Ett öde som ormmat
Jag fick en fråga om jag kunde ta emot två råttor som annars skulle gå till ormmat. Sagt och gjort, jag kom igår hem med en dubbelrex och en slät agouti hooded.
När jag sen tittade närmare på dom så är den pälsade dräktig! Jag satte henne på vågen idag, eftersom hon har bott i en källare hela sitt liv (verkar det som) så är hon rädd för allt just nu och satt därför inte alls still, där siffrorna visade 167 g när hon låg still en stund. Det känns som att allt jag läst om avel bara rinner av mig, hur jag ska göra i en sån situation känns som en helt annan sak!
Jag vet inte alls hur långt gången hon är eller ens när hon är född, men av hennes vikt att döma kan hon inte vara äldre än 3 månader (med det menar jag att hon kan lika gärna vara mycket yngre!).
Jag ska ta bild på hennes mage, men inte just nu. Ska låta henne vara i någon dag sen får hon boa in sig i min tröja tills hon är van vid mig.
Men eftersom hon är osäker på allt just nu, ska jag sätta ihop henne med en av mina andra så hon inte sitter ensam?
Det tycker jag du ska göra, då får hon trygghet och ser att den andra råttan går fram till dig och därmed visar att du inte utgör något hot.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#1 Okej då gör jag det!
O mata på! (men det behöver jag kanske inte säga..?)
#3 Mat får hon så det räcker och blir över..
Sällskap verkade hon uppskatta iallafall, inget tjafs eller något och hon hakar på Älva med saker som att äta, komma fram till mig osv.
Jag är ju inte glad över att hon är dräktig då jag inte känner henne eller vet vem pappan är, men hon brydde sig inte alls om introduktionen, hon har aldrig bitit eller ens visat något sådant beteende, vill vara nära när man tar upp henne, är lugn och har häng!
Jag brukar inte gilla hooded av någon anledning, men jag är riktigt kär i henne faktiskt. Tycker hon är fin! Och jag tror hon kommer bli en mysråtta på hög nivå när hon lugnar ner sig och blir van vid saker. Hon knastrade i min tröja förut iallafall 
Har försökt ladda upp bild men det går inte.. Hon är inte så långt gången med tanke på magen men hon har inte tjock mage utan det sticker ut på sidorna och är en dräktig mage.. Laddar upp bild så snabbt det går!
Om jag vore du Russin, så skulle jag kulla kullen när dom kommer. Dels över hennes vikt och som du säger - du vet inte hur hon är eller vem pappan är, har du otur så kan det vara en vildråtta eftersom hon kanske har bott i en källare som du skrev.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
#6 Jag kan inte göra sånt. Jag klarar inte av det alls, inte ens tänka tanken!
usch. Ska man föda upp till ormmat kan man väl göra det seriöst.
hoppas det går bra för henne nu trots att hon är så liten och dräktig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
va menas med "kulla kullen"? :S
Kulla betyder att man tar bort några eller alla ungar medans dom fortfarande är små, oftast bara någon/några dagar.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#8 Ja eller hur :/
Hon var den sista kvar och skulle bli ormmat så jag tog hem henne!
Vet att det låter hemskt att kulla en kull, men får hoppas att hon inte är inom dagarna att föda så hon hinner få upp vikten lite och bli mera bekväm av sig så att det går bra med allt.
-Albert Einstein
#10 jaha, tack för svaret :) usch :S
Har försökt få upp bild men det funkar inte alls nu.. Hon är i tidigt stadie iallafall, men det syns att hon är dräktig sticker ut på sidorna och så. Hon är INTE tjock. Hon får barnmat och massa annat i mängder, så det räcker och blir över haha! :p
så fiin :D
Du skulle nog gilla mig med om vi umgicks mera ;P Lowa - Lova ör en bra namn 
#17 Javisst är hon det 
#18 Haha ;)
Jag har studerat hennes beteende i buren varje gång jag istter vid datorn (datorn ligger oftast i sängen och hennes bur är bredvid).
Jag tänkte på en sak, hon boar inte alls. Hon går bara in och lägger sig i huset när Älva ligger där och Älva gillar inte att sova i hus (då kommer hon inte tillräckligt snabbt fram till luckan när någon kommer in i rummet!). Om hon föder utanför huset ska jag ta in dom dit eller låta det vara? Bara ge henne mer bomaterial att täcka dom med? 
Hon är ju född och uppvuxen i en grosistbur, när jag hämtade henne bodde hon med 3 vuxna honor och, vad jag kunde se, 5 piniksar. Hon blir lika förvånad varje gång hon kommer till en stor yta. Badkaret tycker hon är lyx, medan dom andra tycker badkaret är liten yta jämfört med mitt rum.. (Släpper mina osäkra i badkaret så dom inte kan smita så jag inte får tag i dom sen!) Tillbaka till det jag tänkte på, i grosistburen (eller ska man kalla det låda?) så hade dom inget hus eller bomaterial så hon kanske inte vet vad hon ska göra med det? Fast det kanske kommer..
Umgicks en del med henne idag iallafall, då Älva tycker bebisburen är as tråkig och hon har ingen att busa med, så fick Älva vara ute och Lova med mig. Hon kissar mycket, är det normalt? Jag menar hon kissar så snabbt hon blir rädd, det förstår jag. Men ändå.. Mysig är hon iallafall trots kissandet, hon tittar ofta på mig innan hon gör något som om "får jag göra det här, eller attackerar du mig då..?". Hon la sig på min arm och somnade, så hon verkar lite mer på mig nu iallafall. Kanske inser att jag är snäll när jag ger henne extremt god mat hela tiden ;)
Hon knastrade också, guud va glad jag blev. Trodde inte det skulle komma från henne än, hon är ju livrädd för allt. Härligt häng har hon också, glider ur händerna ju! Min lilla Lova, hon kommer vara en sån som tar extra stor plats i hjärtat känner jag! Onödig text men haha.
Vilken mysig liten guldklimp du hittat då! Tror nog hon vet att boa när moderskänslorna sätter in. :p
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#21 Ja hon är faktiskt rätt underbar 
Okej va bra, inget att oroa sig över då :P
Jag oroar mig för ALLT när det gäller denna flickan, kanske för att hon är så liten.. vill inte att det ska gå snett, vill inte att hon ska lida. Hade jag kunnat välja så hade hon inte varit dräktig, för hennes egen skull <3
Min hamster boade inte för fem öre innan bebisarna kom. Men sen var det liksom som att det gick upp ett ljus för henne; "Men titta, här ligger mina bebbar och fryser, det var ju inte så bra!" Sen drog hon in så mycket pappaer att jag ibland funderade på hur hon och ungarna fick plats där inne…
//Lamina
#23 Hahaha… Ja hoppas hon fattar vad huset och bomaterialet är till för sen då ;)
Jag kom och tänka på några saker..
För det första är det dumt att anta att hon inte är så långt gången. Det är inte alla råttor som får stora magar och det händer faktiskt oftare än vad man tror att honan inte visar några tecken alls innan hon föder. Eller att det kommer tecken sista timmarna innan bara.
Om det blir många, tycker jag nog också du ska kulla några. Det må verka hemskt men tänk istället på att din "bebis" inte är stor nog att få egna bebisar. Hon måste få växa och vara ung hon också. Det sliter otroligt mycket på en hona att föda upp 12 ungar tex.
Och något mer jag tänkte på var hennes ålder..
Om hon bott i en källare och varit avsedd som ormmat så kanske hon faktiskt är äldre än vad hon verkar vara?
Har hon inte fått rätt kost tex så kanske hon inte blir mkt större?!
Försök att höra med dem du fick henne ifrån, om dem kanske kan ha en aning om när hon är född och när hon gick ihop med hanen.. Det kan vara värt ett försök iaf.
Lycka till, och om det är något finns jag på msn så det är bara att fråga ;)
vad underbart mysig hon verkar! och hon är verkligen vacker
hoppas att allt går bra för er!
#23 Det har du faktiskst rätt i, så långt har inte jag tänkt! Borde jag ta ut Älva och låta henne sitta ensam då..? :/
#26 Ja hon är rätt mysig! :D

#27 Näe det tycker jag inte att du ska. Om hon är ormmatsråtta så är hon uppfödd med andra honor i samma bur där någon av dem alltid har en kull. Om hon funkar bra med den andra honan så låt dem vara tillsammans, du kan ju alltid plocka bort den andra när ungarna kommer.
Qui dormit, non peccat
#28 okej då kör jag på det :)