Råtta biter
Hejs, har skrivit ett tidigare inlägg om bla. den här råttan i tråden "Råtta brottas".
Har bara haft mina råttor i runt en månad.
Min stora råtta börjat bitas, helt utan anledning eller förvarning. Första gången var för 3 dagar sedan när jag klappade den på sidan, den vände blixtsnabbt på huvudet och bet till. Då dagen efter tänkte jag att jag skulle ta det långsamt och sträcka ut handen sisådär 10cm ifrån så hon kunde nosa, men hon bet fast jag var helt stilla. I dag när jag matade dem tog hon maten och bet inte, men sen bet hon mig två gånger, är jag skulle stänga buren och när jag sträckte in handen kanske.. kommer inte ihåg helt. Hon har aldrig verkat aggressiv tidigare. (Har märkt innan att hon nafsar väldigt hårt, så att man rycker till ibland) Ringde djuraffären och frågade, fick inte direkt något svar på varför hon biter men han sa att jag helt enkelt skulle hålla på mycket med henne så skulle hon bli en trevligare råtta.
Hon bet även mammas pojkvän två gånger efter att hon bitit mig.
Innan har hon suttit väldigt stilla men inte verkat slappna av när jag klappar henne, en gång började hon knastra när jag klappade henne så är inte så väldigt säker om det verkligen kan vara så att hon biter för att hon är rädd. Eller så har hon lärt sig 'biter jag så blir jag lämnad ifred' så lösningen kanske är att faktiskt låta henne bita mig så jag kan visa att det inte funkar så. (Hon biter inte så hårt, huden blir bara lite 'intryckt')
Hur tycker ni jag ska göra?
*tass*
hmm svårt det där… du kan ju testa så att du säger att visa att du inte lyder henne s.as håller kvar handen trots att hon bitit…
Jag har svårt med det här, har aldrig blivit biten av mina råttor… :S
Lyka till iaf

Det är skillnad på bett och bett. En råtta som inte biter så hårt utan mer som du beskriver trycker till , varningsnafsar. Det betyder , låt mig vara ifred annars hugger jag dig. Dvs hon kommer bita så hårt att det går hål om du inte låter henne vara ifred. Ett annat varningstecken är att råttan stelnar när du klappar den och knastrar med tänderna och ev ringlar svansen. Även detta är ett klart sätt för råttan att tala om , lämna mig ifred.
Det jag undrar är om hon kan ha ont någonstans? Även dom gosigaste råttor kan varningsnafsa då.
Sen skriver du att hon är från zoo, hur gammal var hon när hon kom till dig. Det kan även vara så att hon har tillitsproblem och då är det upp till dig att verkligen jobba med henne. Inte tvinga dig på utan lära dig hennes signaler när hon vill vara ifred och när hon känner sig trygg. Så är det tillitsproblem har du två val:
Jobba med henne eller låta henne somna in.

Precis som wm säger så varnar hon dig, hon har alltså inte huggit ännu, men kommer att göra det om du inte tolkar hennes signaler.
Hur gammal är hon?
Qui dormit, non peccat
Jag beställde henne av Alba-zoo, dom köpte den av en uppfödare, dom var på zooet i 3 timmar. Jag vet inte riktigt hur gammal hon kan vara, mellan 5-6 veckor tror jag dom skulle vara. Om hon var 6 veckor borde hon alltså vara 10 veckor gammal nu.
Känns ganska överdrivet att avliva henne efter några bett, men om hon ännu inte bitit egentligen ja.. usch, avlivning känns väldigt långt borta nu, men flera har sagt att avlivning kanske är det bästa så jag vet inte hur jag ska göra. Känns helt absolut fel bara. Min mamma är väldigt svår när det gäller djur, så tror inte avlivning är ett alternativ just nu. Samtidigt är det så obehagligt när hon är så snabb när hon biter, så det är obehagligt bara att öppna buren.
Har aldrig kunnat ta upp henne, så jag vet faktiskt inte om hon kan ha ont någonstans. Har inte sett något iaf :/

#5 men då är hon inte så gammal och du har alla möjligheter i världen till att jobba med henne! Du måste börja med att korrigera hennes beteende.
När du öppnar buren, ha med dig något gott som en muta. Så hon lär sig att du är ofarlig och förknippas med mat eller godis. Näe hon går ifrån dig, låt henne vara. När hon nafsar vid tillfällen hon bara är tjurig så korrigera, genom att blåsa eller dutta till henne. det skulle en annan råtta ha gjort.
Sen finns det faktiskt råttor som inte är gosiga, min vasstand var en sån. (gissa varför han fick heta vasstand) Han var nafsig som unge, vilket jag tränade bort. Han högg aldrig ordentligt utan bara markeringar. Han kunde fortfarande markera mot främmande som vuxen, men han tog bara fingret löst i munnen och släppte direkt. Annars gick han undan och visade tydligt att han ville vara i fred.
Qui dormit, non peccat
Men så bra då! 
Hur då blåsa? Hur hårt? Var? haha..

Ja alltså blåsa bara, ganska hårt, förslagsvis i huvudet så hon känner att det är obehagligt med ett plötsligt drag. Det är för att bryta beteendet. En del använder ljud, eller fingerknäppningar vilket oxå kan fungera om råttan reagerar på sånt. Du kommer att lära dig att se när hon lessnar och det behöver du oxå respektera att hon inte vill. Om du inte gör det så blir du biten, enkelt va
Jag har fått ge upp en hane pga dominansproblem, så har du otur så kan det bli så med din dam oxå om hon blir helt ohanterlig. Ibland kan man inte rädda alla så att säga.
Qui dormit, non peccat
Åh okej tack så mycket :)
Var hos dom för att ge dom lite mat nyss, trodde det var den lilla råttan (den som inte bitts) som stack ut huvud ur huset så jag sträckte fram handen med spenatbladet ändå fram till råttan. Såg sedan att det var den stora råttan, men jag blev inte biten… det var en stor triumf för mig hehehe 
Men har du haft råttan i 4-5 veckor men aldrig haft upp den/hållt den?
Japp… :o har väl varit ganska dåligt på det där, har mest haft dom på på sängen. Har försökt ta upp dom ett antal gånger, men dom hoppar undan varje gång och jag tycker det är lite läskigt att sedan ta upp dom. Känns som man ska hålla fel så dom får ont någonstans eller så 
Försökte ta upp den lilla råttan igår, den pep till..

#12 Ja att de piper är bara en protest, råttor är inte omtåliga! Ta ett fast grepp om dem och håll dem nära kroppen när du lyft upp dem så går det bättre.
Qui dormit, non peccat
jag är helt nybörjare på det här så vill vara 100% säker.
Ska jag bara ta i den så den inte kan hoppa iväg, som jag nästan låtit dom göra tidigare och sätta handen runt dess bröstkorg och andra handen som den kan stå på så den inte hoppar iväg?

#14 Ja det låter som en bra ide! En del råttor kan reagera när de blir lyfta direkt över ryggen, så det är bättre att "skopa" upp dem med en hand runt bröstkorgen och den andra bakom rumpan. Ha dem sen nära kroppen så kommer de att kravla upp på din axel eller liknande. Ha gärna en huvtröja eller liknande med dragkedja så de kan krypa in och gömma sig på dig om de skulle vilja.
Qui dormit, non peccat