Lite extra snäll?
Vet inte om det låter lite dumt kanske, men vad kan man göra för att vara lite extra snäll mot en råtta?
Har en liten tjej i buren, ni som har läst min introduceringstråd så är det tjurtanten jag pratar om nu. Det har liksom, hänt någonting med henne sen bebisen kom hit. Vet inte om det finns någonting man kan göra för att få henne att känna sig uppskattad, för just nu verkar hon inte trivas alls, hon gnäller för allt och det har hon aldrig gjort innan, exempelvis. För även om hon är jätteelak mot bebis vill jag ju att hon ska känna sig viktig, vet inte alls hur råttor "känner" och tänker men..
Visst, alla råttorna här har det jättebra, stora burar, utetid varje dag, bra mat, lite godis då och då, alltid rent och fint… men något lite extra liksom, har själv ingen aning om vad det kan vara men någon kanske har ett bra tips. Funderade lite på aktivering osv, kan inget alls om agility eller hur man lär dom, men kanske någonting i den stilen som jag kan göra med henne.
Lite knäppt inlägg känns det som men jag hatar att se henne såhär :(
you can't face the problem, if the problem is your face……
- taggar för att se svar -
jag funderar bara… om man försöker vara 'extra snäll ' mot en råtta blir det inte då så man belönar dens dåliga beteende?
Nääe, eftersom att de inte förknippar det snälla med det dumma den har gjort. Likaså ska du inte "bestraffa" en råtta, eller vilket djur som helst, en minut efter den har gjort någonting dumt för då förstår den inte varför det hände någonting obehagligt utan tänker mest att matte gjorde någonting elakt.
Jag tänker ändå lite att en anledning till att hon inte funkade med introduceringen kan vara att hon inte är tillräckligt stimulerad, alltså att hon får tillräckligt med aktivering och hjärngympa. Och att, om man nu gör någonting lite extra för henne, att det kanske skulle kunna få henne mer i balans liksom och kanske hjälpa till även när det kommer till introducering med andra råttor
Kanske tänker helt fel, det vet jag inte, men jag vill så gärna att det här ska lösa sig
Tåls att tilläggas också att just denna råttan är väldigt aktiv, mer än de andra, lite därför jag tänker såhär också ^^ Att hon kanske inte får tillräckligt med motion och stimulans medan de andra får fullt tillräckligt och ibland nästan mer än vad de egentligen behöver
Jag pussar på min tjurtant lite extra när hon är ute. Hoppas hon förknippar de som att jag tvättar henne. Hon har med blivit lite skum sen den nya kom. Skricker och piper när jag ska hantera henne lite som att hon är rädd att jag ska straffa henne igen.
Men råttor brukar väll tvätta varandra för att visa beröring och uppskattning, kärlek?
Ja, det är ju i alla fall ett sätt för dom att visa varandra att de bryr sig.
Känner ungefär sådär med min med, att hon tror att jag ska "straffa" henne bara för jag har gjort det extra många gånger dom senaste dagarna.
Jag kanske gör fel när jag lägger henne på rygg när hon går för långt, annars hade hon väl inte tagit det på detta viset O_o är lite vilsen jag just nu 
Ang aktivering - Saker jag underhåller mina med ibland:
* Godis i toarulle, vik ihop kanterna hårt så det är meckigt att få ut det goda
* Fiska grönsaker - ställer in vatten med godsaker i till dem, så får de plaska och fiska bäst de vill :P Mycket uppskattat.
* Färska grenar att fördärva
* Nötter med skal, man får jobba lite
* Gömmer godis så de får söka :)
* Möblerar alltid om i buren en gång i veckan och har typ tre olika inredningar som jag varvar mellan så det är "nya" leksaker och gömställen varje gång
* Jättebasic men strimlat tidningspapper är jääättekul att släpa runt på och boa med XD
* Min ena tjej är lite busig, och gillar att brottas med min hand :P Hon tycker också om att "jaga" något som jag liksom drar i underlaget, penna eller så, ser ut som en lekande katt nästan..
.. Det var vad jag kunde komma på :o
HAHA, sista punkten, jag har en mjukisråtta (sån IKEA råtta) som mina tjejer bara älska att jaga och bita i så mycket det bara går. xD
Tack för tipsen iaf! Ska testa allt utom möbleringen, får mördarblickar varje gång jag flyttar på någonting haha :)