Råttor iFokus

Råttor

Etikettsläktforskning
Läst 6847 ggr
[Mara-Bell]
0

Whiskeys kull :)

I dag (25/1) någon gång under tiden jag var på jobbet födde Whiskey 16 små fina bebisar. För tillfället verkar alla må bra och jag hoppas att det förblir så.

Den här tråden kommer vara till för att följa ungarnas framsteg och allmän info och självklart en massa bilder :P

Inget säljsnack i tråden tack, skicka i sådana fall ett pm.

Allamej
0

Skriv en annons iaf och länka till den här tråden för det finns inte en bildtråd hittills som inte fått en massa säljsnack i sig oavsett hur ofta man säger till.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Mara-Bell]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dag 1

Whiskey verkar bry sig om sina små, hon ligger hos dom nästan hela tiden och vill gärna hålla koll på dom när jag plockar med dom. Hon är inte överdrivet vaktande då jag får handskas med ungarna utan problem.

Jag vägde alla i dag och kommer fortsätta göra det dagligen för att se så dom ökar stadigt i vikt.

Vikterna i dag är: 6st= 5g, 8st= 6g och 2st= 7g.

Jag försökte se könen på dom, men vissa kunde jag inte avgöra det på, så jag avvaktar ett par dagar.

[Mara-Bell]
0

# 1 Har tänkt det, men det känns lite tidigt att göra det innan jag ens vet vad det är för kön och färger dom får.

silverorm
0

Grattis till de små!Glad

[Mara-Bell]
0

#4 Tackar :) Hoppas jag kan höra av mig till dig om det skulle hända något? Var ju ingen planerad kull, och den blev rätt stor.

Afrejd
0

Grattis =) !

C0IN
0

Grattis! :)

Luka
0

Åh vad roligt! Ser fram emot att se massa gulligull-bilder :D

mieeow
0

*tassavtryck*

[Mara-Bell]
0

Har precis fixat mig en hemsida, så den är lite fattig på information. Men den kommer uppdateras allt eftersom :) All info om ungarna och bilder kommer även att läggas upp där.

mara-bells.weebly.com

[RussinsMusli]
0

Grattis! :)

Dramatik
0

Grattis, fastän det var oplanerat:)

silverorm
0

#5 Självklart får du det! Bara att ringa el maila. Glad Tror nog det kommer gå bra, mata på mycket med äkta smör i maten, de brukar smalna till en del mammorna efter en vecka el så ju mer mjölk ungarna kräver. Ge henne kött, och mjölkprodukter med för proteinets och kalciumets skull. Jag brukar alltid ha en mineralsten innehållande mjölk och alger till mammorna, det brukar sen oxå bli poppis bland ungarna att gnaga på.Glad

[Ratass]
0

tass

[Mara-Bell]
0

I dag verkar det tyvärr bara var 14 levande ungar. Hittade en död i buren, men den 16:e ungen syns inte till. Vet inte om hon kanske ätit upp den, försökte leta genom buren ordentligt. Det fanns tre stycken småttingar i kullen, två av dessa fick antagligen inte tillräckligt med mat, eller så har Whiskey legat ihjäl dom, vet inte vilket. Jag hoppas på att de kvarvarande ungarna överlever och fortsätter öka i vikt. Ska väga dom i dag bara för attse så dom inte går ner.

chibelin
0

#15 aaw! :c håller tummarna för resten!

[Mara-Bell]
0

Den tredje minstingen har inte öka t i vikt, hon väger bara 4 gram och ser inte alls lika välnärd ut som dom andra. Man ser knappt att hon har mjölk i magen.

Jag är nästan helt säker på att det är 8 pojkar och 6 flickor. Det är två pojkar som har dött, kollade könen i dag på morgonen.

Det verkar vara ett stort antal hooded i kullen, eventuellt striped roan, men ser ingen antydan till bläs ännu. Kan en Striped roan och en eubk hona få hooded tillsammans? Eller är det den andra hanen som faktiskt är pappan om det är hooded ungar? Han är en Black Hooded.

mieeow
0

kan du inte stödmata lillen?

OttoIsTheShit
0

grattis till dom små.. tråkigt på dom andra

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Elshira
0

Försök att stödmata! Ev om det går att låta mkinstingen dia lite ifred (att du puttar ort de andra så lillen får komma fram).

Hakuna matata!

[Mara-Bell]
0

Med tanke på kullens storlek kommer jag låta naturen ha sin gång, antingen överlever hon eller inte. Kan låta hårt, men det är nog bäst så.

I övrigt har alla ungar gått upp och ligger nu mellan 6 och 8 gram (förutom den lilla då).

mieeow
0

Det är nog bra, man blir bara så överröst av moderskänslor…

Terato
0

Ja, när de är så där många är ju risken stor att några inte hänger med..

Men även om du bestämt dig för att inte stödmata så skulle jag ändå hålla extra koll så den inte blir för dålig, då skulle jag nog aktivt hjälpa till och ta bort den. 

Jag hade en unge i min kull som låg asmycket efter de första dagarna och jag tänkte också så, att dör den så dör den. Men det tog tre dagar och den såg så himla illa ut på slutet så jag var tvungen att hjälpa till där. I efterhand tänker jag att jag antingen skulle ha stödmatat eller tagit bort den direkt.

Bara en liten grej att tänka på, sådär. Håll koll på den för de kan hänga med bra länge utan mjölk och hinna lida väldigt mycket.

Men skönt att de andra verkar hänga med i alla fall!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Blir det nödvändigt kommer jag ta bort henne, än verkar hon rätt pigg eller hur man ska uttrycka det. Hon verkar äta, men får inte tillräckligt. Jag får se hur hon mår i morgon, och skulle hon gå ner mer i vikt tror jag inte det finns något att göra.

Men Terato, du vet ju lite om genetik och så, du kan inte svra på det jag undrade innan? Om en Stripes Roan hane och en eubk hona kan få hooded ungar?

[Mara-Bell]
0

Här kommer en lite bättre bild på kullen i dag, man kan tydligt se hur teckningarna börjar synas.

Terato
0

Bra att du håller koll!

Jag är ganska säker på att jag ser flera hoodeds i den där högen!

Mig ska man inte fråga om just teckningsgenetik. Det är väldigt svårt och polygener är väldigt mycket inblandat. Men just Hooded, self och "berkshire" (om det inte finns modifiers) har, om jag förstått det rätt, något enligt följande:

Self: HH
Eubk: Hh
Hooded: hh

Alltså är honan Hh.

Roangenen heter ro och han behöver två sådana för att det ska bli roan, alltså är han: roro

Honan är inte roan, alltså måste hon vara RoRo eller Roro(bärare). (Ro betyder vildformen, alltså ickeroan)

Hur hanens genetik ser ut på H-lokuset kan jag dock inte lista ut, vad jag förstår kan det se olika ut på olika roans. Men det har ju hänt förut i historien att en roanförälder har gett hoodedungar. Så ja, jag antar att han kan vara Hh roro, t.ex.

I så fall borde du få self, eubk/irish, hooded och om honan bär på roan, så får du även det. Har du modifiers med i leken också så kan du få annat också.

teratos.r8or.se

[Lec72]
0

*tass*

[Mara-Bell]
0

Tyvärr låg lilltjejen död i dag på morgonen, men hon slapp lida mer och jag behövde inte ta beslutet att låta henen somna in.

Resten av ungarna är pigga och har stora fina magar med tydliga mjölkband. Det är nu 8 hanar och 5 honor, förhoppningsvis överlever de som är kvar.

Terato
0

Ja, det låter ju hemskt men det kanske var lika bra.

Nu är de inte lika många heller, så då blir det mer mjölk till dem som är kvar. Jag tror det kommer att gå bra. Fortsätt att väga dem, så att du kan känna dig lugn. (Det är också bra tror jag, att ta i dem nån gång om dagen, även när de är så här små)

teratos.r8or.se

Banankaka320
0

Åhhh bäbisar!!

*tass*

[Mara-Bell]
0

Alla småttingar verkar må bra och Whiskey äter som en häst :)

Jag tycker mig kunna ana bläsar på åtminstonne några av de helfärgade, men är osäker.

[Mara-Bell]
0

De flesta av ungarna ligger nu på 10 och 11 gram. Finns ett par lite mindre som ligger på 9 och 8 gram. Men alla ökar i vikt för varje dag.

Bland honorna är det fyra tecknade och en helfärgad och bland hanarna är det 5 tecknade och tre helfärgade. Kan fortfarande inte se om dom kommer få bläs eller inte.

[Mara-Bell]
0

En liten bild på Whiskey tillsammans med bäbisarna :)

C0IN
0

Åh vad underbart gulligt! Kyss Ska egentligen inte kolla sånahär tråder , blir bara bebissjuk ObestämdFlört

chibelin
0

#33 super-naaaaaaw!! ~

silverorm
0

#33 Ser ut som en rätt så nöjd mamma!Glad

[Mara-Bell]
0

Hon verkar väldigt mån om sinna ungar, är hos dom nästan hela tiden förutom när hon äter och dricker. Ibland ligger hon och vilar för sig själv, men det är inte ofta.

[Mara-Bell]
0

Jag tror inte någon av ungarna kommer få bläs, abtar att dom alltid är ljusare på huvudet när dom är riktigt små.

Dramatik
0

#38 Det stämmer. Där det ska bli vitt brukar synas tydligt ganska direkt. Här är en bild som du kan jämföra lite med, finns några roans med roanbläs bland dessa.

[Mara-Bell]
0

Då har jag helt klart haft fel från början, dom har aldrig sett ut så, bara varit ljusare helt enkelt. Då kan jag konstatera att det är en hel hög med hoodeds, tyvärr inga riktigt fina och så är det 5 st helfärgade. Vet ju inte än vad de helfärgade får för magteckningar.

Dramatik
0

Fast nu har de ju fått så mycket pigment så magteckningarna borde du väl kunna se rätt okej nu?:)

[Mara-Bell]
0

Ingen av de helfärgade har fått någon direkt färg på magen, men då kanske dom inte kommer få det heller? Har inte tänkt så långt som att dom kanske får helt vita magar. Dom har inte heller någon färg under hakan och så ser man tydligt att dom kommer få vita tassar.

Dramatik
0

Precis, där det är ljust brukar det bli vitt. Ser ut som en liten amerikanare i #42:)

[Mara-Bell]
0

I så fall är det fyra st amerikanare, sa fel innan, det är fyra helfärgade, inte fem.

Då vet jag ´teckningarna på alla nu, bara att vänta tills dom börjar få sina färger. Men jag skulle tro att de flesta blir svarta, vet inte hur mörkt pigment mink brukar ha, men alla ungar är väldigt mörka.

Dramatik
0

Kan ju bli européer också, kan vara lite lurigt det där. Men den på bilden såg ut att ha en himla massa vitt iaf. Och av de jag ser på bilden så ser alla svarta ut. Minkar blir lite ljusare och går lite mer mot det bruna hållet:)

[Mara-Bell]
0

Då är det bara att vänta och se. Det är en av de helfärgade som är något ljusare än de andra, men tycker det är svårt att se om han går mot brunt. Jag får helt enkelt hålla mig några dagar till, sen borde det synas rätt tydligt tycker jag.

Dramatik
0

Ja, desto mer päls de får desto mer syns ju färgen:) Tänk på att svart kan variera lite i nyanserna också beroende på hur bra svärta de får:)

[Mara-Bell]
0

En liten uppdatering för dagen då. Jag skulle tro att alla ungar blir svarta, ser så ut.

Honorna väger 11-12 gram i dag. Hanarna väger 13-15 gram förutom två mindre som ligger på 11 och 9 gram. Dessa två har varit lite mindre redan från början.

(Den största grabben på 15 gram och den minsta på 9 gram)

chibelin
0

va söt den svarta är med sina vita tassar! :D

[Mara-Bell]
0

De helfärgade har fått mer pigment under magen, och man ser nu att det kommer bli fyra europeer, inte amerikaner.

[Mara-Bell]
0

Sitter i lite namnfunderingar, antingen kommer ungarna döpas efter drinkar eller skräckfilmer. Vill gärna höra vad ni tycker.

Om de döps efter drinkar kommer namnen bli dessa:

Hanar

Ants In The Pants, Black Forest, Black Hawk, Blind Date, Blue Devil, Brain Squash, Dry Martini och Golden Fizz

Honor

Alcudia, Bermuda, CeeDee, Kiwi Crush och Man Killer

chibelin
0

åååh! skräckfilmer tycker jag, hur coola drinknamn än är!! :D älskar skräckisar!! fett coolt!!

[Mara-Bell]
0

Bland skräckfilmer har jag valt dessa namn:

Hanar

Bad Seed, Dead Eyes Of London, Devil Rides Out, Dr Jekyl, Mr Hyde, Dracula, Lord Of The Flies och Zodiac Killer

Honor

Whisper In The Dark, Terror In The Midnight Sun, Diabolique, Naked Evil och Dead Ringer

[Mara-Bell]
0

Hade väldigt många namn som jag gillade bland skräckfilmer, men då många är väldigt långa försökte jag ta de lite enklare namnen.

chibelin
0

#54 förstår det!! xD har du funderat på shining? ;)

[Mara-Bell]
0

Om du gillar det kan ju en av töserna få heta det :P Tror inte jag tog med det för att jag tycker det är ett lite tråkigt namn.

chibelin
0

#56 wah! nej, döp dem som du vill! jag kan juh ge dem mellannamn sen! x"D  Hmm, det låter nog lite tråkigt, fast lite vackert tycker jag :3 fast det är kanske för att jag förknippar det med filmen! xD

[Mara-Bell]
0

#57 Haha, när jag döper dom till skräckfilmer vill jag inte det ska låta vackert utan det ska på något sätt finnas en klang i namnet om du förstår vad jag menar. Ja, det är ju inte ofta man kallar sina djur för det som dom verkligen heter, så jag använde antagligen de namn jag redan nämnt. Men du röstar på skräckfilmer då:P

chibelin
0

#58 stor röst på skräckfilmer yes! ^^

kommer ihåg när jag skulle skaffat ödlor när jag var liten, hade kommit på massa coola namn, men när jag såg henne blev det Mysan :/ Dethär med att ge djur namn är lustigt yes! xD

TrueStory
0

Du måste ju ha en en Freddy och en Chuck ;P

[Mara-Bell]
0

Det finns så mycket häftiga namn man kan ge dom, men för min del så heter alla i slutändan bara gubben och gumman :P Inte konstigt att jag aldrig lyckas få mina råttor att förstå vem jag kallar på XD

Elshira
0

Freddy Krueger :D

Hakuna matata!

[Mara-Bell]
0

Freddy och Chuck låter så tråkigt, vilken film heter så? eller är det några karaktärer ur nån film?

[Mara-Bell]
0

Om jag ändrar några namn så blir det till längre och mer avancerade :P

chibelin
0

#63 yes de är karaktärer! :o

Vet du varför så många uppfödare vill ha så långa/avancerade namn? :o är det för att ungarna inte ska heta likadant som nån annans? :o

[Mara-Bell]
0

Jag tittade även på latinska namn(ordspråk), och visst hittade jag många udda och "roliga". Men av någon anledning är 90% nästan hela meningar.

Ex.  Asinus asinorum in saecula saeculorum - "Åsnornas åsna i seklernas sekler"

jag hade inte haft nåt emot sådana namn, men jobbigt på utställningar där man läser upp hela namnen :P

[Mara-Bell]
0

#65 Jag vet faktsikt inte, är ju inte "uppfödare" själv, inte än i alla fall :P Själv tycker jag det är lite kul att hitta långa och udda namn, kan ju vara för att ingen ska heta likadant precis som du sa.

[Lec72]
0

Hmm..Freddy Krueger är det inte många "ungdomar" som känner till..

Bad seeds hahaha..har du sett den filmen..så fantastisk hahaha…

[Mara-Bell]
0

#68 Nope, har inte sett den filmen, men tyckte titeln passade som namn :P

[Lec72]
0

ok ..den passar mer under namnet *bizarr* haha…men det är ett mycket bra namn ;-)

[Mara-Bell]
0

Vad ligger en två veckors råttunge på för vikt i genomsnitt ungefär? är bara allmänt nyfiken :P

Terato
0

Gav inte jag dig den länken med vikttabell?

Där ska det iaf finnas lite vikter att jämföra med, de tre första veckorna.

Länkar igen för säkerhets skull:

http://www.afrma.org/pregrat.htm

Längst ner

(vill du ha tips från andra uppfödare är mitt råd att starta en ny tråd med fråga så att inte din kulltråd blir nersölad med viktdiskussion)

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

#72 Hade missat att dom även tog upp ungarnas vikter där, trodde bara det var den dräktiga honans vikt. Alla ungarna har ju bra hull, men jag tycker ändå det är intressant att veta om dom ligger på en normal viktkurva :)

Terato
0

Ja, lika bra, man lär sig mycket på det!

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Nu kommer det en liten uppdatering och bild :)

Ungarna är i dag 13 dagar gamla och snart börjar nog ögonen titta fram. Dom har fått små söta minitänder och en hel del päls nu. Så snart dom öppnat ögonen kommer jag lägga upp enskillda bilder på de små.

Vikterna i dag är som så:

honorna ligger på - 15, 18, 19, 20 & 20 gram.

hanarna ligger på - 16, 18, 21, 22, 23, 23, 24 & 24 gram.

Tittar man på tabellen inne på sidan som Terato tipsade om så ligger alla ungar i underkant. Men det beror väl lite på hur många ungar det är i kullarna och vad föräldrarna har för gener. I vilket fall verkar alla ungar må bra och äta ordentligt, så jag tror inte att det är någon fara :)

Dramatik
0

Åh vad fina de är:)

Denna viktkurvan brukar stämma hos de flesta:

Normal viktkurva för ungar är:
födselvikt = 2-5 gram
1 vecka = ca 10 gram
2 veckor = ca 30 gram
3 veckor = ca 50 gram
4 veckor = minst 60 gram
5 veckor = minst 80 gram
6 veckor = minst 100 gram

Så lite under ligger de, men inte så farligt på de flesta.

[Mara-Bell]
0

Det är ju främst en grabb och en tös som ligger en bit under det normala, men dom är ju inte magra, utan bara allmänt små.

Dramatik
0

#77 Ja, det är lätt hänt att det blir så. Men de klarar sig säkert finfint ändå ska du se. När de börjar äta själva ordentligt kan du ju proppa dem fulla med bra mat:)

chibelin
0

#75 aah! tack för den sötaste bilden jag sett på evigheter!!!! <3

Terato
0

#76 Dramatik, den där listan är gammal och kanske stämde bra på sin tid men då storleken generellt har ökat på tamråttan är det flera uppfödare som INTE tycker att den stämmer idag, särskilt inte startvikterna.

Så vi kanske ska vara lite försiktiga med att sprida den. Det är även schysst mot personen som har skrivit listan att tala om att man citerar henne.

Listan som jag länkade till ska vara bättre så gå hellre efter den.

Mara-bell: Om de inte ser tunna ut och har välfyllda magar kanske inte stödmatning hjälper så mycket. De kanske bara är lite mindre. Jag tycker också att de ser ut att ha bra hull. (fast det är klart, man ser ju inte alla ungarna så tydligt)

teratos.r8or.se

[Mara-Bell]
0

Eftersom jag tycker dom verkar må bra har jag inte ens övervägt stödmatning. Kan ju vara så att kullen helt enkelt var lite för stor för Whiskey. men hon verkar klara det bra nu, och även de små ökar ju stadigt i vikt dag för dag.

[Mara-Bell]
0

Jag funderar fortfarande på vem som är den troligaste pappan till kullen, jag såg ju afktiskt inte vem som parade Whiskey. Antingen så är det en Striped Roan av något slag eller en black hooded. Jag har ju trott att det är Skrutten (Striped Roan hanen) eftersom han är den mest aktiva och Sigge verkar väldigt ointresserad av honorna.

Jag hoppas egentligen på att sigge är pappan, då han har mycket bättre temperament.

Jag vet att man inte kan säga helt säkert vem som är pappa till kullen, men kan man säga vem som är mest trolig? måste ju skriva någon av dom som pappa på reg papprerna.

[Mara-Bell]
0

I dag har det första ögat dykt upp :)

Och först att se världen är hanen How To Make A Monster :P

chibelin
0

naaw va liten! :D grattis på honom!

Allamej
0

Vet inte om det sagts i tråden tidigare men är det månne ett Rob Zombie tema?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Mara-Bell]
0

Det är ett Skräckfilms tema, har tagit namn från alla typer av skräckfilmer :)

Dramatik
0

# 83

Åh, de är så söta när "de får ögon". Och vilket underbart namn:P

[Mara-Bell]
0

Nån som vet hur man gör på reg papprerna om man inte är säker på vem pappan är? Skriver man okänd eller den hane som är mest trolig?

Dom liknar ju helt klart Sigge mest, men som Terato förklarat tidigare i tråden kan ju även en Striped Roan hane få hooded ungar.

Dramatik
0

#88 Du kanske kan skriva båda? Typ så här far: Hooded/roan, fast med namn då såklart, men jag vet ju inte vad de heter.

Annars får du helt enkelt ringa registratorn och se vad hon tycker du ska göra:)

[Mara-Bell]
0

Jag jag får nog nästan ta och prata med henne, för jag vill ju att allt ska bli på rätt sätt.

[Mara-Bell]
0

Nu kommer det en massa bebisbilder, men det kommer ta en stund att förminska bilderna och sedan lägga upp dom. Så ni får ha lite tålamod :P

[Mara-Bell]
0

Först ut är hanarna

Här har ni How To Make A Monster :)

[Mara-Bell]
0

How To Make A Monster

[Mara-Bell]
0

How To Make A Monster visar upp sin lilla mage när han ligger och slappar i handen :)

[Mara-Bell]
0

Cabinet Of Dr Caligari

[Mara-Bell]
0

Cabinet Of Dr Caligari

Dramatik
0

Åh, alltså jag är nog lite kär i How To Make A Monster, mycket tack vare hans namn, så himla underbart:)

[Mara-Bell]
0

Det är kanske lite tidigt att säga redan nu, men han verkar ha väldigt lätt för att slappna av när man hanterar honom.

[Mara-Bell]
0

Devil Rides Out

[Mara-Bell]
0

Devil Rides Out

Han var väldigt svår att fotografera då han hela tiden skulle fram och sniffa på kameran och titta vad som gömde sig under den :P

[Mara-Bell]
0

Dead Eyes Of London

[Mara-Bell]
0

Dead Eyes Of London

London är en av de största hanarna i kullen, och han kommer troligen få stanna här hos mig :)

[Mara-Bell]
0

Dead Silence

[Mara-Bell]
0

Dead Silence

[Mara-Bell]
0

Wolf Creek

[Mara-Bell]
0

Wolf Creek

Man kan klättra även om man är en liten bebis :P

[Mara-Bell]
0

Night Of The Living Dead

Den som blir ägare till den här lilla stollen kommer inte få en lugn stund. Han springer och klättrar över hela dig, och vill absolut inte sitta och gosa när man kan vara på upptäcksfärd :P

[Mara-Bell]
0

Night Of The Living Dead

[Mara-Bell]
0

Bad Seed

Den minsta i hela kullen, han väger bara 17 gram ni vid 15 dagars ålder. Men i övrigt är han lika pigg som alla de andra och förhoppningsvis växer han ikapp sig lite när dom börjar äta själva :)

[Mara-Bell]
0

Bad Seed

[Mara-Bell]
0

Då kommer Honorna

Whisper In The Dark

[Mara-Bell]
0

Whisper In The Dark

[Mara-Bell]
0

A Tale Of Two Sisters

[Mara-Bell]
0

A Tale Of Two Sisters

[Mara-Bell]
0

Queen Of The Damned

[Mara-Bell]
0

Queen Of The Damned

[Mara-Bell]
0

Cat And The Canary

[Mara-Bell]
0

Cat And The Canary

[Mara-Bell]
0

Terror In The Midnight Sun

[Mara-Bell]
0

Terror In The Midnight Sun

Denna kommentar har tagits bort.
[Mara-Bell]
0

Det blev visst dubbelt, nån får gärna ta bort det ena inlägget.

[Mara-Bell]
0

Nu är alla bilder uppe, och det tog "bara" två timmar att ta bilderna och lägga upp dom :P

chibelin
0

Hehe, satt och stirrade på dataskärmen hela första timmen och väntade på flickornas bilder! xD det var kul! :D

[Mara-Bell]
0

Med lite tålamod kommer det man väntar på :P

Dramatik
0

Förresten så ser det ut som om du fick en bunke irish bebisar och inte eubk. Eller några kanske är eubk, har inte tittat så noga, monstret är irish iaf:)

[Mara-Bell]
0

Jag trodde dom var undertecknade eubk. Den svarta tjejen är i alla fall en solklar eubk. Hur ser man egentligen skillnad på en övertecknad irish och en undertecknad eubk?

Dramatik
0

Man får titta på hur tassar och svans är tecknade också. Kolla SRS sida:)

Eubk ska ha halva svansen vit och rätt mycket vitt på tassarna.

Irish har inget vitt på svansen och mindre vitt på tassarna.

Magen i kombination med tassar och svans avgör vilken teckning det är, dock är det lätt hänt att man tror att en övertecknad irish är en undertecknad eubk, men då är det som sagt bara att kolla tassar och svans också:)

[Mara-Bell]
0

Tänkte inte på det. Tösen är den enda med vitt på svansen, och det är bara det aldra yttersta på hennes svanstipp som är vitt. Men då är alla hanarna övertecknade irish då helt enkelt, är ju bra att veta :)

Dramatik
0

Japp, jag kollade precis på dem igen, irishpojkar och eubktjej, även om hon bara har så lite vitt på svansen:)

[Mara-Bell]
0

Ber om ursäkt för den dåliga uppdateringen, men jag har verkligen haft fullt upp.

Ungarna och mamman flyttade in till de andra honorna för drygt en vecka sedan. Det har gått väldigt bra och de andra honorn ahjälper till att tvätta och busa med ungarna. De är riktiga matvrak och det känns som om dom äter flera kilo om dagen.

Här kommer lite nya enskilda bilder på de små :)

[Mara-Bell]
0

HONORNA

Whisper In The Dark - 61 gram

[Mara-Bell]
0

A Tale Of Two Sisters - 73 gram

[Mara-Bell]
0

Queen Of The Damned - 71 gram

[Mara-Bell]
0

Cat And The Canary - 75 gram

[Mara-Bell]
0

Terror In The Midnight Sun - 81 gram

[Mara-Bell]
0

HANARNA

How To Make A Monster - 82 gram

[Mara-Bell]
0

Cabinet Of Dr Caligari - 81 gram

[Mara-Bell]
0

Devil Rides Out - 79 gram

[Mara-Bell]
0

Dead Eyes Of London - 78 gram

[Mara-Bell]
0

Dead Silence - 72 gram

[Mara-Bell]
0

Wolf Creek - 81 gram

[Mara-Bell]
0

Night Of The Living Dead - 79 gram

[Mara-Bell]
0

Bad Seed - 56 gram

Dramatik
0

Aww, så söta de är:) Jag är så svag för svarta råttor:P

chibelin
0

Dom har vuxit lite sen jag var å hälsa på! :D

[Mara-Bell]
0

Dom växer hela tiden, dom komemr vara gigantiska när du kommer och hämtar dom :P

chibelin
0

Va fint! då kanske jag vågar plocka upp dem ordentligt! xD

Terato
0

Å, vilka charmtroll!

Jag gillar också svarta råttor. Särskilt släta svarta!

teratos.r8or.se

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.