Häschig Råtta
Jag har ju en nyare råtta här som bott här i ca en månad nu.
Han har varit ensam råtta från början sade den gamla ägaren. Men sedan han kommit hit har jag inte hört ett knyst från den gamla ägaren och inte kunnat kontakta då han ringde mig via dolt nr.
Tänkte försöka föra honom ihop med de mina om han nu kunde vänja sig vid dem.
Men jag har märkt att han är otroligt jäktad och häschig. Hjärtat dunkar så snabbt och hårt och han är naffsig. Trodde i början det var pga flytt och chock. Men pappa tycker samma sak som försökt engagera sig i honom när jag inte varit hemma.
Jag ber om råd vad jag skall göra eller vad det kan bero på då jag är rådlös själv.
Vad kan man göra för en råtta som får panik (tycks det som han får i alla fall) oavsett var han än får springa eller om han ens är i sin bur och man sticker in handen?
Aw, liten är stressad över miljöombytet, ge det tid och kärlek, håll honom i din tröja där det är varmt och mysigt och ge honom godbitar OFTA nu i början så ska det nog bli bättre.
Hur gammal är han?
Han är ca 6 månader eller mer. Han skall tydligen bli 1 år i sommar någon gång.
Flörta så mycket du kan med godbitar. Gör något ljud när du vill ha hans uppmärksamhet och ha alltid lite godis. Börja med att han tar det bara och utöka kontakten med tiden tills du kan ta på honom.
Hakuna matata!
Och se till han alltid har ett kryp in när han är lös så han alltid kan känna sig trygg. Jag har en kartong med en fleecefilt i/över som ett kryp in.
Hakuna matata!
Exakt, det handlar ju om att försöka göra en otrygg råtta mer trygg, så bara vräk på med positiv råttstimulantia :D
Han är dock en aning knepig. Han naffsar efter en. Ibland här så tror man "Åh han börjar vänja sig nu". Då han ibland inte stressar alls när han är ute utan lägger sig å putsar sig lite å så.
Ibland får man klappa på honom i buren och ta upp honom. Ibland naffsar han efter en om om han vill bita en.
Så man får ju en sådan där knepig respekt för råttan. Gör ju ont som attans att bli biten och mig har han redan tuggat på tre gånger. Vilka jag bort ser pga stress å sådant för honom. Men det verkar som det kommer bli ett väldigt kneg för råttan att vänja sig.
Börjar tro att han kommer inte fungera inom en grupp heller om han är så här känslig för förändring. Så det bättre vore kanske att han kom till någon annan som inte har andra råttor och inte luktar annan råtta å så. Som har mer tid för honom. Börjar ana det..

Mellan 6-8 mån är det sämsta tiden för en hanråtta att flytta. Det är då dom oftast kommer in i puberteten och hormonerna bara far omkring. Så det är nog inte så konstigt att han reagerar som han gör. När han nafsar talar han om att han vill vara ifred och det bästa är att låta honom vara för att undvika ett rejält bett. Ge honom nån månad till och se om det blir bättre. Annars är kastrering ett alt om man inte låter honom somna in. Tycker inte du ska placera om honom då han redan flyttat. Hanar brukar rent generellt inte klara mer än en flytt innan psyket går sönder tyvärr. Så ge honom tid och fundera vad han skulle må bäst av.
Lycka till
#7 Det är just det. Har inte plats egentligen för en extra bur men får ju ha det. Frågan är om det skulle gå att flytta ihop honom med de mina då han inte bott med någon annan förut sedan han flyttade vid ca 5 veckors ålder.
Börjar fundera på om det han skulle må bäst av är att antingen flytta så snart som möjligt till någon annan som har mer tid för honom egentligen. Men troligen är det svårt att omplacera en ensamråtta oavsett.
Om jag lyckas få ihop honom med de mina hade det ju underlättat. Troligen för honom med för den delen. Dom harj u träffats en gång och han är väldigt nyfiken på dem. Men inte satt ihop dem då jag inte redigt litar på honom då de var si så där med det hela.
Känner att jag nog egentligen inte är erfaren nog för det här. Men det var ju antingen mig eller avlivning. Så jag får la försöka.
Men tror folk på att ge honom extra tid får jag göra det.
Eventuellt flytta med introducering tills han är mer hemmastad här och litar på mig mer. Annars mister la förtroendet helt kan jag tänka mig.
Har hittils bara satt in doftprover till dem så de skall vänja sig lite och de verkar inte bry sig så där jätte mycket längre.
Men håller la på med det tills han lugnat ned sig totallt råttan. Är det bästa jag kan komma just nu för att vänja honom vid de andra och dom vid honom utan att införa allt för mycket stress.