hjälp!
jag är jätte orolig för min ena älskling, hon har liksom fått snet huvud, och när man badar henne så snurar hon med hella kroppen under vattnet. Hon verkar inte lida av det, men jag vill ju veta vad det är för fel :/
Det låter som snedskalle, iväg till veterinär genast! Annars kan det vara något annat med balansnerven, eller hjärnan eller vad som helst.. Igen, veterinär :(
Är det snedskalle så finns det chans att behandla, men det måste gå undan!
Har hon några andra symptom? Låter det när hon andas? Snor?
okej, men det har varit så i ungefär en månad. så har det varit lite från och till. men det är så jävla dyrt och gå till vetrinären. har varit där hur många gånger som hels med mina andra råtter. men kan det inte vara typ öroninflamation? :/
jamen, nu är hon ju inte din andra råtta. och hur kan du ha låtit hon vara såhär i en månad utan att bli orolig förens nu? vad har förändrats ? :P
Om man ska ha djur så kostar det också, det är ett ansvar man tar när man skaffar dom. Ta hon till vetrinären för en koll, och se sedan vad ni kan göra.
Det kan vara öroninflammation, men då måste du ju ändå gå till vet för att få antibiotika.
Eller så fortsätter du bada henne så dränker hon sig själv. 
Hur du än bestämmer dig för att göra så far till vet. Antingen för behandling eller avlivning för om hon bara går runt runt så lider hon.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
ja, jag vet.
klar att jag har varit orolig, helatiden.
jag har frågat där jag köpte henne men dom har bara sakt att det kanske är någon öroninflamation, och det kanske blir bättre sen.
och första gången jag märkte någonting var att hon gick i sirklar helatiden, bara gick runder, så sat jag ner henne på golvet för hon älskar att springa runder men hon gick upp till mig direkt.
men dagen efter så var allt som vanligt igen.
sen gick det ett någon dag, så gick hon med snett huvud, och hon simmar men halva huvudet under vattnet.
och jag får aldrig tid till att åka iväg, jag vill ju inte att hon ska vara såhär. :(
Klart det är dyrt, men det får man liksom ta med i beräkningen när man skaffar djur :-/ Snedskalle är (oftast?) relaterat till öronproblem, så jo det kan det mycket väl vara.
Håller med Allamej, antingen behandlar du eller så avlivar du. Till vetten måste hon iaf.
när jag badar henne nu, så har jag ju jätte lite vatten. så hon inte kan simma. jag är ju inte dum jag fattar ju att jag inte kan ha så mycket vatten om hon gör så.
ja, jag ska in där, det måste jag!
Råttor behöver inte badas. Inte bra att bada dom för mycket.
Speciellt inte om hon har snedskalle. Är det öron inflammation så är det verkligen inte smart att bada henne. Sjuka råttor över lag är dumt att bada.
Vill man ha rent svasen räcker det att smörja in med fet creme och ta en fuktig trasa och torka av. Upprepa tills svansen är ren.
Trolig orsak till snedskalle är öroninflammation som behöver medicineras. Nu har hon gått så länge med det att det inte finns några garantiera att huvudet någonsin kommer bli helt rakt. Medicineringen kan hjälpa lite och ta bort så det inte blir värre.
Kan även vara stroke, blödning etc. Men gissar att hon är rätt ung. Så troligen är det inget av dessa problem.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
okej, hon är inte så gammal, ungefär 7 -8 månader.
det viste jag inte att det inte var bra att bada dem.
för jag badar ju dem en gång i vecka :O
men tack.
jag ska till vetrinären så fort jag kan.
Varför badar du dom så ofta? Inga djur är bra att bada ofta. Torkar ut huden. Vissa djur får man inte bada alls. även kallt och dragit nu under vintern som kan ge problem.
jag vet inte jag gör det när jag har städat buren.
jag viste faktiskt inte att man inte skulle bada dem så ofta.

#12 Inte så lätt att veta alltid, men nu vet du. Max 1 gång i månaden skulle jag vilja säga är okej, gärna mer sällan än så till och med. Då menar jag med schampo alltså, plaska i bara vatten kan de ju få göra för egen maskin om de vill:)
okej, tack :)
Själv badar jag mina endast till utställning, för att rengöra sår eller motions bada tjockis som behöver röra på sig.
jaha okej, :)
vad roligt, jag skulle också vilja gå på en sån utställning! :)
bara gå med i svenska råttsällskapet, regga dina råttor om de inte redan är och sedan anmäla dig :-)
(råttorna behöver inte ha stamtavla för att kunna reggas)
okej, ska jag nog göra :)
…Och så kan du passa på att lära dig lite mer om råttskötsel när du ändå är i gång.. Om du badar råttorna så ofta som du säger kan det mycket väl vara vatten i örat på råttan som ställer till problem med balans mm.. Ett veterinärbesök är ändå superviktigt!