Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1416 ggr
MoaL
0

SVA - Resultat

För er som minns, för er som minns dåligt Flört och för er som inte var här och läste i november förra året, så hade jag ett sjukdomsutbrott här hemma som gjorde att fem av mina råttor insjuknade från att ha varit hur pigga och friska som helst, till att självdö, mellan den 24-26 november. Den 29 november avlivade jag två av honorna som fortfarande levde men förstås var väldigt sjuka, varav jag skickade en av dem, Selma, till obduktion. Tråd.

Det har dröjt med att få hem papperen - de måste ha missat mig någonstans på vägen - så jag ringde till veterinären igår som lovade att skicka dem. För bara en stund sedan damp kuvertet ned i brevlådan, och som jag lovade så ska jag berätta om resultaten.

Selma (och därmed alla mina råttor) hade/har följande:

• Mycoplasma pulmonis

• CAR-Bacillus

• RCV/SDAV

Detta innebär att jag nu har fått bekräftat att jag hade ett utbrott av SDA här hemma, då RCV/SDAV är "Rat Corona Virus", och det tillsammans med CAR-bacillus och Mycoplasma ger mycket hög dödlighet, och går heller inte att behandla eller bota.

Kostnaden för obduktionen+proverna gick på 2031 kr, för er som kanske måste göra detta i framtiden.

Nio av mina råttor fick sätta livet till för att jag slarvade med karantän, medan de råttor som smittade mina inte uppvisade ett enda sjukdomssymptom.
Av de två överlevande honorna som var kvar, Elise och Vilma, lever endast Elise idag. Vilma återhämtade sig aldrig och blev till slut så fruktansvärt dålig att jag var tvungen att avliva även henne - så sent som i förrgår. Elise är nästan som förut, bara lite sladdrigare och svagare, men glad och busig. Honorna som drog in sjukdomen mår hur bra som helst. En av hanarna blev väldigt dålig kort efter sjukdomen och självdog inom ett par dagar, och några av de överlevande hanarna har fått problem med rossel men är annars som vanligt. Det hade kunnat bli betydligt värre, men nio råttor dog, och det är fruktansvärt. Det är ingenting jag unnar någon annan, och framförallt inte de råttor det drabbar.

**SLARVA  A L D R I G MED KARANTÄN!
**

Jag och mina råttor har nu varit i karantän i snart fyra månader, sedan den 25 november, så nu bör vi vara smittfria. Förhoppningsvis slipper jag vara med om detta någonsin igen, och jag hoppas naturligtvis detsamma för er och era små vänner. :)

Jag vill tacka följande underbara medlemmar här på forumet för ert stöd och era bidrag till obduktionen:

Zickan

Anvariel

Cosmonita

Lucke

Cis-j

Såvitt jag vet har jag inte missat någon, annars får du hojta till. ^^

Jag hoppas att ni och era långsvansade vänner mår bra och får fortsätta må bra. :)
Tack till alla fantastiska medlemmar som var ett sådant stort stöd och sådana perfekta människor att ösa ut sin oro och sorg till.
Kramar på er alla! KyssGlad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[lucke]
0

Vad bra att du fick svart på vitt vad det rörde sig om, och lycka till med dina trollKyss

mikeiko
0

Men fick du reda på varifrån sjukdomarna kom?

MoaL
0

lucke: Tack! Och detsamma. ^^

mikeiko: Nej, det kan jag inte få reda på genom en obduktion. :) Dock finns det inga andra som kan ha spridit det än honan och hennes tre ungar som jag införskaffade bara en vecka eller så innan sjukdomarna utbröt - och de var hur friska och glada som helst under hela tiden, de blev inte ett dugg påverkade av någon sjukdom, så de är nog immuna.

Mvh,
Moa

Itchy
0

#3 vart kom dem ifrån ???

You can't spell Bitchy without Itchy

MoaL
0

Enligt personalen på djuraffären så kom de från en privatperson, och mer än så vet jag tyvärr inte. Jag hade gärna velat veta vad de har gjort för att få in smittan till sina råttor, var den kommer ifrån, men det vet jag inte. :S

Mvh,
Moa

Allamej
0

Men Jippie, så nu kan man inte fara hem till nån med råttor som föder upp här uppe utan att sanitera sig själv efteråt…. underbart.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zickan
0

Oh.. äntligen något som gått frammåt. Sjukt trisst för råttorna, men underbart att du verkligen gjorde obduktion, samt fick fram ett resultat.
Nu vet vi alla vad det handlar om, vi kan vara mer försiktiga och kanske kan få ut ordet om hur viktigt karantän är. Och på sikt kanske bli av med skiten nästan helt från sverige.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MoaL
0

Allamej: Det var ju snart fyra månader sedan det här hände mig, så förhoppningsvis har viruset dött ut, for now åtminstone - men man vet förstås aldrig var det kan ligga och lura. :S Om en uppfödare får in det så är det betydligt värre än om en som inte har några kullar får det. Tyvärr finns det många oseriösa "uppfödare" som kan ha det liggandes i sin uppfödning, så man får passa sig. :/

Mvh,
Moa

Terato
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj, jäklar! Känns bra och jobbigt på samma gång att det kom fram. Du hade ju känslan också att det var SDA!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

MoaL
0

zickan: Självklart gjorde jag en obduktion, jag ljög inte för er. ^^ Men det är skönt att få det bekräftat, och även jag hoppas att folk blir noggrannare med karantän. Även om råttor ser helt friska ut kan de lika gärna bära på sjukdomar som inte syns för att de bara är bärare - så som i mitt fall. Råttorna som drog in det verkade vara absolut kärnfriska, annars hade jag förstås aldrig satt ihop dem med mina råttor, men nu vet jag att vad som för ögat ser friskt ut inte nödvändigtvis alltid är det. :S

Mvh,
Moa

MoaL
0

Terato: Jo precis, det var det jag misstänkte, men nu är det inte bara misstankar längre. Nu får man bara hoppas att inga fler råttor behöver bli smittade av det. :)

Mvh,
Moa

Terato
0

Nej, visst, nu måste man vara extra försiktig om man tar in något. Har SVA rekommenderat någon längd på karantän när man tar in nytt?

Tänker på dem som tar in bebisar till sina hanflockar och inte vill att de ska bli för gamla innan de går in. Kan ju i så fall vara smart att ha som regel att ta två ungar så att de kan gå ihop under karantäntiden. Kan vara ett tips till dem som funderar över hur karantänen ska fungera i praktiken.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

zickan
0

#10 förlåt jag som skrev kast. Menade mer att jag tycker det var starkt gjort ATT det gjordes en obduktion. Flesta bryr sig inte om att göra sånt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MoaL
0

Terato: Nej, inte SVA, men man kan ju följa Ratguides rekommendationer vilket är 2-3 veckor för en ensam råtta, men mer om det är fler. Men karantän måste i sådana fall hållas någon annanstans än i ett hem som innehåller råttor, då viruset är luftburet. Det är det som är riktigt besvärligt.

Ja, eller enbart köpa från en seriös uppfödare, bara det borde räcka. En seriös uppfödare borde definitivt märka och reagera om några eller flera av hans/hennes råttor plötsligt dog, och sätta uppfödningen i karantän på en gång, snarare än lämna ifrån sig eller sälja råttor eller ta fler kullar förrän efter flera månaders karantän.

zickan: Jag tog inte illa vid mig, jag gjorde en liten "^^", fast du kanske missade den. :) Jo, jag tyckte att det var viktigt att få just den här obduktionen gjord, med tanke på att sjukdomen hade ett så oerhört snabbt förlopp - och dessutom tänkte jag att fler förmodligen skulle dra öronen åt sig och bli försiktigare om man fick det svart på vitt vilka allvarliga saker det faktiskt rör sig om. Men tyvärr är det lätt att tro att "det händer inte mig", men man måste inse att den risken absolut finns. Särskilt om man tar in djur från mer tvivelaktiga ställen, som privatpersoner eller djuraffärer, eller ofta far runt på utställningar och liknande tillställningar där sjukdomar lätt kan spridas.

Mvh,
Moa

modus.operandi
0

Synd att detta hände dina så råttisar, men bra att du skriver det här - hela karantändiskussionen hade nästan gått förbi mig obemärkt, och antagligen inte bara mig heller. Permanent mental note tills jag skaffar fler små busfrön, då mina damer kommer från en djuraffär.

Anvariel
0

Åh, "trevligt" att läsa resultaten från obduktionen. Ja, inte trevligt, men du förstår vad jag menar - intressant och väldigt informativt. Och som sagt, det var väl ändå ganska sannolikt vad det var som orsakade alla dödsfall, men det är bra att få det svart på vitt! För det KAN ju faktiskt dyka upp okända virus också, och de vill man inte avfärda som något annat hur som helst.

Hoppas att dina råttor mår bra nu och inte drar på sig något annat otäckt eller onödigt!

[Alenzi]
0

Usch :( Otäckt. Fast tusen tack, för att du valde att följa upp på det här. Minns så väl dina trådar, det var hemskt att följa. Kan inte ens föreställa mig hur det kändes att stå mitt i det.

Får ta en ordentlig funderare kring det här med karantän. Det innebär ju nästan att man är tvungen att köpa två råttor på en gång, vilket ju inte alltid är möjligt eller för den sakens skull det man vill ha. Om inte lillkraken skall gå själv i så lång tid, vilket ju inte är kul får någon och det måste ju vara extra hemst för en bebis. Har man en större flock kanske man kan "offra" en till sällskap, men har man, som jag, bara två så hjälper ju inte det stort. Blä. :/

Fisfia
0

Fy vilken tråkig erfarenhet Moa L! Beklagar! En fundering bara angående karantän:

Jag förstår inte hur karantän hade hjälpt i det här fallet. Smittbärarna blev ju inte sjuka själva, så då hade väl inte en karantän gjort att du upptäckt sjukdomen på något sätt? Eller dör baskeluskerna efter en tid om det inte lyckas bryta ut på "värddjuret" så det är därför man använder sig av karantän?

mikeiko
0

#3 var det jag menade, var de smittade djuren kom ifrån :) Har du snackat med djuraffären? Och i så fall vad har de sagt?

MoaL
0

Anvariel: Jo, jag förstår precis vad du menar. ^^
Mina råttor mår i dagsläget rätt bra, så nu hoppas jag bara att jag aldrig mer drar på dem något mer elände. Nu är jag i princip livrädd för att gå på djuraffärer, av rädsla för att deras råttor kan bära på något liknande som jag får med hem till mina småttingar. :S

Alenzi: Det är ju ändå bara cirka tre veckor för en ensam råtta, så det är ju ingen evighet i alla fall. :)

Fisfia: Nej, jag hade inte upptäckt det, men det hade inte drabbat mina andra råttor heller. Viruset dör ut efter en viss tid, men ju större mängd råttor man har, desto längre karantän behövs. Det är därför jag har haft så lång karantän för oss nu (jag har för närvarande femton råttor), för att inte vi ska smitta några andra råttor.

mikeiko: De vet nog inte, de sa bara att råttorna kommer från en privatperson. :/

Mvh,
Moa

Fisfia
0

Jaha ja. Så viruset kan inte liksom ligga latent och vila på en bärare då? Efter hur lång tid dör viruset då tro? Vet du?

MoaL
0

Nej, viruset dör inom ett par veckor så länge det bara handlar om en råtta. Handlar det om fler än en råtta så lever det längre - och är det så illa att det handlar om att en uppfödning får in viruset så kan det leva riktigt länge, och man måste absolut stänga ned hela uppfödningen. Inga nya råttor får födas och inga råttor får lämna eller flytta in i det smittade hemmet. Smittan är luftburen, så det spelar ingen roll ifall råttorna är i ett annat rum än de smittade råttorna, de kommer ändå att smittas (om man inte lyckas lösa det på något avancerat och sjukt noggrant sätt, om det nu är möjligt). :)

Läs gärna mer om SDA på Ratguide. :)

Mvh,
Moa

mikeiko
0

Hm, jag tänkte om djur hade dött hos privatpersonen/djuraffären…hade du hört av dig till djuraffären med dina resultat? Även om de inte vill ge ut namn på varifrån du fick just de djuren, så måste de ju själva veta, så att de inte tar in fler smittade djur…

MoaL
0

Det har säkert dött råttor hos den privatpersonen - jag har alltid undrat varför det bara var tre ungar med honan och inte fler till exempel, men förklarade bort det med att den dåvarande ägaren kanske hade lyckats sälja några ungar privat eller så..
Men på djuraffären dog det ingenting såvitt jag vet, men jag vet ju inte. Och man vet ju heller inte hur det gick med de råttor som såldes därifrån. Nu gick inte dessa råttor ihop med de andra råttorna, men det är ju ett litet trångt rum med luftburna elaka bakterier och virus.. :S

Jag har berättat om resultatet på djuraffären, men jag vet inte hur mycket de egentligen brydde sig. Det var snarast som om de tyckte att det inte var någonting som kom från dem, utan någonting som kom någon annanstans ifrån och som jag hade dragit in på annat håll. >:( Vanligtvis tar den djuraffären bara in från privatperson om privatpersonen tar kontakt med dem, annars tar de alltid råttor från imazo.

Mvh,
Moa

cosmonita
0

Tack för din rapport. Det är otroligt trist att du skulle råka ut för smittan men du hjälper oss andra råttägare genom att redovisa vad obduktionen visade. Tack.

MoaL
0

Självklart. :) Jag tycker att det är en skyldighet som råttälskare, råttägare och djurvän att redovisa om sådana här resultat. Jag vill aldrig i livet att några fler råttor ska behöva drabbas av detta, det är verkligen fruktansvärt. :(

Mvh,
Moa