Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1529 ggr
Elshira
0

Hampströ - recension

Jag tänkte bara säga att jag nu införskaffat mig min första bal med hampströ och är supernöjd!

Hamprstö finns att köpa på granngården under rubriken "Lättströ" - För häst och smådjur och kostar om jag inte minns helt fel 149 kr för en storbal (samma storlek som t.ex kutterspån brukar köpas i i storbal).

Jag har haft det i lite mer än en vecka nu (i buren) och än luktar det absolut INGENTING (har tre råttor). Hängmattorna har fått blivit utbutta 1 gång, men på burbotten luktar det inte ett skvatt.

Det verkade lite väl hårt i början när jag hällde upp det, men det liksom "försviner" lite när de går (typ som att gå i sand, fast lite fastare). Så även om det är hårt så blir det mjukt.

Dammar gör det inte heller vilket givetvis också är viktigt.

Detta slår det vanliga kutterspånets uppsugningsförmåga, och det luktar betydligt mindre än alspån osv (som börjar lukta nästan på en gång enligt mig)!

Så har ni lust - prova det, jag lovar det är värt!

Hakuna matata!

RaGooN
0

Är detta sånt brunt "jord" aktigt?

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

Elshira
0

Nja, det du tänker på är torv (typ jord).

Detta är hamströ: http://migrated.ifokus.se/uploads/f75/f754407dd8c481dafebb1ac434ab2bc3/img-2383.jpg

Kan tillägga att det ser ut som hårda träflisor, men det är mycket mjukare än så :)

Hakuna matata!

Itchy
0

jag använder oxo hampströ, och är även jag, väldigt nöjd med det :)

You can't spell Bitchy without Itchy

RaGooN
0

Okej! Ska kika upp detta. Ber pappa köpa en bal hihi

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

Elshira
0

Jag vill ju också poängstera hur himmla billigt det är med detta också. Jag har fullt upp hela min bur ca 5 cm tjockt + en ganska så stor resebur. Och det märks knappt att man tagit något i balen. Det blir kanske 3-5 ggr så mycket? xD

Hakuna matata!

zickan
0

Jag har haft det en tid under stl ströet. Men att hampaströ sjäv så ligger ju allt utanför buren efter bara några timmar. Har man stl ströet ovan så ligger det iaf kvar i buren lite längre men lika där. Det blir väldigt skräpigt. Tyvcker även att det har börjat lukta mycket mer här hemma sedan jag började med det. Så jag håller mig nog till stl strö.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Elshira
0

#6 Här sprätte då i.af alspån omkring över allt, så från det så är det framsteg Oskyldig

Hakuna matata!

Dramatik
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har också använt hampaströ. Lättströ från granngården testade jag också. Blev otroligt nöjd då det inte dammar ett dugg vilket ju är optimalt för råttor. Stl och toa-lätt dammar ju otroligt mycket i jämförelse med hampa.

Även jag tyckte att det inte luktade något när det var dags att byta (1- 1½ vecka hade det legat då). Det enda som är jobbigt är att det lätt rann ut i min ena bur. Men det är en gabber duo med utdragbar botten så det var inte konstigt alls. I vanliga burar med vanliga bottnar ligger det ju kvar jättebra. Sen är det säklart drygt om råttorna drar omkring med sina fleecebitar i det för hampan fastnar ju lätt i fleece så man får skaka dem ordentligt innan man stoppar dem i tvättmaskinen:)

Men sammanfattningsvis så var hampaströ minsann det bästa ströet för råttor som jag någonsin provat iaf.

cosmonita
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har använt hampaströ dvs Lättströ från Granngården i några veckor och jag är också nöjd.

Luktar gott, håller sig fräscht och jag tycker inte att det skräpar mer utanför buren heller. Det ser stickigt ut men är inte det.

Jag har det på botten i burarna men jag har fortfarande toa-lätt i toalådorna, det känns som att Lättströet inte suger upp kiss lika bra som toa-lätt gör men det har jag inte testat utan är bara en föreställning som jag har…