Penny
Äntligen har jag fått hem en Dumbo hona. Jag var iväg och hämtade henne idag. Och hon är så liten så liten, jag har aldrig haft en sån liten råtta. Hon är så söt och så lugn, dock lite svår att fota för hon är nyfiken men fortfarande lugnare än mina andra. Dom är mer envisa haha
Så nu är de massa pip och tjafs i buren. Man är så rädd att dom ska skada henne för dom är så stora och hon så liten. Men de är med pip nu än vad de var när jag intoducerade äldre råttor. Då klickade dom ihop direkt. Men de kommer ju gå bra, men man är så rädd om lilla Penny. Man är nästan rädd att man ska klämma sönder henne i handen. :P
Men iaf jag vet inte riktigt den rätta färgen på henne. Hon har vit mage och vita framtassar. Svansen har lite färg med på vissa ställen.
Namn: Penny
Född: 2010-12-02
Vikt: 97g
Öron: Dumbo
skulle tippa på black ambk, eller black eubk.
Jag kollade upp de du skrev. Men hon är inte svart svart. Hon är mer svartgrå. Men de kanske blir mörkare när hon växer till sig. För mina två andra är lite "svarta" men dom är mer svartbruna.
Hon hade två bröder som var blå kan inte hon fått lite sånt i sig?
Silverblack ambk tror jag

S/ba eubk skulle jag säga.
Att hon är grå beror på att hon inte fällt bebispälsen ännu. Har hon blåa syskon har hon blått i sig ja, men endast i generna då:) Inte i fenotypen (utseendet/färgen)
tror hon bara är en dålig svart.. hon ser inte ut som tex russian blue eller så.. finns ju tyvärr inte många bra svarta råttor.. dina andra mörka råttor tycker jag se ut som choklad, och det är Penny definitivt inte..
Hon är nog S/ba eubk isåfall.
Okey jag trodde att de blåa kunde smita in i de svarta men de kanske bara är som ni säger bebis päls. För som jag skrev innan är mina andra som är lite svarta mer åt de brunsvarta hållet medans hon är mer åt svartgrå.
Hennes vikt är den helt ok? Jag tycker inte att hon är mager men jag vet inte vad vikten ska ligga på en sån liten tjej
hon ser ju inte mager ut på bilderna.. men för att vara 2månader tycker jag det är för lite.. en bebis på 5veckor ska ligga runt 90-100g
så länge hon mår bra i allmänt och är pigg och glad ska de inte vara nån fara.. se till att ge henne bra mat bara så kommer de ordna sig.. hon ser ju som sagt inte mager ut
Men då är de lungt. Hon kommer nog gå upp i vikt fint här. Hon har redan ätit lite av den torrblandningen jag har. Färskmat får dom på kvällen så vi får se vad hon äter då :)
Just nu ligger hon och sover med min snällaste råtta maja i en egen bur. För dom två andra tjejerna är på henne hela tiden, men jag ska iväg och träna lite sen ska jag lägga in henne i den stora buren och hålla tummarna :P
Något man ska tänka på extra när man stoppar i en sån liten tjej i med gamlingar?
ofta är det inga problem med att introducera bebisar.. jag själv låter dom ses en stund på neutral plats tex köksbordet.. sen sätter jag in alla i buren.. dom komma vilja nosa på henne endel och vända å vrida på henne och hon kommer pipa endel. men såläng de inte blir bråk och de andra biter henne ordentligt så hon får sår så ska det inte vara nått att oroa sig för. Vet att de komma va jätte svårt att inte lägga sig i när den lille piper, men de klarar det där bäst själva :) så ha is i magen och lycke till men den lilla. Hon va jätte söt! :)
Okey jag har problem. eller så är jag bara blödig.
Vill först berätta detta sen kommer jag till saken.
Mina gammel råttor har aldrig haft problem med att få in nya råttor. Hade "Mamma, Nour och maja" dom fick in Sally inga problem alls. Sen fick jag hem mina problem råttor "Millie och Amy" Inga problem där heller. Lite rank bråk men de var mest bara Maja som puttade kull dom inget bit eller bråk. och då hade jag "Mamma, Nour, Maja och Sally" när jag fick hem Millie och Amy. Alla var då 8mån+
MEN nu när en liten skit kommer då blir de bråk. De skriks de bitts de brottas. Första dagen fick penny vara i en egen liten bur med dom andra. lite tjafs, mest Millie som var på henne. (vill bara flika in att hon sov själv första natten) Men sen lugnade de sig. så tänkte jag jag sätter in dom i den vanliga buren. DÅ släpptes helvetet lös. Så tänkte jag de är bara att vara lugn de ska vara så. de var jagandes och brottandes och hon skrek. Så ja de kanske ska vara så tänkte jag och stack till en kompis för att slippa allt skrik från Lilla Penny. Men när jag komm tillbaka så hade hon massa bit märken på magen och ett på svansen och på örat. Känner mig jätte elak. Hon är dock lugn och fin när jag tar upp henne hon vill gärna sitta på axlen in i buren är inte favoriten. Så varför är mina damer så elaka mot plutten och accepterar dom andra nya gammlingarna? Dock har Mamma Nour och sally gått bort så jag har bara Maja, millie och amy kvar.
Jag trodde ändå att Maja skulle ta henne under hennes vingar för maja är så lik sin mor. men neeej hon är lika elak som dom andra och puffsar upp sig och håller på.
Jag har testat ha dom på neutral plats - gick ok. Sen i städad bur - gick ej. Sen badade jag dom - då sov dom tillsammans i sen stora buren utan problem. tills maten kom och alla vaknade igen. Men i badrummet var de inget tjafs.
What to do?
Jag funderar på att honorna får flytta in i Jerrys bur och Jerry in i honornas. Och sen tillbaka efter ett tag när Jerry luktat av sig i deras bur. Så kanske bråket slutar?
Långt detta blev nu. Men jag är otroligt besviken på mina Tanter jag trodde dom skulle sköta sig. För dom är underbara i vanliga fall.
kolla under artiklar och kolla på den om introduceringar.. gå direkt efter den och skulle nått hända så backa ett steg. Vet inget mer tipps själv tyvärr.. men de du skriver att de bara gick OK utanför buren på neutral plats, kan vara så att du gick för fort fram med att sätta henne i "deras" revir.. de ska verkligen vara som att dom bott tillsammans hela livet när dom är ute.. tycker jag.. ska inte vara nått alls och ha dem gärna ca 1-2 timmar ute tillsammans och inte bara 20min eller så.. men kolla artikeln, den är jätte bra!
Jag vill bara uppdatera lite hur de gått med Penny.
Hon har börjat att komma in i gänget nu. De är fortfarande lite bråk osv. Hon fick några bitbärket och päls åkte av första dagen. Sen har de varit massa brottning och pip. Så jag bytte bur på honorna och Jerry så nu slipper dom den lilla reservburen och de verkar gå bra. Hon sover med dom stora tanterna nu. Och jag tror att "Millie" tjurtanten kommer få de jobbigt sen. För jag tror att Penny kommer bli alfa honan ganska snart. För hon ger sig inte och jagar tanterna. har även märkt att hon inte vill lägga sig när dom kommer så de är nog därför de blir så mkt bråk och brottning.
Men jag har vägt henne typ varannan dag. Men jag tycker hon går upp lite för mkt i vikt men de kanske ska vara så på unga råttor. Hon är ett litet matvrak och äter massa och allt. Hon är så lik min gamla råtta "mamma" jag hade för några mån sen. Hoppas hon blir likadan. Hon är jätte mysig iaf och gillar att vara i soffan men golvet är fortfarande läskigt.
2011-02-11 97g
2011-02-14 115g
2011-02-16 130g
2011-02-19 140g
För förtiden ligger och sover med dom stora tanterna. Innan sov hon själv i ett hängmatte rör. Men inte nu, så de känns skönt.
Jag vill bara visa hur stor min penny blivit på 1mån. Hon har gått från 97g till 220g på en mån och vuxit sig dubbel :)
Vänster bild är när jag fick henne då fick hon plats i handen på mig.
Höger bild är idag nu hänger hon utanför handen. Hon är sjukt sällskaps sjuk och älskar att vara med mig. Hon klättrar helt tokigt på mig och följer efter mig som en liten hund. Dock har hon inte de rätta hänget än men de kommer la.