Hänt?:'(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hej jag är en tjej på 12 år och har en liten liten råtta på 8-9 veckor…
hans ena finger eller vad man kan säga har svullnat upp och klon sitter på sidan…vad har hänt och är det någon som har haft något liknande?
jag är bara orolig över min lilla kille och skulle vilja veta vad som har hänt han:'(…Han hade mjäll när jag fick han och man kunde känna hans revben (jag köpte han på arkens)
Jag vet inte vad jag ska göra..Jag vågar inte tvätta det med tvål och vatten för jag tror det kommer göra jätte ont på han:(
Kometera och ge tips snälla:(
är det sårigt? kan han gå på tassen?
Om de är sårigt försök blöta en bomullstuss med ljummet vatten, utan tvål, och dutta försiktigt. Var noga med en ren bur.
Annars vet jag inte vad det kan vara, ska söka på google. Har du någon bild?
Han kan säkert ha klämt sig på gallret i buren. Så håll det bara under uppsikt. Råttor har väldigt bra läkekött och det mesta brukar kunna vara mindre skador. Se bara till att han inte slutar äta, dricka och blir väldigt slö.. Men annars ska du se att det kommer ta några dagar innan det är som vanligt igen..
Sen vill jag inte vara elak på något sätt men jag hoppas han har en kompis som han bor med då råttor inte ska va själva..
Använd helst inte tvål om du ska tvätta sår på en råtta utan antagligen klorhexedin (asolsprit osv.) som är infektions dödande vilket är mkt bättre.. Använd annars bara vanligt vatten men dom är bra på att hålla sår rena om dom gjort sig illa själva. Ibland får man hjälpa till men på en tass skada så klarar du nog dig utan att behöva hjälpa till.
Hoppas allt löser sig och tycker du det blir värre så skriv in här igen eller uppsök veterinär. :)
^_^ / Martiina
Okej tack för svaren:)
just nu måste jag ha han själv för han är dock rädd för sin burkompis och vet inte vad jag ska göra:'(
han skriker som in i och hoppar från sängen ner till golvet och springer och gömmer sig:(
#3 Om de har gått väl ihop tillsammans innan, så kan det vara rang-gnabb.. Råttor måste göra upp ibland, precis som hundar eller vilket annat flockdjur som helst, för att avgöra vem som bestämmer. Det skall man som människa inte lägga sig i, så länge de inte biter hål på varandra så det blöder.
Det låter som att du har fått tag i en riktigt rädd liten en, vilket inte är helt ovanligt när man köper från djuraffär. Tänk dig själv, du vet ju inte vad de har varit med om. Du skrev ju också att han hade mjäll (skabb? Har du behandlat?) och var mager när du köpte honom, han har säkerligen inte varit hos någon som brydde sig speciellt mycket om djuren. Därför behöver han mycket (massor!) med tålamod och kärlek..

Ibland kan löss se ut som vitt mjäll. Det är äggen som är vita. Lössen är rödbruna men kan vara svåra att få syn på ibland. I så fall skulle jag rekommendera dig att uppsöka veterinär för att få Stronghold att behandla med. Betydligt enklare än att använda sig av receptfritt lusschampoo som man ska schamponera in om och om och om och om igen (been there, done that…).
Lycka till!
#4 Ja han har blivit ganska tjock nu…Jag ger han barn mat och massor med fett…Morgon midddag kväll tvättar jag hans tass med alosonsprit och sen tar jag aloson salva på det:)
det har gått ner lite…
#5 nej det gick nt första gången dom träffades för han var jätte rädd…Min andra kille skrämde han när de skulle göra upp om vem som bestämde…Jag ska väll vänta lite så han får växa till dig lite han är ju så liten…
Tack för alla svaren:)
#7 Angående introducering till den äldre råttan: tyvärr så funkar det inte så att det går bättre om den lilla får växa till sig utan det kan tvärtom bli mer bekymmer då. Vuxna råttor accepterar unga råttor bäst av allt eftersom de inte luktar så mycket ännu. Väntar man tills den yngre blir äldre så luktar den nya mer av könshormoner vilket kan få den äldre att reagera mer negativt. Den ser nykomlingen som en konkurrent helt enkelt.
Om han redan var 8-9 veckor när de träffades första gången så var han ganska "gammal" redan då.
Att vänta i det här läget hjälper inte. Du bör börja med en introducering från början och ta det väldigt lugnt. Låt dem träffas på en neutral plats där ingen av dem varit förut och se hur de reagerar på varandra.