Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1076 ggr
[RussinsMusli]
0

Lovas bebisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vaknade till en behaglig dröm av fåglar och fågelsång imorse, men så snabbt jag öppnade ögonen insåg jag att det inte var fåglar jag hörde - det var bebispip!

Lova sprang fram till matskålen när hon fick sin favvo blanding av leverpastej, potatismos och sallad så jag kunde kika i boet. 3 av 5 levde. 
Hon verkar ta hand om dom bra, som jag ser iallafall, diar och tvättar dom. Glad
Dock ser som lite små ut tycker jag, men jag är inte så van så jag vet inte.. Jag tänkte väga dom men vågen visade inga siffror :(

alexfifan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oooowh… håller tummarna för att allt går som det ska med de små liven <3

you can't face the problem, if the problem is your face……

[RussinsMusli]
0

#1 Tack det behövs nog! :)

[Alenzi]
0

Vad skönt för mamman att det var så få! :) Tror man får ha en känslig digital våg om det skall gå att väga såna små korvar, men jag har aldrig haft bebisar så jag vet inte.

[RussinsMusli]
0

#3 Ja det är var en lättnad för mig också, faktiskt. :)
Jo, jag märkte det.. och min är inte tillräckligt känslig :(

hus-musen
0

Som nyfödingar väger de bara några gram, en del vågar är för okänsliga, eller väger bara från 5-10 gram och uppåt. En nyfödd väger oftast runt 5 gram så det kan vara därför.

Köp en ny våg, de är inte så dyra så kan du följa bebbarnas tillväxt, Min är köpt på typ coop, funkar super! =)

Qui dormit, non peccat

[RussinsMusli]
0

#5 Men va irriterande jag vill veta vad dom väger nu! :p Min våg är typ ny, köpte den för bara 2 månader sen när min gammla inte ville vara med längre. :)

Usch, jag är lite orolig för hur länge bebisarna kommer klara sig, Lova trampar runt på dem, dom ligger utanför huset i ett hörn på plastbottnen med papper runt inte på och hon verkar inte bry sig så värst mycket. Det gick från att vara bra till att inte bry sig på typ en sekund. Så snabbt det händer något i rummet så går hon fram till gallret istället för att bry sig om ungarna, hon kan lämna dom där bara.. :/

hus-musen
0

Har de mjölkband? Ibland tar det ett tag innan mamman fattar men ge henne mycket att bädda med och lägg en fleceebit över ungarna eller nått. Lämna buren i fred så kanske hon lugnar sig och går till ungarna.

Qui dormit, non peccat

[RussinsMusli]
0

Ja det har dom. Men nu lever bara 2 av 5..
Mycket att bädda med har hon, men fleece fixas! Buren står ensam :/

[Alenzi]
0

Det är bara en vild spekulation, men tror du hennes tidigare erfarenheter kan ha något med det att göra? Var det inte hon som inte fick behålla sina bebisar? Hon kanske har lärt sig att de ändå bara försvinner?

Nog måste man väl förresten kunna stödmata råttungar också, precis som man gör det med andra djurungar?

[RussinsMusli]
0

#9 Jo precis, tänkte på det jag också men med tanke på henne ålder så vet jag inte om hon haft kull innan.. Och några fick dom alltid behålla. Typ 2-3.. Obestämd

Kan man verkligen det när dom är så små? och med vad isåfall?

[Alenzi]
0

#10 Aaargh förlåt jag blandade ihop din tråd med en väldigt lik tråd på ett danskt forum D:

Jag är ledsen men jag vet verkligen inte, har för mig att jag läst att man kan använda någon sorts mjölkersättning :( Det är en på det där danska forumet som har flaskat upp en vildråttebebis som hon hittade på en cykelstig, så nog går det.. Man får säkert använda en pipett eller nåt.

[RussinsMusli]
0

#11 Hm ja jag ska försöka.. :/

[Alenzi]
0

Stort lycka till! Om inte det funkar så vet du ju iaf att du har försökt allt.

[RussinsMusli]
0

#13 Tack det behövs verkligen.

[RussinsMusli]
0

Nu finns det bara en liten krake kvar. H*n ligger och piper i boet med mamma bredvid sig, inlindat i bomaterial. Lite framsteg iallafall. Men på något sätt känner jag inget större hopp för den lille. Känns som att den kommer möta samma öde som dom 4 andra, tyvärr. Fast vem vet.. Jag kan ha fel.

Om den lille kraken försvinner, ska jag sätta ihop mamman med dom andra då eller vänta några dagar så hon får återhämta sig? Obestämd