Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2704 ggr
TrueStory
0

Häst Musli?

En tjej istallet frågade mig om inte jag ville ta en halv säck med musli för att hon skulle byta till ett annat foder.

Jag är lite osäker på om hästmusli är så bra för råttorna, jag har alltid fått känslan att det är rätt så fett och "kryddat"

Någon som har någon erfarenhet el vet om det funkar att ge det till råttorna?

MangoMelon
0

Jag använder bara hästmusli som grund i min torrfoderblanding. Jag använder bla Eggersmann Natur Müsli som är superbra utan tillsatt socker eller ens någon havre. Alltså är det inte fullproppat med energi.
Mina råttor gillar det förutom att de ratar de små pelletsliknande plupparna som är i..

Annars har jag använt mig av Dodson & Horell's Pasture Mix, vet ej dock om man får tag på den i sverige.

Hästmusli är absolut det förmånligaste alternativet om man har många. En säck på 20 kg räcker ca en månad här, beroende lite på vad jag blandar i mer.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

TrueStory
0

Okej, men hur är det med betforn som är i? Hur nyttigt är de igentligen för råttor?

minky
0

jag skulle nog inte våga prova det om det är betfor i. det sväller ju så pass mkt. o iom att det är så sött finns ju risken att de äter upp det först.

till häst ska man ju absolut inte ge torrt, dels på grund av att det kan orsaka foderstrups förstoppning o så kan de få kolik

MangoMelon
0

Den müslin som jag har innehåller inte betfor, man får kolla på innehållsförtäckningen och se efter så det inte finns något som kan svälla.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Alone
0

ingen musli inerhåller betfor pga av att de ska i blöt i minst en timme, och om hästen skulle äta det tort skulle dom bli sjuka, har erfarenhet av detta har 2 egna hästar har alltid haft häst. så nej det finns ingen betfor i musli det måste man köpa vid sidan om ju just pga av att det ska vara i blött i en timme iaf.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

zickan
0

De tidigare trådarna om detta har det mest stått att det innehåller väldigt mycket protein och därav inte nyttigt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lancia
0

Håller med #5 här. Torr berfor i müsli låter märkligt. Det är ju stora röda varningstrianglar som blinkar i huvet på hästmänniskor angående betfor, att den absolut inte får ges torr.

minky
0

nja… torr betfor i lite större mängder är farligt för häst. men inte i de små mängderna som kan finnas i musli, men en råttmage är ju mkt mindre…..

betpressmassa är samma sak som betfor fast det inte ser likadant ut. det finns bla i kraffts muslie pluss

http://www.krafft.nu/produkter/müslifoder/krafft_musli_pluss_58/

hittade även en artikel på kanin i fokus om just betpressmassa

http://hermelinkanin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=cfe12e60-b69e-422b-a6be-5bde89facdfb

Dramatik
0

Själv förstår jag inte vrf man över huvud taget ger råttor något som är specialanpassat för växtätare?

Piaell
0

Tyvärr innehäller många müsli sorter för häst mycket socker i olika former, ex. lönnsirap, melass eller äppel/malt sirap. Jag skulle inte ge det till mina råttor.

Alone
0

anledningen till att det inte borde gess till råttor är pga av att det är anpassat till just hästar….

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Maleficum
0

Vet att det är en gammal tråd som blivit upp bumpad men ville bara skriva att, iaf för kanin, så innehåller hästfoder för mycket E-vitamin vilket kan ge infettade organ (så de blir "smygtjocka" utan att det märks utanpå).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu