Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2801 ggr
Banankaka320
0

En ide om nytt system

Jag funderar på bli medlem i SRS och registrera mina råttor men det verkar krångligt med papper som ska skickats hit och dit och sedan avregistrera om ngn dör. Jag + pappersarbeten = inte bra (a)

Så då kom jag på att man kan ju ha en sajt där man skriver in råttorna, typ som stallet.se. När man skapar djur där får man ett unikt nummer på djuret så kan man skriva info om det och lägga in en bild. Jag menar inte att man ska göra allt som stallet.se men liknade bara.

Så då blir man medlem om man är srs medlem och då kan man "skapa" sina råttor, sedan måste dem "godkännas" av ngn som ger dem ett unikt registreringsnummer. Sen borde man kunna skriva såklart ex pälsfärg/örontyp osv. Även mentalbeskrivning och sjukdomshistoria.

Och lägga till släktingar i ett släktträd. Så ska man kunna söka på andras råttor och kolla in dem.

Det känns som de skulle bli lättare att hålla koll, men sen det dåliga är ju att alla använder inte datorer, men då kan ngn som jobbar inom srs registrera dess råttor från papper :)

Vad tror/tycker ni?

myismyname
0

En till som brukar hänga på Stallet.se? (A) Haha

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

mieeow
0

låter bra tycker jag :) har inte registrerat mina råttor just för att det är så krångligt… men då jag inte avlar så är ddet ju ok

Fawo
0

Låter som ett lättsamt system :) Ska själv också bli medlem i SRS inom en snar framtid.

// Fawo (;

alexfifan
0

Jag håller med, haha har tänkt registrera mig+råttor men inte fått tummen ur för det verkar så himla krångligt. xD

you can't face the problem, if the problem is your face……

zickan
0

Låter kul men totalt meningslöst för de som vill regga och inte har internet. Vilket är att väldigt många kommer skicka in papper och srs får dubbelt att göra.
Finns ju ett stamtavle register som srs håller på med. Men det tar tid och vad jag vet vill ingen hålla på med det just nu.

Sedan lägger webbsidor ned ibland. Skulle sk stallet lägga ned så försvinner ju all information. För att det inte sa ske så måste srs skapa en egen liknande sida som stallet. Då drar det ut mer på tid och pengar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Dramatik
0

Jag tycker att det är en rolig idé på ett sätt, men samtidigt så är det ju dumt om man inte får ett papper med stamtavlan.

Regga är verkligen inte krångligt, man fyller i två papper och skickar in och sen får man tillbaka det ena. Man får ju skriva lika mycket även om det är på nätet liksom. Och så jobbigt är det väl inte att springa till postlådan för att skicka iväg papperna?

hus-musen
0

att regga är faktiskt drygt tycker jag, avskyr ioförsig allt som har med pappersarbete att göra!  Men tills vidare finns det inte så mycket annat man kan göra.

Qui dormit, non peccat

Dramatik
0

Men vad är det ni tycker är så drygt?

SweGizmo
0

SRS borde göra så det mesta ska göras via nätet idag… faktiskt! dem som inte har nät/dator får fanimej skaffa eller låna av nån.

hallå det är lixom år 2011!!!!!

Pappersarbete ska man göra i så litre mån som möjligt.

Min blogg: SweGizmo.se

hus-musen
0

att behöva skicka efter papprena eller vänta på en utställning för att köpra dem, att behöva köpa kuvert, att behöva köpa frimärken, att fylla i två stycken lika eftersom jag inte kan kopiera dem, och sen att komma ihåg att ta med dem till brevlådan. Sen vänta på att mitt exemplar kommer tillbaka.

Tycker likadant om alla papper, tex försäkringskassan har ju helt idiotiska regler med skickade papper hit och dit. Varför krångla när det är 2011 och internet är tillgängligt för de allra flesta.

Qui dormit, non peccat

myismyname
0

För de som inte har internet hemma finns ju alltid biblioteken, som brukar ha gratis internet :)

nyndat
0

#5 Skojar du eller? Klart folk har internet.. Annars måste man ju kunna låna någonstans. o.o Seriöst, kan inte ens föreställa mig att det finns nån som inte har nät!!!

Och jag håller med, pappersbyråkrati är fornnordiskt :)

Dramatik
0

#12 Ungefär 60% av hushållen i sverige har internet, så det är långt ifrån alla;)

Min mamma t.ex. kan inte ett dugg om datorer, hon vet knappt vad internet är och hon är knappt 60…

myismyname
0

#13 Här står det att 88% av svenska hushåll har tillgång till internet. :)

Dramatik
0

#14 Jaha, där ser man hur uppdaterad min kurslitteratur är:P

myismyname
0

#15 På en låg- och mellanstadieskola jag gjorde APU på för några månader sedan fanns Sovjetunionen fortfarande kvar på den nerdragbara kartan, haha. Väluppdaterat!

Banankaka320
0

Jag menar att man kan både använda internet och skicka in brev, tror de flesta medlemmar på srs faktiskt har internet (a)

Är på stallet.se då och då xD

Men om sidan läggs ner borde de ju sparas på ngn server :o allt försvinner ju inte ex när iFokus lagt ner, och andra sidor jag varit inne på :)

zickan
0

Varken mina föräldrar, ena syster har nät. Pappa vet var online knappen sitter, mamma vet hur man kommer in på aftonbladets hemsida och läsa tidningen på sitt jobb. Johanna ivarsson som är registrator har inte haft dator på länge och därav går det inte att nå henne på registrator mailen.
Många kända uppfödare som sällan är online på internet. Mestadels når man via telefon och hederlig post.
Rätt få äldre personer har internet eller ens vet hur en dator fungerar.
Det är mestdels de yngre generationerna 30 och neråt som i snitt äger varsin dator men inte ens alla där har internet.

Visst är det as drygt med papper. Men seriöst. Min generation och yngre har verkligen blivit lata gällande papper, vanliga brev osv. Finns det ens någon här inne som skriver vanliga brev till folk, skickar vykort lite då och då?. Eller sker allt på tråkig mail?
Jag vet inte. Jag tycker själv papper är jätte jobbigt och hålla koll på, samt jobbigt att fylla i. Men vill själv gärna ha kvar den möjligheten att ha papper. Både mer personligt  och mindre risk till fel som massa andra bra ting med papper.

Men visst borde srs kunna blir lite mer moderna. Kanske kunna ha mallar på hemsidan man kan skriva ut istället för skicka in och beställa. Sedan bara betala kanske 5kr råttan till kontot. Det minskar ju styrelsens arbete.
Som medlem i srs kan man komma med TUSEN förslag som kan tas upp på styrelsemöten etc.
Det är en sak vi medlemmar i srs glömmer bort. Att medlemmarna är de som kan ändra!.
Vill du ha något ändrat, så kommer det inte ske så här via ett råttforum :-)
Skriv ned dina ideer på bästa sätt. Posta/maila srs styrelsen!..
Det gäller alla med ideer. Tro inte de är dumma, skriv ned och skicka in. Vem vet det kanske går igenom och tas upp på ett möte att gå ingenom. Inget är omäjligt i en förening :-D

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

myismyname
0

Haha, Stallet.se är faktiskt ganska kul xD Har mina perioder då jag blir 12 år igen och sitter och skapar hästar där x'D Däremot har det inte blivit att vara inne där på rätt länge nu

Banankaka320
0

Ja jag är ju inte medlem än men jag skickar nog in idéer när jag är det (à)

MangoMelon
0

Då jag fortfarande var medlem i SRS tyckte jag det var riktigt drygt med erat system. Jag säger inte att det är dåligt, men kanske lite gammeldags med allt postas hit och dit.

I SkeY (finska råttsällskapet) måste vi ställa ut våra råttor och de måste få kvalitetsbedömning 1 eller 2 för att få registreras. Men på vår hemsida finns en stamtavla som pdf-fil som man öppnar med adobe reader, fyller i allt på datorn och skriver ut, precis hur många kopior man vill ha. Det kostar ingenting och det är alltså så smidigt det kan bli när man ska ge med stamtavlor med tex. sina bebisar, det tar 10 minuter att skriva alla stamtavlor istället för att behöva skriva dem för hand. Jag har också råkat ut för handskrivna svenska stamtavlor där handstilen varit så gott som oläslig och det vet jag inte hur kul jag tycker det är.

När råttan ställts ut och fått det pris som krävs för att den ska få reggas, så fyller man bara i datumet för utställningen och vilken domare som gett priset och skickar iväg pappret till registratorn tillsammans med kvitto på betalningen (det kostar 20 kr per råtta tror jag). Det är verkligen så enkelt som det kan bli och en utav många orsak till varför jag gick ur SRS är just för att det är så drygt att regga djuren, här går allt så mycket smidigare.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

hus-musen
0

#18 Fast det måste ju helt bero på hur intresserad man är av tekniken, jag känner flertalet 60, 70 och 80- åringar som har dator och är fullt kapabla att surfa runt som vilken yngre som helst. De har till och med facebook! Lite kul ioförsig =)

#21 Ja det gäller ju att man har snygg och tydlig handstil när man skriver tavlorna, har sett några där man får gissa sig till vad det står.

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

alltså jag tycker det känns lite spännande hur folk skriver att det finns dom som inte har internet, men inte verkar tänka på att troligen majoriteten av folk får kontakt med SRS via internet och finner uppfödare via nätet.Om jag inte hade haft internet hade det inte funnits en suck att jag skulle veta att det fanns uppfödare eller SRS överhuvudtaget.

Elshira
0

Jag tycker det låter som en bra idé! Maan man ju fortfarande ha kvar papperssystemen och skicka in till de som behöver det, så får registratorn helt enkelt fylla i det på internet isf.

Men ett billigare och enklare alternativ till papper (för mig som t.ex inte har skrivare/kopiator) är ju att man kan hämta en word-fil på hemsidan som man sedan kan fylla i via datorn och skicka in via mailen.

Då kan man ju välja att antingen få pappret hemskickat, eller så använder man sig av precis samma papper på webben. Det är ju ändå en lösning halvvägs!

Men ett system som #0 skriver hade ju varit GULD tycker jag. Då ska man helt enkelt kunna "skapa" en råtta, där standardinformationen inte går att ändra, men där man som ägare kan gå in och göra en liten KORT presentation ang temprament och sjukdommar.

DET skulle göra avelsbiten mycket enklare, efter som att man då slipper ringa runt till halva sverige för att få reda på vilka som dött i vad osv när man ska avla! Då kan man bara söka där.

Majoriteten har ju faktiskt internet, och majoriteten av råttuppfödare är relativt unga (= ofta datakunniga). Så det känns som att även om papperssystemet finns kvar och registratorn skulle behöva fylla i saker på internet för de som inte har/kan det ändå blir mindre, så blir det ändå mindre att göra än vad det är nu förutsatt att man får ett fungerande system bara.

Hakuna matata!

Terato
0

Svemus håller på att få igång ett internetbaserat registreringsprogram som kommer att köras samtidigt som det traditionella registreringssättet, med papper och stämplar.

Vad jag förstår av registratorn är det enkelt, det jobbiga för honom har varit att föra över djur i registret. Men när det väl är igång är det ganska lätt, vad jag förstått.

Men det beror kanske också på hur höga ambitioner man har med regprogrammet. Vad jag förstår finns det jätteavancerade internetregistreringsprogram för hund där man kan söka på en hel del massa detaljer. Svemus program är ganska enkelt, verkar det som.

Och man bör kanske ha lite kunskap för att kunna bygga upp ett mer avancerat program och med ideella föreningar så är det ju som så att det behövs engagerade (och kunniga) för att något ska hända.

Men möjligheten finns, absolut!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Elshira
0

Jag skulle gärna hjälpa till med att föra in stamtavlor osv i.af! Alltså bara "slavgörat". Går alltid att döda några timmar med det

Hakuna matata!

Banankaka320
0

Jag skulle också kunna ställa upp och skriva in "gamla" råttor som redan registreras :D

nyndat
0

Jag hade också gärna hjälpt till, och jag har en kodknackare till sambo (temporär särbo) som säkert också.. högst frivilligt.. hade assisterat XD

Elshira
0

#28 Ja högst frivilligt… Oskyldig

Hakuna matata!

alexfifan
0

Haha jag kan också hjälpa, har så sjukt mycket dötid när jag är i skolan så det hade varit skönt att göra någon nytta… haha Oskyldig

you can't face the problem, if the problem is your face……

RaGooN
0

Åh verkar vara en super ide!
Då har ju alla koll och grejer.
Sedan dem som inte har dator, too bad.
Vi som sitter på nätet kan la få nyttja sådana sidor iaf.
Finns ju braaa mycket fler råttägare på nätet än som inte hänger här.

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

Lancia
0

Tänk på att RiF inte är SRS. Att lägga upp en tråd här betyder alltså nödvändigtvis inte att önskemålen/förslagen/whatever når styrelsen. Med andra ord, maila styrelsen om ni har idéer.

Angående #0 så är en liknande funktion på gång. Även "onlinestamtavla".

Terato
0

Håller med Lancia!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Banankaka320
0

#32 Ja det vet jag :) Man kanske kan posta tråden till dem senare, när jag är medlem (a)