Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3111 ggr
nyndat
0

Biten! D:

Jag behöver ventilera lite, blev precis BITEN så det gick hål - och i nacken, av alla ställen! Fullständigt oprovocerat!!! Jag brukar sitta med antingen Althea eller Malta i nacken när jag sitter vid datorn. Det är oftast en av dem som klättrar upp och lägger sig när jag håller på med buren och så får hon åka med ett tag. Nu hade Thea legat och knastrat en stund, somnat lite - och rätt vad det var, så högg hon mig!!!! Hon som är så snäll, hon högg mig helt utan anledning! Och hårt också, det blöder :( Jag snärtade till henne på nosen (råttproportionerat, lovar) och fyade, sen åkte hon in i buren. Jag vet inte om jag reagerade rätt, men jag blev helt ärligt jättechockad. Får nog åka och fylla på stelkrampssprutan imorgon. Men hur hanterar jeg det här nu då? Blä!

Och de är båda födda i början av Oktober, om det spelar någon roll.

(Jag som lovade mig själv att nästa inlägg här på RIF skulle vara glatt och trevligt, jag var så trött på mitt eget gnäll :P Där fick jag!)

Zolah
0

Hon kan inte ha drömt då? för det låter ju aningen konstigt annars

nyndat
0

#1 Jag har verkligen ingen aning :( Hon rörde lite på sig innan men det går ju inte att säga om hon drömde eller inte. Hade på mig luva och hon låg i nacken, som vanligt. Har haft henne där nästan varje dag, inget liknande har någonsin hänt förr.

Zakaraa
0

Kan hon inte helt enkelt blivit överraskad av något och reagerat?
En dröm som redan blivit nämnt eller något sådant.
En råtta som inte visat aggressiva beteenden innan Borde ju inte göra något sådant utan anledning

Måste göra ont i nacken för övrigt :O Hoppas det blir bra snart och att detta var en engångsföreteelse

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

nyndat
0

#3 Alltså.. Det måste ju vara en dröm isf. För vi satt som sagt vid datorn, bor själv och allt var tyst.

Hoppas VERKLIGEN också det var en engångshändelse, annars är det ju en riktig mardröm :( Min fina lilla flicka. Fattar inte vad som for i henne. Och jo. Det gör rätt ont med en sån ofrivillig nackpiercing :P

Zakaraa
0

Jag kan inte tro att det skulle vara något annat helt ärligt
Hon verkar inte vara skadad själv eller något sådant? Tänker på någon typ av propp eller något sådant. Har ju råkat ut för en ådra som spruckit och Det gör ont, något sådant kan ju också ha hänt

Jag kan nästan känna såren på mig själv :P (sitter och känner efter hålen Oskyldig)

nyndat
0

#5 Nä jag håller tummarna iaf, finns inte så mkt annat att göra antar jag. Får kanske se till att vara lite mer bestämd när jag hanterar henne, just in case..

Nej det verkar inte vara något fel på henne, hon verkar precis som vanligt. En sprucken ådra? Det låter hemskt smärtsamt, hur gick det till??? Och var det på dig eller råttan? :o

Haha usch, gör inte det :P

Zakaraa
0

#6 Tala gärna om hur det går!
Någon annan mer erfaren kanske också kommer svara i denna tråd med fler ideer om vad det kan bero på :)

Haha bra OT på denan tråd ^^ Spruckna ådror :P Ådran sprack på mig :P Mjo ont som sjutton och ändå var jag bedövad :P Den sprack när dom skulle sätta in en sån där kanyl man får dropp igenom och jag hade fått medel som gjorde att man blev lite skörare i ådrorna. sa Plopp och så hade jag en gigantisk bula på handen xD

nyndat
0

Mina små kräk har haft kalas i natt kan jag tala om! Luckan på buren stod öppen, om det var för att jag glömt stänga den eller för att någon har lärt sig öppna vet jag inte riktigt :P De hade slagit läger i min jacka (gammal sliten jacka, phew!), vilken har fått en tjusig söndertuggad rått-patina nu XD Badrummet var helt upp-och-ner också, och de stackars små liven var helt utsvultna och törstiga. Malta kom när jag kallade och klättrade gladeligen hem, Althea var helt rädd för mig och jag fick gräva efter henne på klädhängaren för att få hem henne. Vet inte om det var tillrättavisningen igår som levde kvar..

Har ringt vårdcentralen där jag tror jag fick min senaste stelkrampsspruta, de var superbussiga och skall ringa tillbaka sen. Ifall det visar sig att jag behöver påfyllning så får jag väl ringa min danska läkare, men jag hoppas lite på att kunna undvika det för jag tror jag blir tvångsinlagd på en mastodontpenicillinkur isf, läkare verkar väldigt rått-rädda. Såret ser bra ut än så länge, lite rött men inte ömt eller svullet.

Och FYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY vad nasty, stackars dig!!! D: Tror jag det, att det gjorde ont!

hus-musen
0

du behöver inte äta pencillin för ett råttbett så länge det inte har blivit väldigt  inflammerat. stelkramssprutan räcker i 10 år så det beror ju på när du tog den senast =)

Qui dormit, non peccat

nyndat
0

#9 Ja jag vet, men jag vet också att läkarkåren inte verkar hålla med. ;)

Och japp. Problemet är bara att jag inte har en aning om när jag tog den senast iom att jag flyttade mkt mellan DK och Sverige som barn, men enligt sjuksköterskan jag pratade med skall den hålla i 20 år så jag tror det är lugnt för jag vill minnas att jag HAR fått den :)

Såret är inte det stora problemet här, det bryr jag mig inte så mkt om. Det är mer ATT mitt lilla kräk bet mig som bekymrar mig lite :-/

Zolah
0

tror du ska bli rädd först då det händer en andra gång

hus-musen
0

Ja det verkar konstigt att hon ska ha legat i nacken och sen bara tvärhuggit, antingen är hon rejält knasig eller så kan det ha varit så att hon drömde en mardröm eller nått. En gubbe jag hade låg och sov så fridfullt, helt plötsligt började han krafsa med baktassarna och pälsen stod upp. Strax efter vaknade han och studsade runt och tittade sig omkring, o sen vart han helt normal igen. Skitknasigt, men å andra sidan så kan ju hundar ligga och morra när de sover så varför inte.

Qui dormit, non peccat

[Alenzi]
0

(jag är TS med nytt nick)

Nu hände det igen. Denna gången kan det inte ursäktas med nåt drömmande, hon var klarvaken. Jag öppnade buren, gullade lite med båda, Althea klättrade upp på min axel och gick runt där och i nacken ett par minuter - och sen kände jag hur det högg till, i örsnibben denna gången.. Ja det blöder, blev ett jack. Känner mig helt olycklig, vet inte vad jag skall göra. Eftersom det kommer så spontant.. Finns liksom inget att arbeta med. Man kan ju fya, men det funkar tydligen inte. Och det är inget kul att ha en råtta som oprovocerat biter hål på mig!!! Tänk om det var i ansiktet? Kul att bli biten i ögat :-/ Funderar helt ärligt på att lämna tillbaka henne om uppfödaren är intresserad, placera om (med tillbörlig varning) eller nåt… För jag vill då rakt inte ha henne i nacken eller nära huvudet nåt mer om hon skall hålla på så här, och vad är det för liv att inte få bli gosad med?

chade
0

#13 Jag har blivit biten i ögonlocket, det var verkligen inte det trevligaste jag vart med om :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Dramatik
1

Synd att hon beter sig sådär. uppfödaren är jag ganska säker på att hon inte vill ha tillbaka en bitande råtta då hon avlivar direkt om de biter oprovocerat. Men det får ni ju själva prata om, skriver bara vad jag tror.

Jag tycker det är konstigt bara att hon biter just när hon sitter på axeln? Tycker det brukar vara fingrarna folk blir bitna i.  Hon har inte försökt bitas annars?

[Alenzi]
0

#14 nä fy fasen..

#15 Ja det är SKITTRÅKIGT! Jag håller ju så mycket av henne också, och det är ju verkligen inte för att hon inte är van att bli hanterad hon brukar vara ute länge varje dag..

Jag skall prata med henne. Imorgon. Behöver lugna mig, är sur som fan och har ont i mitt öra.

Ja det är märkligt, men hon har huggit mig en gång rejält hårt i fingret också. Då fanns dock rester av smör och honung då jag höll på att äta en macka så jag avfärdade det ganska fort med att hon bara var ute efter godiset innan syrran.. Kanske bara är en slump att det blivit när hon sitter på axeln nu de senaste gångerna, det är trots allt där hon oftast är när vi "umgås". Malta beter sig inte alls på samma sätt, så det måste nog vara något konstigt med min Thea..

Dramatik
0

Hmm ja det är ju svårt att veta det där med om man har mat kvar på fingrarna. Fast jag tycker nog att visst brukar de ta tag ibland, men de brukar ju märka ganska fort att de tog fingret, har själv varit med om det några gånger och då har det absolut inte gått hål.

Men verkar hon aggressiv i andra situationer? Alltså jag tycker bara att det är så himla märkligt vilka situationer hon biter dig i.

[Alenzi]
0

#17 Nej det tycker jag inte att hon gör. Men det är ju det som känns så dumt också, som jag sa, att eftersom det inte verkar finnas någon direkt anledning så kan man inte direkt tyda det, förutse det eller jobba med det.

wintermynta
0

Hemskt tråkigt med en råttan som biter oprovocerat. Jag tycker du ska ta kontakt med uppfödare en berätta hur det är med tjej och höra med henne va hon anser.
När det gäller stelkrampen så har man skydd i högst 20 år därefter bör man fylla på. Blev nämligen biten av grannens inte alltför friska katt förra veckan och fick ta en vända till akuten.
Tvätta såret minst en gång om dagen och se till att det inte blir infekterat. Om det blir svullet och rött kan du behöva äta pencillin.

Hoppas det ordnar sig.

klick
0

Är det en palmsråtta?