Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1870 ggr
[Ratass]
0

Problem med magen?

Det började ju med att jag köpte råtta från djuraffär, trodde det var en tjej men det visade sig sen att det var en pojk. Han fick stanna och skaffade mig en till stor bur.

Sökte runt på uppfödarnas hemsidor men hitta ingen burkompis till honom från dem då det var en black hooded jag skulle ha.

Åkte tillbaka till affärn och köpte en av hans bröder.

De var båda magra då de kom hem till mig och de skulel tydligen vara 5 v. Den första vägde 42, 8 Feb. Idag,26 Feb väger han 134, den lilla tjockisen. Medan hans bror som jag haft en vecka vägde 62 när jag fick honom och nu 91.

De har även haft lusproblem med det fixade sig och den första mår jättebra nu, medan hans nyinköpta bror är fortfarande rätt kal vid svansroten pga lössen.

Hur lång tid tror ni det tar för pälsen att växa ut igen? Han verkar dessutom ha problem med magen, han är ju inte riktigt tam ännu och stressbajsar, med det är så löst tycker jag, av alla jag haft så har de inte bajsat så löst nånsin.  Han har inte så fin päls heller som den första råttan och tänderna är ljusgula, och de ska väl vara orangea om de ska må bra.

Funderar nu då om det finns nån grönsak elelr anant foder som kan vara bra för magen och stabilisera lite?

Torrfodret jag använder är Rat Complete som alla råttorna gillar.

MarajLowajz
0

Använder du bara ratcomplete som Torrfoder?
vad får dom för färsk mat då?

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Ratass]
0

ja, det är det torrfodret de har tillgång till.

Färskmaten varierar, olika grönsaker, frukt, ägg och om jag har nå kött hemma så får de det med.

MarajLowajz
0

Försök blanda ut ratcomplete med osötad musli, så de får lite mer fibrer. Sen om de är stressade så blir ju avföringen väldigt lös och om det är som du säger att han inte är helt 100% tam så blir den ännu lösare.

Fri tillgång till välling med mosad banan hjälpte mina två små att få upp i bra vikt på kort tid.

Havregrynsgröt på morgonen är också ett alternativ.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[Ratass]
0

han är väl som alla bebisar lite otrygga så där i början, han piper ju inte eller springer iväg , ligger å nosar lite. men ok, musli, nån särskild sort, namnet på det som finns på ica eller konsum?

HAr ju havre hemma så visst kan ja väl koka lite gröt.

Den första lär väl bli tjockare han också även fast han inte behöver det :P Men pojkar ska väl vara lite sådär småtjocka?

MarajLowajz
0

Ungar ska vara tjocka, dom ska inte vara slanka eller så - det är bra med hull och då växer dom bättre. Mina ligger på omkring 280-320gram och de är kring 4-6 månader nu.

Nej det funkar med vilken osötad musli som helst, helst med 4 sorters fullkorn i. Jag blandar min egen musli (musli köpt från hemköp, linfrö, solrosfrö, pumpakärnor, melonkärnor och Quoin…nånting) som jag snott från alla olika personer :)

-Albert Einstein

Loovi
0

Jag har en råtta som är otroligt dålig i magen och stressbajsar löst. Jaga hade rat complete och vågade mig på att prova sånna där stora avelspellets som ser SÅ tråkiga ut. Men nu är han mycket bättre i magen! Kan vara så att han är känslig för färgämnen, vilket jag förstått är ett väldigt vanligt problem!

[lucke]
0

Blåbär är bra om rådisar är lösa i magen, det stabiliserar…

hus-musen
0

Prova att byt foder eller ge mer fibrer och kolhydrater, det funkar bra hos mig. Ris brukar oxå ordna små magar. Är det grönt eller gult bajs?

Kokta morötter. morotspure, kokt potatis och blåbär (ska inte ges färska) är bra för råttan oxå.

Qui dormit, non peccat

[Ratass]
0

Kan väl inte säga att det är varken elelr, alltså gult elelr grön, men åt det gula hållet då i så fall..

ska inte blåbären ges färska? ska ja koka dem då elelr? Låter knas men jag är väl bara trött å fattar inte ^^'

[Ratass]
0

jag uppdaterar med en gång, tog ut honom ur buren nu och bajset kommer så fort jag tar i han, och guld, defenitivt.. så pass löst att det bara var att gå in på toan direkt å tvätta av honom.

Han låter lite snorig ibland också. Har kört på med te som vanligt.

Så, jag ska köra på med gröt, musli, skippa torrfodret helt eller låta det stå kvar, den andra lillkillen äter det ju utan problem. Ris och kokta morötter och potatis.

Bör jag skippa frukt?

hus-musen
0

jag använder mig inte av det fodret så jag vet inte så mycket om det, men prova att ta bort det och ge bara musli istället + mat. Du ser ju om det funkar.

Frukt kan vara irriterande för känsliga magar, så hoppa över den tills vidare. Kan ju vara något sånt han reagerar på oxå.

Qui dormit, non peccat

Lollo86
0

#8 Jag är också lite nyfiken på vad du menade med blåbären? ska dom kokas? jag brukar ge mina tjejer tinade blåbär ur frysen ibland och det verkar inte vara några större problem med det

hus-musen
0

#12 Koka sylt eller köp torkade blåbär =) Färska och frysta blåbär är laxerande, dvs inte så bra för någon som redan är lös i magen. Kokta blåbär är stoppande.

Om magen är frisk så behövs det ganska mycket innan man märker av en laxerande effekt, men små råttor med knasig mage blir lätt uttorkade.

Qui dormit, non peccat

[Ratass]
0

Han är då lite svår denhär lillkillen, och att den större gluffsande brorsan är isamma bur gör det inte lättare :P

Lillen rörde inte ens gröten och jag fattar inte vart maten tar vägen, de tömmer ju en skål på ett dygn, lite mat ligger utanför och lite i huset, men det känns inte som att de verkligen kan äta så mycket.

Funderade på ett dåligt förslag, det känner jag själv att det är. Men skulle man kunna ha honom i en mindre bur, försig en stund för å se vad, hur mycket , han egentligen äter? Man känner ju liksom revbenen på honom och jag vill verkligen få honom att gå upp i vikt nu.. Vilekt är svårt då som sagt, brorsan moffar i sig en hel del å blir bara fetare :P

hus-musen
0

#14 Visst det kan gå, men om han blir deprimerad så finns det risk för att han minskar mer i vikt. Då är det bättre att du tar ut brorsan när du ger dem mat så han får äta nån annanstans.

Kan du ta bilder och visa på båda två så man kan jämföra?

Qui dormit, non peccat

Loovi
0

När jag velat få upp mina i vikt så har jag matat dom med laktosfri välling alt laktosfri gröt (som finns på barnavdelningen på ica) och matat med spruta (finns på apoteket). Dom brukar alltid försöka puffa undan varandra för att det är så spännande. Minstingen har jag i en transportbur när jag matar (då han inte äter när han sitter i knät)´.. Tåls att testa kanske, tror det kan bli värre om du separerar.

[Ratass]
0

han ligger mest i huset och vill inte ha et jag räcker fram till honom heller direkt.. jag ska försöka ta kort på dem tillsammans.. men det är ju så mycket fart i den större så, men det spelar ju ingen roll om det e lite suddigt kanske ^^'

[Ratass]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vägde dem nu som jag tog bilden, vist har den minsta, vitsvarta, fått en liiiten kula på magen, men han känns ändå så smal över ryggen, inget hull alls där.

[Ratass]
0

Kan ju tillägga att de är nånstans på 8-9 veckor och väger nu, 145g och 104g