Gosar inte?
Jag blir så förbryllad av mina hanar, dom vill inte sova tillsammans! Att dom inte vill sova med den nya råttan som flyttade in igår kan jag förstå, men dom har liksom aldrig sovit tillsammans. Dom leker tillsammans, äter tillsammans och kommer bra övrens, men när det ska sovas går Mattias upp på översta hyllplanet och lägger sig och Kolgrim ner på botten. Alla råttor jag haft har alltid kurat ihop sig, även om dom bara är 2 och inte ens särskilt förtjusta i varndra. Så varför gör inte mina pojkar det? Gillar dom inte varandra alls? 
Inte sover dom i hängattorna heller. Men det gör ingen av mina råttor, oavsett vart jag hänger dom, så det är väl bara "normalt". 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Låter skumt ;O Mina använder alla tre hängmattorna vi har till dom, oftast sover dom tillsammans men ibland känns det typ som dom vill ha lite egentid och då lägger sig varje råtta i varsitt hörn. Så typ, antingen alla tillsammans eller alla var för sig xD
you can't face the problem, if the problem is your face……
Det är just det, skumt. Jag har aldrig hört om råttor som inte sover i hög annat än när dom verkligen ogillar varandra. Men mina pojkar är ju kullsyskon, har bott ihop hela livet och kommer jättebra överens. Jag förstår inte varför dom inte vill sova tillsammans. O.o
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Det kanske är för varmt? =)

Mina pojkar brukar också ligga var och en för sig, men jag tycker det går i perioder. Just nu är vi inne i en ligga så trångt som möjligt och gosa period:)
Ibland behöver de väl lite eget space bara:)
#3 Nja, flickorna sover tillsammans i stora högar (dom tycker ett hyllplan stort nog för 1-2 råttor gott kan rymma 5-6) och dom står i samma rum. Så för varmt är det inte. Får väl se om dom kanske bestämmer sig för att det är mysigare i hög någon gång. Fördelen med att dom ligger var och en för sig är ju iaf att dom inte pissar lika mycket på varanda. Så man ska väl inte klaga. XD
//Lamina
Vet du vad, mina syskon som ju är syskonmed dina är likadana. Det händer ofta att de sover ensamma. Jag har sett någon gång hur någon gått ifrån den andra för att lägga sig någon annan stans. Det verkar helt enkelt som att de vill ha en stund för sig själv :)
Medarbetare på träning.ifokus
Haha, nu sover dom tillsammans! Nu när dom fått 3 nya kompisar (1 igår och 2 idag) så blir det ju lite läskigt att vara själv och riskera att bli överfallen av domdär stora "monstren". Så då måste man ju kura ihop sig, liksom.
//Lamina
Hmm… Börjar nästan undra om udda beteende kan smitta på något vis. Självklart gör det ju inte det, men man kan ju börja undra. När dom 2 nya råttorna kom igår sov dom tillsammans. Nu sover även dom åtskilda och har så gjort sen igår kväll. T.o.m. nakenråttan (Ja, jag har en nakenråtta. Han är inte köpt eller framavlad för att vara naken och jag stödjer inte aveln på nakenråttor) ligger och sover själv! Hur normalt är det, liksom..? XD
//Lamina

hehe…det låter skumt Lamina
. Jag har tre råttor, två av dem är syskon och de sover sällan tillsammans. Däremot verkar det som att de turas om att sova med den tredje råttan. Det är också lite knasigt, för dom kommer hur bra överrens som helst, men sover knappt tillsammans.
Jag har aldrig sett en nakenråtta. Får jag se en bild på honom? :o)
Hade tänkt försöka ta lite bilder i morgon, i dagsljus. Då blir det stor presentation av alla mina pälsbollar. :D
//Lamina

Kul…ser fram emot det
. Hur många råttor har du sammanlagt?
Börjar ju gå OT här, haha. 11 stycken har jag, 6 honor och 5 hannar. Det roliga är att alla mina honor är normalpälsade medan alla hannar (utom en normalpälsad och den nakne) är rexade. 
//Lamina

Ooh..jag blir lite sotis. Jag blir sugen på att skaffa fler :o). Tror att jag gör det när jag installerat stora buren i april…
E lite sugen på hanar, men det blir nog honor (de tre jag har är tre honor) för jag har inte tid att låta dem vara ute i timmar i 2 omgångar varje dag
.
Har du tagit foton än? 
Neeeeej, jag skjuter gärna upp sånna saker lat som jag är. Men dom kommer nån dag ;)
//Lamina

Ok