Usch, stackars små..
Känns så fel.. I skolan på ekv har dom skaffat ormar, nya fåglar och en mus. Musen fick igår 7 st pyttesmå ungar, alla elever är där och pillar och håller på, men de känns så fel för jag vet att när dom blivit lite större kmr dom slängas in till ormarna.. Finns de inget man kan göra lixom?
vet att de inte har med råttor att göra men ändå..
Visst känns det jobbigt med sånt, men sålänge de avlivas på ett bra sätt så får man ändå tänka att reptilerna behöver ju också mat. Om de tänker ge dom levande kan du ju hänvisa till djurskyddslagen som numera förbjuder att ge reptiler levande föda
Inte så mycket till tröst, men om många är där och pillar får de ju i alla fall en bättre uppväxt än många andra ungar som avlas för att bli föda. :)
you can't face the problem, if the problem is your face……
Ja visserligen.. men jag vet inte om dom ska avlivas eller bara stoppas ner får se när dom blir större.
Men dom (mamman+ 7 ungar bor i en liten plastbox med ett hus och en matskål i, e intte de litet? åna boxar använder vi till våra syshor lixom.
Jo, måtten enligt djurskyddslagen ska följas även för möss (och råttor) som ska bli mat, såklart, även om måtten är minimala. Sköter dom inte det går det att anmäla men är det din skola kan du säkert säga till om det. Vet inte exakt vad måtten är för möss men det är rätt lätt att hitta.
Förhoppningsvis är de så pass mkt med på noterna att de vet iaf att man inte får ge levande föda!
Ja, får hoppas de, ska prata med dom om de :)
Måtten enligt L80 är följande för möss:
Minsta tillåtna yta är 0,09 kvm
Minsta tillåtna yta per djur vid grupphållning är 0,018 kvm
Minsta tillåtna yta per avelshona med kull vid grupphållning är 0,0275 kvm
Minsta mått på kortaste sidan är 0,2 m = 20 cm
Minsta mått på höjden är 0,2 m = 20 cm
Vilket om jag inte räknar fel så blir minsta måtten för möss:
45*20*20 cm (?)
och på dessa mått får man då ha 5 möss eller 3 avelshonor med kull..
Sjuka mått enligt mig men dom är iaf lagliga.

#5 Nej fy vad litet! Kan man inte göra något för att få en ändring på burstorlekar till råttor och möss tro?
#6 Jo jag önskar verkligen att man kunde göra det.. Känns grymt.. Men dom flesta av våra gnagare borde få mycket större burmått än dom har idag..

ni kan ju tänka er vad laboratorier och andra skulle skrika om man tvingade dem att öka burstorleken till vad som faktiskt skulle vara humant! Men jo, större burar behövs.
Qui dormit, non peccat
Förmodligen skulle det bli extremt mycket protester från alla håll.. Inte bara från labratorier utan även från reptilmatsuppfödare, grossist uppfödare etc..
Dom får väl protestera bäst dom vill i så fall tycker jag. Såna människor borde inte hålla på med djur egentligen alls eftersom dom verkligen inte verkar förstå att det är rent djurplågeri att hålla djuren på det sättet…