Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1749 ggr
Engagera
1

Spökålder?

Min råtta Mini, från Nicciz FB-kull, verkar vara lite i spökåldern eller någonting sånt

Hon är jätte stillsam och vaktande när hon är ute. När jag lyfter henne blir hon stel och bara tittar ut i blindo och lyssnar jättemycket på allt möjligt/eller inget :S (ungefär som när donna var liten Nicciz).

Hon har varit så i några dagar nu, kan det bero på att hon känner lukten av en annan råtta, jag är nämligen råttvakt åt en tantråtta… eller är det bara spökålder? :S nån annan som varit med om samma ungefär?

zickan
0

Hihi.. Du svarar ju på din egen fråga. Kan ju vara både lite spökålder och att hon känner av närvaron från en annan råtta.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Engagera
0

xD gosh

[MissCaandy]
0

Spökålder? Tungan ute

Cis-j
0

ja vad menas med spökålder? :P

KickanW
0

Hundar har någonting som kallas spökålder när de är runt ett halvår/år. Det är en period när de börjar se saker omkring sig, de ser världen på ett nytt sätt helt enkelt. Då blir de ofta lite paranoida och rädda för saker som inte är farliga. De kan se "spöken" och bli rädd för soptunnan helt plötsligt osv.

Ett tips när det dyker upp ett ord eller uttryck som ni inte känner igen är att googla. När man söker på "spökålder" så kommer det direkt upp en massa träffar som förklarar exakt vad det är :)

Cis-j
0

haha okej, jo men jag är lite lat av mig ;)

Terato
0

Min pojke ur Fb-kullen är också lite fjantig just nu! Han får för sig att han ser saker och så, haha, skittöntigt.

Ofta när de är i tremånadersåldern brukar de vara lite så, tycker jag. Det brukar ge med sig efter några veckor.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Engagera
0

Ja nu är hon helt som vanligt igen ^^ Lika busig som förut. Antar att det var det jag skrev xD

Terato
0

Haha, ja, du ser!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Engagera
0

Åter igen en spökåldersperiod. ^^ Så jäkla mystiskt detta beteende!

alexfifan
0

Hm intressant, aldrig varit med om det… förutom med en råtta som alltid är sån, hon är över ett år gammal nu. xD

you can't face the problem, if the problem is your face……

mikeiko
0

Något jag funderat på kring spökålder, kan det vara så att det har att göra med att deras syn försämras med åldern?

alexfifan
0

Vet inte hur pass drastiskt en råttas syn förändras, men jag kan ändå tro att det går rätt successivt och i så fall hinner ju råttan anpassa sig…

Å andra sidan är jag väääldigt närsynt och när jag inte har linserna i ser jag spöken överallt. För jag inte kan urskilja konturer för fem öre. Så nog har du en poäng kanske?

Kanske kan ha med hormonerna att göra annars, tänk alla små fjortonåringar som håller på att bli vuxna osv… om man ska jämföra med människor. xD

you can't face the problem, if the problem is your face……

hus-musen
0

En del råttor är spattigare än andra, lilla mini var ju lite rolig =)

Har haft två hanar som hamna i en "spökålder" när de var strax över året fram till 1½ ungefär. Allt är lite roligare och lite mer intressant och attans vad man kan behöva titta och fundera iblandGlad

Qui dormit, non peccat

Engagera
0

Haha jaa det är bra märkligt. Ibland när man tar ut dom verkar det som att hon inte hinner fatta att hon är i soffan och inte i buren xD

Sen annars verkar det vara triggar det när dom är ute. Typ något ljud ifrån tv:n eller någonting vi människor säger/gör som triggar det. Då blir hon på helspänn alltså! :P Bra blir hon inte förrän hon får komma in i buren igen - knasbollen ^^

Otaku
0

#12 Jag tror inte att deras syn försämras så mycket, då det faktiskt från början har ganska dålig syn. Men det är i alla fall så långt forskarna tror/vet idag XD

Men det är ju konstigt rådisen gör sådär, aldrig varit med om :O

Mvh Vinetta

klick
0

Min fbkille ser också spöken!

Trodde det var tonårshormonerna först men han kastrerades för några månadersen pga att han blev aggro och skapade osmäja i flocken.

Han ser fortfarande spöken. Men gooooo är han!

mikeiko
0

#17 Lulz, jag läste fbkille som "facebookkille" och ba "pratar hon om sin pojkvän?" xD

Engagera
0

Undra om det är så med resten ur kullen också. Nicciz kanske lyckades avla fram medie-råttisar! hihi ^^

Ursöta är dom iaf! <3 Mina två sötnosar hälsar till sina syskon!