Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 4730 ggr
nyndat
0

Råttboll...?!

Jag hänger lite på ett utländskt råttforum, och där tycker de det är okay att stoppa sina råttor i bollar där de sen är instängda och får kuta runt i för att få motion D: Detta verkar för mig helt sjukt, är det något som praktiseras i Sverige också? Och visst måste det - ut över den säkerligen traumatiska upplevelsen att vara instängd i en plastboll! - vara skadligt för ryggraden?! Eller är jag helt ute och cyklar, är detta en jättebra idé? :-/

chade
0

borde ju vara lika illa som ett hjul om inte  bollen är rätt stora.. sen ser jag inte meningen med att ha dom i boll när råttor endå är så pass stora djur :(

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Zolah
0

dom  jag pratat med gillar inte bollar ( amerikansk/engelskt forum ) för att dom markerar och sedan andas in sitt eget piss , vilket är skadligt för deras lungor. ( ja det var orsaken, inte att ryggen skadas…)

och det jag annars läst på svenska forum angående bollar och hjul är att det är skadligt för deras rygg då det blir ett onaturlig böjning och träning av muskler. Finns en rätt intressant artikel om det på zoonen om jag minns rätt?

nyndat
0

#2 Åh gud XD Såna forum är rätt roliga :P Det råder visst delade meningar där jag läser också, men jag blev helt chockad över att folk gör sånt!

Får snoka på zoonen imorrn..

Lancia
0

Jepp, dessa bollar brukas i sverige med. Bara att knata in på vilken djuraffär som helst i princip så finns dom bland gnagarprylarna och används faktiskt av endel råttägare.  Fått in råttor till Råtthjälpen där överlämnarna bedyrat att råtta älskar att vara i en sån boll etc..

nyndat
0

#4 O.O Där ser man.. Jag visste att småflickor höll på med sånt till sina hamstrar, men råttor..?

Och jag undrar hur man vet att råttan "älskar" att springa i boll?

Zolah
0

#5 när jag var… 12? 13? skaffade jag mig en sådan boll? men jag lade undan den då jag tyckte min råtta inte verkade gilla den så mycket. Så det är rätt vanligt faktis

nyndat
0

#6 Tänk :P Borde iofs inte bli förvånad, med alla konstiga påhitt som dyker upp jämt och ständigt.

Zolah
0

#7 kan inte säga at det var en nyhet då det var säkert tio år sedan xD haha

nyndat
0

#8 *mummelmummel* INGA kommentarer till den XD

Banankaka320
0

Jag hade en till min hamster som jag hade, men bara när hon sprang där typ hundarna och katterna var. (coollugna perser som inte brydde sig, hamstern var inte rädd för dem heller)

Men skulle aldrig trycka in en råtta som är så mkt mer social och mer klätterapa än en hamster oO (menar då att råttan gärna hoppar upp och ner på en)

Guldheden
0

jag fick med en sådan med min förra bur, la i sir pip och han skreeek (han har väldigt lätt för läten, därav namnet). har ALDRIG använt den efter det. den ligger på vinden, och där skall den stanna. får klaustrofobibara av att titta på den

alexfifan
0

Jisses, råttor är väl jättebra på att motionera så mycket dom behöver utan att man ska behöva stänga in dom i en rullande boll?

Och sen kommer jag här med väldigt jättemycket klaustrofobi, skulle aldrig i hela mitt liv kunna stänga in ett djur i en boll… tänker bara mig själv i den situationen ;(

you can't face the problem, if the problem is your face……

nyndat
0

Critter Cruiser

Ehhhh… Varför nöja sig med en boll? Och "Ideal size for hamsters, gerbils, mice and pet rats", hade väl varit nåt? :P

alexfifan
0

Haha. Hahahaha. HAHAH shit jag dör xD Kan ju likaväl ta med råttan på en riktig biltur hähä hahahhaha… x(

you can't face the problem, if the problem is your face……

Verra
0

Jag har också fått sådana bollar via Råtthjälpen råttor och tycker dem är riktigt användbara faktiskt!!

Utmärkta att göra hål i och sätta upp i buren. Tex hänga en halva i taket, mkt poppis att sova i!
Fyllde en med skrammlande saker som vissa råttor älskar att putta runt på.
Ett annat tips är att fylla den med mat och göra små hål i, lagom stora för rått tassar typ, så kan man antingen låta dem putta dem på golvet eller hänga upp i buren. Jag skulle inte rekommendera att fylla den med något kladdigt om den ska puttas på golvet dock, men jag hade en i buren som jag tex hade spagetti med lite sås i. Perfekt även för de råttor som helst bara äter och sover!

Jag fattar inte hur man kan stoppa ner något djur i en såndär boll (eller bil för den delen). Hur kul är det för djuren?? Dem kan ju inte få ut någonting av det.. Bättre att fixa en liten hage till hamstrarna eller råttorna om man inte kan ha dem överallt i lägenheten..

hus-musen
0

#13 det bästa är ju att den passar för både möss, hamstrar och råttor, för de är ju ingen storlekskillnad på demFoten i munnen vilka ideer folk har!

Qui dormit, non peccat

Zolah
1

#13 lol xD att se världen genom 'rosa glasögon' fick just en ny mening

mikeiko
0

#13 AHAHHAHAHAHAHHAHAHA xD

…tänk att sitta typ vid datorn och i ögonvrån kör en sån omkring XDDD

OttoIsTheShit
0

sj har jag haft ett sånt hjul ..skit roligt för min lilla batteridrivna hamster xD

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Lamina
0

#19 dagens garv! XD

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

OttoIsTheShit
0

#20 haha fick ingen riktig så farsan köpte den XD

You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

OttoIsTheShit
0

*boll mena jag xD inte hjul