Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 882 ggr
KickanW
0

Välja bur

Jag behöver hjälp nu. Dessa två burar ska jag välja mellan och jag behöver råd.

De kostar båda 500kr och båda får plats hemma hos mig. Lägger ut bilder och skriver lite om de båda burarna här nedanför.

KickanW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Svart bur: H:82cm, B:68cm och D:44cm

Denna är mindre men är närmare och jag kan hämta den på egen hand.

Det känns därför enklare att välja den eftersom jag lovat mina föräldrar att försöka sköta det mesta själv.

Självklart kan de hjälpa mig att hämta den andra buren om jag vill men det känns dumt, eftersom jag lovat, att de ska behöva hjälpa till innan jag ens fått hem råttorna.

KickanW
0

Nätbur: H:128cm, B:71cm och D:59cm

Den här är då större men svårare att hämta.

Ninja
0

Jag tror definitivt att bur #2 är värd att åka lite extra långt för att hämta! :)
Gör dina föräldrar en tjänst i gengäld eller nåt, typ sköt disken några dagar, städa och håll fint m.m… ;)

Benjy
0

båda burarna är bra, men röstar för bur två :P (mindre städning då också) :D

zimzon
0

Är det bara den luckan på framsidan på den stora buren? I så fall blir det nog lite svårt att inreda och städa och så.

etteko
0

Jag skulle faktiskt rösta för bur ett. Det beror iofs på hur många råttor du har planerat att ha i den :)

Jag kan inte se hur många luckor den har, men den stora har bara en, ganska opraktiskt. Plus att den mindre ser bättre ut. Vad jag förstår så är inte dina föräldrar så värst lyckliga över att du vill skaffa råttor men låter dig göra det ändå? Då skulle jag ta den mindre och finare, dels för att den är närmare och dels för att det är roligare att ha en snygg bur och det är nog större chans att dina föräldrar kommer gilla den.

lolaisdenied
0

beror på hur många råttor du har. själv köpte jag en stoor bur men sen har jag fått köpa ännu fler allteftersom det blir mer råttor osv x) för den delen så om dina råttor börjar bråka (risken finns) så är det bra att ha en så stor bur somj möjligt, då kan du dela upp den tills du hittat en annan bur :P
dock verkar det dåligt med luckor!
jag skulle tagit 2an o.O

KickanW
0

#6 Jag bor inte hos mina föräldrar så själva råttorna spelar ingen roll för dem. Det är ansvaret och allt jobb det blir med husdjur över huvud taget som de vill släppa, varför jag vill kunna hämta buren själv. Så utseende och sådant spelar ingen roll för deras skull.

Varför tycker du att den mindre ser bättre ut?

#7 Jo, båda burarna har rätt dåligt med luckor men den stora buren har större lucka. Jag kommer köpa två råttor och sen även bara ha två råttor eftersom jag kommer transportera dem så mycket och sådär. Kan dessutom inte ha råttor i längre än ca 3 år så jag får/kan inte köpa fler eftersom.

galning
0

Jag tycker du ska ta den stora Skrattande ju större desto bättre Flört

etteko
0

#8 Ja okej, då är det ju vilket som :)

Jag tycker den mindre ser bättre ut dels för att den är svart och dels för att den verkar mindre sliten och för att den har estetiska detaljer som den stora saknar.

KickanW
0

#8 Men då är man ju rätt självisk. Det är trots allt inte jag som ska bo i buren ^^

etteko
0

Jo men jag tänkte mer pga dina föräldrar men det hade jag ju missuppfattat. Jag förklarade bara varför jag tyckte den såg bättre ut eftersom du frågade det :)

Självklart ska du ju ta den du tror dina råttor kommer trivas bäst i.

KickanW
0

Ja, som det ser ut nu blir det nog den stora buren. Min bror kan kanske hjälpa mig att hämta den (om han kommer hem något snart) så då slipper ju mamma och pappa blandas in :)

etteko
0

Ja, då blir det ju jättebra :) Lycka till med råttorna!

KickanW
0

Nu behöver jag råd och hjälp igen! Den förra buren blev det inget köp med då hon missförstått det hela, buren kostade egentligen 800:- och det har jag inte råd med (plus frakt). 

Jag har fått tag på en enkel och bra bur. Kan få den hemskickad till mig med inredning och allting. Dock kostar den 750:- (han bjuder på frakten) och är inte jättestor. Enligt burräknaren är den stor nog för endast 2 råttor så det känns lite litet.

Men den är ju så ny och fräsch och så får jag en massa inredning till den. Är detta någon ni skulle satsa på?

http://www.blocket.se/vi/9102209.htm

zimzon
0

Jag tycker att den är ganska liten, så jag skulle inte använda den mer än tillfälligt.

lolaisdenied
0

#15 om du skulle tycka att buren är för liten så kan du sedan köpa en till och sätta ovanpå.
så har jag gjort med hanarnas bur, det fungerar jättebra:)
dessutom kan du antagligen hitta en bra "ovanvåning" för en billig peng då det ofta är plastbotten som är söndrig på burar(tycker jag det verkar som iaf)..
Eller gör en topp till dem själv, det är inte alltför svårt och heller inte så dyrt om man endast använder lite träbitar och galler:) kostnaden då blir väl ca 100-200 kr^^

KickanW
0

Jag har faktiskt redan tackat nej till den där buren och letar vidare så länge. Om någon ser en bra bur någonstans är det bara att hojta till :)

rattmamman
0

Ett tips är att du själv annonserar efter en lämplig bur. Skrattande

KickanW
0

Redan gjort… Typ överallt där det är gratis. Inte här kom jag på nu. Kanske ska göra det :)

KickanW
0

Nu har jag äntligen hittat och fått hem min bur. 400:- kostade den. Ett riktigt kap tycker jag!

Ninja
0

Jättefin! Och billig för att vara både så snygg och stor! :)

Denna kommentar har tagits bort.
myriis
0

Jättefin bur du fick hem tillslut då :D

KickanW
0

Ja, äntligen fixade det sig med en bra bur som jag inte behövde tveka om… Nu är det bara att inreda den :)

myriis
0

#25: Jo, men den ser ju ganska fin ut redan iaf =) Några kvistar kanske? ^^

Nutiz
0

Jättefin bur! Skrattande

KickanW
0

#25: Jag är hemma hos mina föräldrar nu och rotar bland en massa saker :) Har hitta några fågelbad, lite handdukar (blivande hängmattor), pinnar, en blomkruka, en liten cykelkorg och sådana saker så det ska nog bli fint där.

Jag har dock två burar att inreda. Ska ha en lite mindre bur hemma hos föräldrarna också eftersom jag ofta åker hem.

KickanW
0

Här är buren jag kommer ha hos föräldrarna! Där kommer råttorna alltså på på helger och kortare lov.

KickanW
0

… och här kommer stora buren som de kommer bo i mest.

KickanW
0

Ny (bättre) bild på nya buren.

Taci
0

Jättefin ju =) Tycker det är så snyggt med svart galler :)

Nutiz
0

#29: Hur stor är den lilla buren? =)

KickanW
0

#33: Jag har inte de exakta måtten men om jag ska uppskatta är det kanske 50x40x70 som minsta mått. Ska mäta nästa gång jag är hemma… Har gjort det en gång men jag har så fruktansvärt dåligt minne :D

amand
0

Vilka fina burar! :D

frisse
0

jag tycker bur 2

Nutiz
0

36# Ehm, hon har ju redan valt..?