Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 5778 ggr
Beckibus
0

Bita:( Gör ont!!!!!!!!!!

Hej allihop!

Jag är en tjej på 10år och min lillasysters råtta Ida har blivit fruktansvärt elakSkrikandesHon bits när man stoppar in handen och ska klappa henne eller bara byta matSkrikandes

Hon var inte så förut?tycker bara det är konstigt att det bara kommer och vi har ALDRIG slagit henne.

Är det någon som har/haft samma problem som har bra tips till mig???

tacksam för svar!!!!VILL FÅ STOPP PÅ ALLT BITANDE!

OBS:det är ju inte alltid hon är så…..

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

hus-musen
0

Min första tanke är om hon är sjuk eller skadad? Kan du beskriva lite mer om när hon biter och exakt vad ni gör då?

Vart kommer råttan ifrån och hur gammal är den? Har ni bara en råtta?

Qui dormit, non peccat

Beckibus
0

Hej!#1

Hon kommer från en zooaffär då min kusin fick henne i julklapp sen fick vi henne då hon inte hade tiden hon kräver.

Jo hon bits ibland när man ska ta ut matskålen ur buren och byta mat till henne då kommer hon oftast springande och biter handen.

Hon får sallad grönsaks och vitaminstänger,morötter,knäckebröd mm.Så hon har iaf inte vitaminbristGladFör hon får i sig alla vitaminer hon behöver men tyvärr fick hon det inte innanGråter

Ja vi har bara en råtta då Ida inte är fullt så snäll som hon ska plus att vi inte kan ha två råttor då mamma är allergisk men en går bra.

Jag har inte lagt märke till nåra skador eller sjukdomar då hon får en hälsokontroll av mig varje morron.

Hon var 4:veckor tror jag när dom köpte henne så hon kanske är 14veckor nu men jag vet inte riktigt.Jag tror vi har haft henne i ungefär 4:v Snart.

JAG HOPPAS ATT NI KAN HJÄLPA MIG!

Lite svårt att säga när hon biter men när hon inte gör det är hon helt underbarSkrattandeÄLSKAR HENNE SÅ<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

RaGooN
0

Ni borde testa med en kompis till henne.
Dom lär sig av varandra så om den nya isf är tam och snäll så kan hon bli det.
Tar ni ut henne och umgås med henne mycket?

Kan tyvärr inte ge några bra tips då jag e rätt trött i huvudet just nu.
Tips, köp inte från djuraffär igen.
Lycka till.

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

Beckibus
0

Hej #3 undrar bara vrf ma inte ska köpa från zooaffär?

Hon har öppen bur jämt när jag är i mitt rum då får hon ju välja om hon ska vara i buren eller inte men hon kommer oftast tu då hennes bur inte är så kul.ska köpa nåt till henne som hon kan aktivera sig medGlad

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

[RussinsMusli]
0

Köp en kompis som hon kan aktivera sig med.

Köper du från djuraffär kan du få hem vad som helst, dom kan vara inavlade och är oftast uppfödda hos grosister. Köp från uppfödare istället, då vet du vad du får hem, friska råttor uppfödda i bra miljö.

r8ttanz
0

skaffa en kompis. är det inte lag på att man måste ha mins två stycken??

Denna kommentar har tagits bort.
Lamina
0

#4 Listan kan göras lång, men jag kortar ner den till det viktigaste:

• Djuraffärerna bryr sig oftast inte om hur djuren mår eller om dom är handtama eller inte, det är bara varor. Alltså kan du få hem en sjuk/skygg/rädd eller, som i ditt fall, bitig råtta.
  • Djuraffärer köper in sina djur från grossist. Grossiter har ungefär samma syn på sina djur, dom är varor. Råttorna föds upp i sjukt små burar utan hänsyn till hur föräldrarna mår eller hur deras temeperament är. Även det ger sjuka råttor med dåligt temperament, dom har helt enkelt dåliga gener. Mammorna får kull på kull utan möjlighet till att vila mellan kullarna och när hon blir utsliten så avlivas hon och ersätts med en ny hona.
  • Trotts att råttor faktiskt är ganska lätta att könsbestämma så verker djuraffärer inte alltid klara av det. Det går inte en vecka utan att man hör från någon stackare som köpt råttor som visar sig vara av fel kön och i värsta fall dräktig. Även om det är gullig med små bebisar så är det stor risk att dom är inavlade och/eller bär på dåliga gener. Dessutom är mamman oftast bara en bebis själv, att föda upp en kull ungar i den åldern tar väldigt hårt på henne.

Och det är faktiskt lag på att råttor ska bo i grupper om minst två. Så såvida hon inte biter sina burkompisar så måste du nog skaffa en kompis till henne. Hon kommer antagligen bli tryggare då och kanske t.o.m sluta bitas. Flört

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Huldan
0

Måste bara säga att för att vara tio år verkar du mogen och klok! :)
Tycker också du borde prova att köpa en till råtta, finns många bra uppfödare här på forumet!

SweGizmo
0

Jag håller med #9 :)

För din ålder måste jag säga att du är riktigt duktig och ansvarsfull:) Jätte bra att du frågar om råd och tar till dig.

*tummen upp* Glad

Min blogg: SweGizmo.se

mikeiko
0

Hej Beckibus!

Jag tycker att det låter som om råttan i fråga flyttat och bytt miljö rätt nyligen (från din kusin och hem till dig), och det kan de bli stressade av - och kan bete sig därefter.

Gör såhär -

1. Skaffa en hona till så hon får en kompis att leka med och kan bli mer trygg i buren!

2. När du är inne med händerna i buren för att hämta ut matskålen blir hon rädd och ser din hand som ett hot, därför biter hon. Typ, tänk dig att en gigantisk hand skulle rota runt i ditt sovrum - skulle inte du bli rädd och stressad då med? Det handlar om att hon tycker att du "inkräktar" i hennes hem, men det här går att jobba bort bara hon kan få känna sig trygg först!

3. Tänk på att en råtta inte äter som marsvin gör! Hård mat som Torrfoder , knäckebröd och så ska de alltid ha i buren, såna där stänger som du pratar om kan de få som godis nån gång ibland (ofta mycket nötter och socker/honung på dem). Men en råtta äter som vi människor gör! Olika sorts sallad, pasta, kött, fisk, ägg, majs, ärtor, gurka etc. Gör det till en vana att spara lite av det familjen ätit till middag och ge till råttan (/råttorna, som det ju bör bli snaaart).

Här kan du se massor med tips om både Torrfoder och vanlig färskmat som man matar råttor med dagligen!

4. Kolla lite här i Vanliga Frågor - där finns jättemycket bra info som både du och råttan din kommer ha stor glädje av!

Lycka till nu! :)

Beckibus
0

Hej allihop!

Jo det är så att Ida biter sina kompisar då min kusin provade att ha en kompis till Ida då är det ju bara dumt att ha nån som hon ändå biter den.Det var typ en månad sen hon kom till och det var för cirka två veckor sen hon började med allt bitande.

Hon har alltid varit trygg förut men inte nu vrf?

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

RaGooN
0

#12 - Det kan ta tid innan dem vänjer sig vid nya folk, nytt ställe.
Alla reagerar ju olika. Gosa mycket med henne så ska det nog ordna sig. Massa godisar ut handen så börjar hon nog förstå att det inte är något farligt me dessa händer.

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

Beckibus
0

#13 men det är nästan där problemet kommer när jag ger henne godis så bits hon ibland:/jag alla reagerar ju olika det håller jag med om. Men hon har ju blivit van med oss då vi håller på med henne mycket och hon aldrig gjort så innan dom här två veckorna.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Anvariel
0

#14 Hon kanske nafsar efter dina fingrar då? Tror att dina fingrar är mat? Prova att ha ut henne massor och så ger du henne en liten godisbit som då håller fast ordenligt. Om hon mista lilla biter dig så säger du "AJ!" eller "NEJ!" eller "FY!" och drar undan godisbiten. Risken finns ju att du får några skråmor på detta sätt såklart, och jag kan ju inte veta hur MYCKET hon biter. Jag har också blivit biten i misstag när jag haft matlukt på händerna. Men mina tösar har lärt sig att förstå vad det är jag menar när jag säger "NEJ!" så det underlättar. De slickar alltid lite förlåtande på mina fingrar efteråt om de råkat ta i i misstag. Men det är klart, de biter ju inte HÅRT mina tösar… så får du stora blödande sår så ska du naturligtvis inte riskera mer bett…

Beckibus
0

#15 hej jag var i västerås och köpte grejer till undulaterna och henne då köpte jag godis men hon verkar inte gilla har ni nåt tips om godis???

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

hus-musen
0

#16 vad har du köpt för godis? Mina brukar gilla små söta hundkex, annars är de bästa godiset små kycklingbitar, majs, leverpastej o sånt.

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

nötter, russin, flingor, bit macka, matrester, det mesta fungerar bra som godis. då råttor är allätare så behöver man inte köpa specialgrejer i djuraffärer :)

Engagera
0

Biter hon så det blöder eller tar hon tag i fingrarna med tänderna?

Anvariel
0

Godis? Hmm… BRÖD! =) Uppskattas alltid. All form av kött brukar de gilla (fast undvik det som är salt eller starkt kryddat). Nötter är gott, men om man ger för mycket av det så kan de ju bli ganska så runda om magen, eftersom nötter är otroligt feta. Men som lite godis då och då borde nötter (solrosfrön, t.ex.) funka väldigt bra. Försök hitta osalta varianter i så fall.

minky
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

brukar köpa mjölk linser till mina troll. de som de gillar bäst är de som är smaksatta med honung eller kattmynta

mieeow
0

#21 vad innehåller mjölklinser? jag har alltid varit emot att köpa "djurgodis", tycker man lika bra kan ge dom naturliga grejer som frukt oh nötter. men undrar om det innehåller så mkt konstiga grejer som jag fått för mig?

Emelie--
0

Jag brukar ge mina älsklingar vita mjölklinser…dom är lätta att tugga och  råttorna  älskar dom=)…Testa ge dom det=)…dom innehåller mjölk och mjölkbiprodukter(minst 4% mjölk), olja.fett.socker,mineraler,vitaminer…Jag tror Ida kommer älska dom=)…

Denna kommentar har tagits bort.