Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 3469 ggr
Rats-is-it
0

Roan?

Har två killar från samma kull som är två månader nu. Den ena är grå och vit och den andra är, eller var, vit med en champagnefärgad rand från huvud till svans. Men på lite drygt en vecka nu så har den champagnefärgade randen succesivt blekts. Han är nu nästan helt vit. Man kan bara ana att randen är svagt beige. Han har även röda ögon denna ljusa killen. Betyder detta att han är en roan? Jag har haft lite svårt att förstå detta med roan, vad det är och kommer från, trots att jag försökt hitta info om det. Är det vanligt att dom bleks så otroligt fort?

Emmieline
0

Lättare att se på bilder, men annars finns det en sida som heter vanliga frågor där har du färger och varianter

Zakaraa
0

Ang hur fort de bleks så är de olika för olika individer. Vissa bleks väldigt snabbt, andra bleks knappt alls medans andra har en mer regelbunden blekning som tar hela livet innan de blir helt blekta

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Rats-is-it
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag lyckats få över några bilder. Vad tror ni om färgen? På denna bild ser man den beiga linjen ganska tydligt, mer än den syns i verkligheten. Men den var som sagt mycket mörkare för två veckor sen.

Tror ni att den gråa killen bakom ev. också kan vara en roan?

Rats-is-it
0

Här är en till bild på den ljusa killen.

Lamina
0

Den ljusa är en striped roan. Den gråa ser ut att vara en husky roan, men det är svårt att se.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Emmieline
0

håller med 5# att den ljusa e striped.

lite bättre bild på den mörka vore bra

Rats-is-it
0

Här kommer en bild till på den gråa…

Rats-is-it
0

Och ännu en =)

Lamina
0

Black Husky Roan, inga tvivel. Vet inte vad det är för färg på den andra dock, dom ljusare färgerna är inte min starka sida…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MoaL
0

Lamina har rätt, striped roan och husky roan. :)

Edit: Du hann skriva medan jag läste. ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Rats-is-it
0

Ok! Tack så jättemycket för hjälpen =)

Men den ljusa, heter den bara striped roan? Eller heter den typ beige eller champagne striped roan (vilket det nu var :-S)?

Förlåt min okunskap, men har aldrig haft roans förut, och var inte beredd på att dessa var det heller.

hus-musen
0

striped och husky roan är teckningarna, det säger inget om själva färgen.

Min gamla skärm påstår att hon kan vara champagne, men ögonen ser lite för mörka ut på den första bilden. Är hon ljust rödögd?

Qui dormit, non peccat

Rats-is-it
0

Ja, ögonen är ljust röda =)

När jag jämförde honom med färger (färger och varianter här på Rif) när jag fick hem honom tyckte jag han mest liknade champagne.

Bifogar en bild till…

Rats-is-it
0

Och en sista bild…

cosmonita
0

champagne striped roan ser det ut att vara på den sista bilden

Rats-is-it
0

Tack =)