Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3264 ggr
[RussinsMusli]
0

Alfa

Alla säger olika och jag har kollat på mina råttor under en introduktion, och vill veta exakt hur det är.

Jag har hört att Alfan, det är den som brottar ner den nya och luktar under en introduktion. Alfan är oftast den lugnaste och bryter bara in om det blir för mycket bråk osv. Och det är även det jag tror mest på.

Men en annan har sagt att Alfan är den som är "på" alla mest, håller koll och är busigast. 

Hur är det egentligen?

AnnaRamnemark
0

Jaaaaag tror då.

Att betan är den som är mest på. För att visa att h*n är nästa ledare och ingen ska ta den platsen i från h*n. Medans Alfa är mer lugn och säker på sin plats. Dock så visar nog alfan oxå att de är h*n som bestämmer, men de är mer fort och hårt sen är de gjort. Medans betan är på hela tiden. Så tycker jag att de smått varit hos mig.

Säkert helt fel men när jag suttit och kollat på råttorna så har jag tyckt att de sett ut så.

[RussinsMusli]
0

Ja, jag tänkte på det idag som sagt under introduktionen.. Älva vände upp och ner på henne luktade sen var det klart.. Men Cherry var mer på henne ett tag. Men dom har bara bott 2 så jag vet inte vilken som är Alfan, flocken började ju idag innan var dom bara ett par.

Allamej
0

Betan blir aldrig en fullgod ledare även om denne skulle ta på sig rollen. En alfa har kvaliteer som bara dom har, dom är sansade (jovisst kan dom busa runt och ha kul) och behöver oftast bara visa sig för att den övriga flocken ska upphöra med gnabb.

En alfa är trygg i sin roll

En beta måste alltid bevisa sig

Jag hade en beta som blev mer eller mindre tvingad in i rollen som alfa, hon gjorde sitt jobb någorlunda men det var oroligt i flocken och när det kom nytt in i buren föll hon in i sin gamla roll innan hon kom på sig själv.

Strax därefter så tog den äldsta alfan i flocken över, trots att hon egentligen var en liten skit. Men alla accepterade det och betan fick bli beta igen.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[RussinsMusli]
0

Okej. Då tror jag Älva är min alfa.. Cherry är på den nya väldigt mycket, men det är alltid den nya som lyckas brotta ner Cherry i slutändan, så får väl se hur det utvecklar sig!

AnnaRamnemark
0

Då var jag inte helt ute och cyklade. Nöjd jag blev :P

#4 Ja du får berätta hur de går med dom. Om Cherry håller kvar sin "beta" plats.

[RussinsMusli]
0

#5 Det ska jag göra! :)