Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1002 ggr
lolaisdenied
0

kastrering

Någon här som har erfarenhet av kastrering av hanråtta? Det är nämligen så att min ena råtta är lite väl bråkig av sig i flocken och jag funderar på att kastrera honom men vet inte om hur stora risker en sådan operation innebär och om han kommer fungera bättre i flocken om han klarar operationen?

hus-musen
0

De finns ett par stycken som har kastrerade hanråttor, har för mig att de är bäst att kastrera dem rättså tidigt, annars kan deras beteende redan vara så invant att de inte går bort. Att söva kan vara riskablet oxå, men de brukar gå bra.

Hur gammalr är han?

Qui dormit, non peccat

allobosia
0

Jag skulle inte våga kastrera en råtta, risken är tyvärr rätt stor att det inte går som det ska.

Allamej
0

Jag har ju kastrerat en hane.

Operationen gick felfritt men han kunde inte komma in i flocken efteråt heller. Han kunde inte heller vara i honflocken.

Han satt ensam i några månader tills dess att jag fick en råtta som var så pass undergiven att han inte var något hot. Dom bor nu tillsammans och det fungerar fint :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

sarasr88r
0

Jag kastrerade en hane för några år sedan med väldigt gott resultat. Operationen gick bra och tillfrisknandet efteråt också och trots att han väldigt snabbt plockade sin egna stygn så läkte det fint. När han var helt återställd så fick han flytta in till mina honor vilket fungerade jättebra. När jag introducerade nya honbebisar till flocken så blev han deras mysfarbror som tog hand om dem och tröstade dem när en del av de äldre honorna var lite väl hårda mot dem. Han var en stor trygghet för de yngre honorna i min flock.

busigdemon
0

Istället för att skapa en ny tråd så kapar jag denna.

Puttar fart i ämnet då det ev. kan vara en lösning hemma hos mig.

Har en hane som jag tagit emot som vuxen. Därhan kommer ifrån så har han alltid varit en snäll råtta som gått att introducera med både vuxna och ungar.

Här hemma hos mig så styr han flocken med järnhand. Är bara han som får äta blötmat dvs först när han är mätt så får de andra komma fram. Trycker gärna ner de andra hanarna om de kommer i vägen eller om han känner för det.

Så här har han varit sedan i novemder (så vitt jag vet).

Trodde först att han och en annan hane bara inte va kompitabla, men nu är jag säker på att det är han och inte så mycket de andra.

Han är 1 år och 3 månader.

För övrigt en trevlig råtta, även trotts vi inte "klickat". Då han är så pass gammal ändå och att jag faktiskt tycker om honom så funderar jag på om en kastration kan hjälpa honom och flocken.

"Pengar är inget problem" om det är så att det hjälper.

Så till frågorna;

# Tror ni det kan hjälpa i detta fallet?

# Hur lång tid tar det innan man kan "veta"?

# Hur lång tid måste han vara i sjukbur?

# Vad ligger priserna på?

# Vad har ni för erfarenhet?

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Guldheden
0

*tass*

Dramatik
0

# Tror ni det kan hjälpa i detta fallet?

Tveksamt då han är äldre än ett år, men tycker absolut att du ska testa:)

# Hur lång tid tar det innan man kan "veta"?

Hormonerna bör vara helt borta efter 4-6 veckor, funkar det fortfarande inte så så funkar det nog inte sen heller.

# Hur lång tid måste han vara i sjukbur?

Tills såret börjat läka lite 7-10 dagar ungefär. Om du inte vill vänta med att sätta in honom till de andra tills hormonerna säkert bör vara borta.

# Vad ligger priserna på?

Det är nog olika från klinik till klinik. Jag har betalat 690 kr iaf.

# Vad har ni för erfarenhet?

Jag kastrerade en hane som var strax över året, det hjälpte inte ett dugg så förmodligen var han inte dominant pga hormonerna. Men jag tycker absolut att det är värt att testa, en kastrering är inte ett så himla stort ingrepp och råttor brukar klara narkos bra, speciellt om de sövs på gas:)

BandiitQueen
0

Jag kastrerade en hane för bara ett par dagar sen (9/2) och operationen gick jätte bra, han har tillfrisknat jätte bra.. Han är under 1år så jag hoppas han kan komma in i flocken igen. Då han var väldigt bråkig/dominant mot dom så jag hoppas det kommer funka igen.. Men han verkar även trivas själv så går det inte (som han väljer) så kan han bli tvungen att bo själv om jag inte finner en råtta som är så pass undergiven att det kan funka..

Så än så länge kan jag inte säga så mycket om hur det kommer gå med att få in han i flocken men kan iaf säga att operationen gick jätte bra!

^_^ / Martiina