Friskkontroll
När man köper en bebis, om man är osäker på hälsan vad kollar man på?
Har förälskat mig i en helt underbar zooråtta trots att jag lovat mig själv att aldrig mer köpa från djuraffär och skulle kanske behöva veta vad man kan kolla efter för att kunna bedöma någorlunda förutom de självklara sakerna som att lyssna efter rossel etc…
Är väldigt osäker på det här köpet men denna lilla råttan har verkligen fångat mitt hjärta som ingen annan gjort tidigare O__O behöver lite råd "/
you can't face the problem, if the problem is your face……
Kolla pälsen om den ser fin ut, om den har någe sår i hårbotten eller ohyra framför allt.
Försök kolla på bajs (à) kolla hur den reagerar mot oljud, om den blir rädd så är de bra att de är jättekort tid tills den springer fram igen. Men de är mer koll på psyket :)

Lyssna på lungor, titta nos & ögon så dom är porfyrinfria. Känn på lymfarna så det inte är påslag. Kolla klor och svans.
Tack för tips! :D Ska kolla allt detta och hoppas på att hon är ordentligt kry. Så kanske det blir ett extra tillskott i familjen på söndag eller måndag 

Kom ihåg temperamentet också!
Älskar mina stora små vänner..
Åh, det är redan uppenbart underbart, hon har somnat i min hand två gånger, bits inte genom gallret, blir inte rädd för plötsliga ljud, bits inte överhuvudtaget, sprang inte iväg när jag skulle plocka upp henne ur buren… åh <3<3<3<3<3 och så är hon så fin!
Haha, fick hem en ursöt dumbotjej igår men kan ändå inte sluta tänka på denna råttan. x)
usch.. det är hemskt - men alldeles underbart - att kära ner sig så :P Och det är alldeles förkrossande när man inte har möjlighet att få med sig detta lilla underverk hem, men det låter som att du kommer få med dig din lilla tjej väldigt snart :)
Bara min pojkvän som är omöjlig, för att jag en gång i tiden sa att jag aldrig mer skulle köpa en zooråtta…
Drömde till och med mardröm om henne inatt, tänk om hon hamnar i världens hemskaste hem? Gahd, blir typ galen på det här, men jag ska nog lyckas övertala den lilla filuren som bestämmer i detta hushållet…… -.- 

#8 Fast hur kär du än är, vill du verkligen stödja grossistaveln? Är det värt det att de tjänar pengar på att du och andra köper råttor som är uppfödda under vidriga förhållanden?
Visst räddar du kanske söta lilla råttan, men det är bara en, tror du det hjälper alla de tusentals som du inte kan rädda? Alla stackars honor som får kullar tills de dör?
Osv, osv…
#9 Fast samtidigt är det ju lite fyrkantigt att "offra" ett djur som man kärat ner sig i för ett högre, ädlare ändamål och stenfasta principer.. Den lär ju bli såld i alla fall, som ormmat eller husdjur. I grund och botten håller jag med dig, klart man inte skall köpa råttor i djuraffär, men det här handlar ju inte om att OP har gått och letat efter råtta på zoo verkar det som.. Känslor kan man inte rå för.

Ska väl tillägga att jag själv vet hur svårt det är. Var i en djuraffär i lördags och kunde inte låta bli att titta på djuren. Hittade en underbart social liten råtttjej som gillade mig jättemycket, inte det minsta rädd var hon, medans hennes burkompisar satt i ett rör och tryckte, skräckslagna.
Du kan tro att jag så gärna ville ta henne med mig, men vad hade det hjälpt hennes stackars mamma t.ex. som säkert fortfarande sitter i en trång plastlåda och föder kull efter kull.
Nej, söta lilla råttjejen fick stanna i djuraffären för även om jag hade "räddat" henne så innebär det bara att det blir värre för flera andra råttor. Sorligt, men sant.

#10 Nej, klart man inte kan rå för känslor och jag klandrar ingen egentligen som kärar ner sig i en zooråtta och köper den. Men jag vill fortfarande lägga fram fakta för att det finns en chans att förståndet kan ta över från känslorna:)
#9 Nej, just därför jag bestämde mig för att aldrig mer köpa zooråtta. Men å andra sidan är det en väldigt bra djuraffär och hur lite jag än köper råttor där så vet jag att råttorna går åt som smör i solsken ur just den butiken just bara för att dom hanterar sina djur till skillnad mot många andra djuraffärer.
Och på ett sätt känns det ändå som att den där grossistaveln kommer inte upphöra förrän det finns en skriftlig lag på att djur inte får säljas i djuraffär, om ens då. Och för att poängtera så är det absolut inte djuren de tjänar mest pengar på heller utan tillbehören, så även för själva affärerna
Jag säger inte att grossistavel är okej, jag tycker tvärt emot att det är ett oerhört dåligt koncept. Men så länge djuraffärer säljer djur, hur ska de få tag i en uppfödare som vill sälja sina djur genom djuraffär när alla seriösa uppfödare tycker det är fyskam att göra det - jo då blir det ju genom grossist. Kanske lite OT med tanke på din fråga, men ja
Blev lite långt svar, haha, men vill inte att någon som läser ska tro att jag vill stödja den sortens avel… känns som att folk missuppfattar väldigt lätt tyvärr 
Och, btw, bara en tanke. Om man verkligen vill kämpa för att "förbättra" eller avskaffa grossistaveln, så borde man ju kanske göra liiite mer än att bara strunta i att köpa zooråttor.
Har funderat lite på det där nu faktiskt, men känns ändå som att… ja, en person kan inget göra men är man många kanske man i alla fall får en reaktion.
Protest action på ett torg där man klagar högt i en kör? jag skulle joina utan tvekan ^^
Ah eller typ, bryta sig in och sno alla djuren? ;D Hähä, men bra, jag räknar in dig ;)

#15 jag joinar jag med :o)
#14 jag med, om det är i närheten :)
Haha, vad härliga ni är, bäst jag börjar planera protestmarchen nu då ;DD