns inte varför jag valde honor första gången jag köpte råtta. Antagligen var jag eller någon i min familj inte så förtjust i pungen. Men det vart ett gäng hanar ändå i slutändan, och dom var mycket mysigare än flickorna.

När det vart dags för råttor igen efter några års uppehåll så vart det honor av en slump. Hela grejen med råttor var en slump. Jag såg en flicka i djuraffären som jag vart dökär i och min kompis, som är som han är, köpte henne åt mig. Sen, när jag ville ha fler råttor, fick det ju lov att bli honor det med. Det är först nu, när jag känner att jag har tid och plats, som jag har skaffat hanar också. Och i fortsättningen blir det nog bara hanar. Jag tycker inte pungen är läskig, äklig eller ful, tycker faktiskt den är rätt cool. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

uppfodning
0

pojkar är lugnare än flickor tycker jag. Får bara flickor sålda =( . Men dom är lika goa som flickorna . Vilket pris tycker ni man ska sälja för ? Ja vet =) , frågvis ! =)

Banankaka320
0

Jag sålde en råtta för 100kr och två för 150kr. (a)

zickan
0

Själv föredrar jag hanar och har rätt många. Vilket blir att jag nu mestadels söker honor :-P
Har själv inte varit med om att folk söker mer honor än hanar. Men skulle tro att hanar luktar lite mer och därav väljer folk oftas honor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[lucke]
0

Luktar hanar mer pga att de kissar mer, eller luktar de mer i sig själva? Honor är ju nästintill doftlösa tycker jag…

gulzebra
0

Tycker det där verkar gå i vågor, vissa perioder vill folk mest ha hanar och andra honor.

Själv började jag med hanar - pungen sket jag i, däremot ville jag ha lite att ta i. Efter ett tag skaffade jag honor också och hade bägge könen i ett par år. Sen rätt vad det var fick jag in en smitta som ledde till avlivning för hela hanflocken och poff så satt jag där med bara honor… Och nöjde mig med det. Men så småningom tröttnade jag på alla tumörer och höll på byta till hanar, satt med bägge könen igen när jag kom på att jag inte kommer klara mig utan honor (Laminas fel! Stryk ska du ha! :P)… Så då skulle jag sluta med hanar istället, för en flock får snällt räcka. Så vad hände? ptja, en grabb dog och en 1½-åring blev ensam kvar… Hade han varit närmare 2 år så hade han fått bo ensam sista tiden men nu var det ju inte så. Så nu sitter jag här med bägge könen igen och så kommer det förbli minst 2 år framåt iom att yngsta pojkarna bara är bebisar. Det är bannemig inte meningen att jag ska begränsa mig till ett kön verkar det som :P

Öh, för att sammanfatta… Jag föredrar honor, helt klart. Tycker mig få en helt annan kontakt med de på nåt sätt, samtidigt som det är något väldigt speciellt med honor när de blir tanter. Men nog sjutton är det inte mycket som klår en stor råttpojk knastrande i nacken :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

chibelin
0

Hade gärna skaffat hanar för de verkar så mysiga! :D men det kommer bli honor för samma anledning som för maria92, allergi!

[Ratass]
0

Jag tycker ju hanar självklart är mysigare då de är lugna och verkligen vill gosa. Var meningen att jag skulel ha hanar men råkade få en hona, den honan jag valt ut innan de var leveransklara. Zoopersonalen hade sagt fel om vad det var :P Men jag hade itne kunnat fått en mysigare hona ^^

[oboybabe]
0

Jag har endast hanar och har haft det i 3 år och det passar mig bäst just nu iaf vad jag känner. Pungen rör inte mig det mintsa =) Jag ser djuren i helhet inte just bara en sak =)

[RussinsMusli]
0

Jag ville ha en hane men köpte på djuraffär så kom ju hem med en hona.. Sen har det bara flytit på. Däremot så tycker jag hanar är lugnare och mysigare ^^

Dramatik
0

Jag har faktiskt också upplevt att folk mest vill ha honor. De brukar gå åt som smör i solsken överallt tycker jag.

Själv föredrar jag pojkar, och det gör jag oavsett djurslag. Har alltid varit så, gillar deras personlighet mycket mer:)

Hade jag fått välja hade jag bara haft pojkar, men nu funkar inte det i och med att jag föder upp:P Men tjejerna har sin charm de också förstås:)

Denna kommentar har tagits bort.
Allamej
0

OM man ska sälja råttungar så skriver man en annons enligt annonsreglerna.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

CamillaS
0

Jag har haft hanar hela tiden tills då jag skaffade honor för c:a 2 år sen. Min första råtta var även den en hane, har inte reflekterat så mycket över deras pung, det är mest närstående som inte är van vid den som reagerar och säger att den är äcklig osv..

SweGizmo
0

Jag älskar hanar, saknar deras lugn och gosighet.

MEN!

Jag hatar droppandet dem kan ta till, 1 droppe per 5 cm. Sjukt störande.+ Att dem luktar lite mer, men det är inte det jobbigaste, utan det är just droppandet.

Har 3 honor här, ingen av dem revirsdroppar.

Min blogg: SweGizmo.se

[lucke]
0

Vissa av mina honor har märkt, andra inte. Men om hannar droppar så där mycket, så låter det inte som nåt för mig…Obestämd

uppfodning
0

Att hanar kissar mer än flickor tror jag inte . Dom kissar lika mycket . Våra flickor kissar mer än gossarna många gånger .

hus-musen
0

Jag vill inte ha honor alls, jag vill bara ha pojkar :) Så jag kanske är lite tvärtom då.

Qui dormit, non peccat

chade
0

Jag har alltid gillat hanar mer än honor..
men nu när jag har honor måste jag säga att jag gillar båda könen lika mycket, men på olika vis!
Fast hade jag vart tvungen att välja bort ett kön, hade jag behållt hanarna :P

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Marre89
0

#24 Hanar markerar ofta ganska mycke.. mina gör de.. men det jag tycker är bra iaf är de luktar ingenting om de droppar och stränger de lämnar efter sig. Det ger heller inga fläckar som de gör om de skulle kissa.. Visst de är jätte irriterande, de håller jag med om, men jag har inget emot de eftersom de inte luktar och förstör inte möblerna :)

Halloweencat
0

Ja, är lite mer förtjust i honor, eftersom ja har haft en jädra otur med bråkande och trissiga hanar som inte velat bo ihop och som bråkat hela tiden, blivit dominanta och aggresvia :/

Sen har mina honor alltid varit mer pigga och framåt än mina hanar.

Men får se de blir nog hanar igen lite längre fram, dem är mkt härliga djur ;D

uppfodning
0

Hanar är riktigt härliga , våra sitter i flera timmar i knät i soffan o myser .

Allamej
0

Här är det tvärtom, alla vill ha hanar men knappt nån vill ha honor… så vad föds här? Jo honor…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Terato
0

#31 Haha!

#23 Jag undrar om jag har lite annorlunda erfarenheter för mina hanar markerar inte alls mer än mina honor har gjort. Den som markerade mest var Matilda, min supervänliga stora hona. Hon gjorde pölar på en ibland.

En av mina unghanar markerar rätt mkt medan den andra inte ens vet hur man gör det verkar det som. Bland mina vuxna är det den lilla fjantiga hanen (äldst men liten) som markerar mest. De andra märker jag ingen markering alls efter. Men sen tenderar ju alla råttor markera mindre när man blivit råttvan. Det finns nåt inbyggt till slut som inte låter dem dra rumpan mot ens händer. :P

Jag har ju inte så mkt erfarenhet men av de råttor jag har haft så verkar det här med markering vara väldigt individuellt.

Till mig har mest honaspiranter hört av sig. Men inte så värst många fler än de som är intresserade av hanar. Så jag vet inte riktigt..

Jag gillar båda könen, de har olika styrkor och svagheter. Man får försöka läsa köparna lite och luska ut vad de vill göra med sina råttor och vad för slags råttor de tänker sig att de vill ha (särskilt om de är nyråttsägare). Då kan man hjälpa till lite med råd så att det blir så bra som möjligt för köparen. Men sen är de också individer. Det är så mkt mer än könet som är viktigt.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Montoya
0

Jag har tidigare bara haft honor och det valde jag faktiskt mest pga jag inte gilla pungen. Men nu har jag blivit nyfiken på hanar ändå, ser fram emot att jämföra =)

provson
0

Haha jag valde hanar för att jag läst att de blir STÖRRE, och är lugnare. Nu kan jag också säga att pungen är ett plus, sjukt gulligt! Släpar i marken när dom går och är alldeles mjuk och varm! (nu sitter jag ju inte och pillar påderas pungar hela dagarna men jag var tvungen att stilla min nyfikenhet).

Dock undrar jag om dom är lika känslig i pungen som exempelvis min sambo?

hus-musen
0

#34 De tror jag inte, eftersom de släpar den i backen hela dagarna hahaGlad Men som på alla handjur så ska man väl undvika att klämma för hårt =)

Qui dormit, non peccat

busigdemon
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Själv så skaffade jag hanar för att jag ville kunna gosa med dem. Att de har en stor ful pung är ju lite charmigt (lite störd kanske) och att de blir större är bara mysigt.

Tycker att mina knappt hittar ro att gosa så mkt. Så vet inte alls om jag skulle vilja ha något vildare. Droppandet är lite störande, men man vänjer sig och det lämnar sällan fläckar upplever jag det som.

"Din verklighet är inte Min verklighet"

dorkey
0

Fast att honor är mer populära är det faktiskt med nästan alla djur. Hästar, katter, hundar - Folk vill ha flickor verkar det som.

Jinaum
0

Började med hannar för jag är mer van vid hansdjur av de olika slag än hondjur… Därför kändes det som en smart grej att hålla sig till någon tryggt område då råtta var jätte nytt för mig.

[RussinsMusli]
0

#37 jag väljer faktiskt oftast hanar när det gäller djur :p

Dramatik
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#37 Så upplever jag också det. Men jag klagar inte för jag gillar han-djur och då blir där fler över till mig att välja på:P

Miss Lalona
0

När jag var yngre så ville jag alltid ha honor men nu mera så tycker jag att hanar är väldigt mysigt då det gäller alla djur. Mina hanråttor kan iofs droppa en hel del men man glömmer av det efter ett tag, det varken luktar eller blir fläckar. Jag älskar även lukten av råtta så jag brukar sitta och sniffa på mina underbara små pojkar. Jag håller med några av de föregående talarna, tror inte att könet spelar någon roll, man blir kär i en råtta och sedan så tar man det kön man får och älskar dem precis som dem är.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

[Sara FE]
0

Jag tror att det även kan vara så att folk generellt tror att okastrerade hanar, av de flesta djurslag, lätt börjar slåss med varandra. Det är ju tyvärr många som inte läser på innan de skaffar djur. Speciellt smådjur med kort livslängd brukar bli presenter till barn, och även om det är föräldrarna som tar hand om dem efter bästa förmåga betvivlar jag att de sätter sig och söker runt på nätet efter information eller läser böcker om djurslaget. De förlitar sig nog snarare på djuraffärens information. Det är i alla fall min teori, det finns ju självklart många som verkligen bryr sig om sina husdjur.

Själv har jag valt honor - dels eftersom jag har vissa andra allergier och inte vill råka framkalla en mot råttor (det hade ju varit hemskt), dels för att de inte markerar lika mycket och luktande, och så främst på grund av att jag hade ett par råttflickor för några år sedan. Jag har saknat deras livliga lekfullhet, de kan få en att le i de dystraste av stunder. :)

dorkey
0

#39 Jo, jag med. Men inte majoriteten av folket, då är det honor och tikar som gäller.

#40 Ja precis! Samma här! Haha :)

RexMatte
0

Min första råtta nu i vuxen ålder var en omplacering från en vän. En hona hon inte riktigt fäst sig vid. Och sen har det bara blivit att jag hållt mig till honor.

Meen jag har lite problem med punggrejen med. Oskyldig

När det gäller hundar däremot är jag en hanhunds människa.