Behandla mycoplasma?
Har varit med min Kira till vet idag för rossel. Vetten var duktig (som alltid på falu djursjukhus) och hon pratade på om mycoplasma och om hur det kan ligga latent hos råttor och sen dyka upp vid sänkt imunförsvar och liknande, sånt som jag redan visste. Hon frågade mig om mina andra råttor och jag förklarade att Kira gått tillsammans med en riktig storrosslare förut och att jag tror att alla mina råttor har mycoplasma men att det bara är hon som rosslar. Då tyckte hon jag skulle behandla alla råttor! Jag sa att det verkligen inte var nödvändigt eftersom jag inte alls har någon lust att försöka proppa i 11 råttor medicin 2ggr dagligen. Dessutom har väl mer eller mindre alla råttor mycoplasma? Är det verkligen värt att behandla mot det när jag säkert kommer få in det igen när det blir dags för tillökning någon gång i framtiden..?
Jag har iaf fått en 20-dagars kur med vibranord till Kira. Tycker att en sån lång kur nog borde bota rosslet riktigt ordentligt! :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag personligen tycker inte att man ska behandla de som ej visar någon symptom.
Sedan har jag för mig att mycoplasma aldrig försvinner, man dämpar den väl bara med antibiotikan? Eller jag kanske är helt ute o cyklar..Men om det nu är så, så borde det vara extremt onödigt att behandla de utan symptom.
Jag har också en tös som heter Kira, Hon rosslade mycket förut. Men en kur med antibiotika, kärlek o värme gjorde att hon nu har slutat :)
Hoppas din Kira blir bra! Håller tummarna :)
// Fawo (;

Det är sant att myco ligger latent i kroppen på typ alla råttor, men få lider av det. Det behöver inte ens bryta ut när de är sjuka, men det kan göra det.
Visst kan man medicinera bort det, men att medicinera för mycket gör bara resistenta bakterier. Dessutom så fort du tar in en ny råtta, eller går på utställning så får du medicinera om isåfall.
Medecinera dem som är sjuka och låt resten vara tycker jag.
Qui dormit, non peccat
Du kan ge rooibos att dricka. Det verkar förebyggande! :)
Dom får 3 var tredje dag ungefär, dock har det inte hjälpt Kira.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?