Vad göra?
Jag har tidigare skrivit lite om min hane som nu sitter ensam, och här kommer en till tråd. 6 februari har han suttit själv i en månad, och nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra… Båda de uppfödare jag ställt mig på kö hos har fått ett underskott av hanar i senaste kullarna, vilket betyder att jag måste vänta till nästa kull om jag ska skaffa burkompisar från uppfödare. Hur länge det dröjer till nästa kull vet jag inte riktigt. Ett annat alternativ än uppfödarråttor är att ta en råtta från djuraffär, något jag alltid varit negativt inställd till men nu börjar se som en möjlig lösning då jag inte riktigt tycker om att se min grabb ensam… Sista alternativet är att jag låter min kille sitta ensam resten av tiden (Han är snart 1 år och 8 månader). Någon som har något tips? Eller helt enkelt magiskt kan trolla fram ett par femveckorsgrabbar i Piteå?
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Eftersom jag är en av dom med underskott så kan jag ju bara säga att du kan ju söka dig söderut också. Djurtransport.ifokus finns ju och nån ska väl upp eller ner för att leverera bebisar…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Eller så köper du en zoois som sällskap, eller kollar på blocket eller liknande. Dumt att låta honom sitta sj om han funkar med andra hanar tidigare. Så gammal är han inte heller ännu, hade han varit över 2 och sjuk så hade man kanske kunnat fundera på att låta honom sitta sj.
Qui dormit, non peccat
eller så är det kanske någon med större hanflock som är villig att "låna ut" en hane tills fler föds?

Djuraffär går ju bra om du kollar dem noga. Du har ju redan råttor sen innan och vad jag sett av dina kommentarer osv. här inne verkar det som att du har koll på temperament och hälsa. Det viktigaste är att man klarar av att bedömma dom bitarna om man vill köpa en djuraffärsråtta.
Älskar mina stora små vänner..
Jag vet varifrån djuraffären här i stan tar sina ungar, och det är härifrån (zoomin ligger nere nu, men förmodligen tar man sig in där senare), så det är åtminstone inte från en grossist. De är uppfödda privat, i hemmiljö och djuraffären tar bara in råttor på beställning, så därför borde de åtminstone inte vara uppstressade och rädda för människor. Man tycker ju att de även borde ha åtminstone lite koll på vad de avlar på, eftersom alla kullar inte går till djuraffär. Uppfödaren i länken är den jag pratat om i en tidigare tråd där jag bett om hjälp med min ensamma kille, och denna uppfödare verkar i mina ögon inte helt seriös. Denne fick även ett utbrott på mig via mejl, trots att jag varken kritiserat eller varit otrevlig (vill någon se vad jag skrev till nyss nämnd --skicka ett PM). Däremot känner jag, trots att uppfödaren inte verkar vara den bästa, att det är bättre med råttor uppfödda i hemmiljö med kända föräldrar (som jag tar för givet att uppfödaren utvärderat någorlunda innan de satts i avel) än grossistråttor. På det viset känns det som om man åtminstone väljer det minst osäkra av två osäkra kort, om man går till djuraffären här i stan.
Kan tillägga att jag börjat kolla runt efter uppfödare längre bort.
#5 OT- men vilken jobbig sida- uppbyggnad och layout menar jag…
#7 Ohja!
jag får jättedåliga vibbar av vissa så kallade uppfödare som finns här uppe, har varit in på den där sidan och det enda jag såg var hane+hona=massa söta ungar! Och så gjodre dom med alla sina arter, dom började med en av varje och så rullar det på, men jag har heller inte besökt sidan på väldigt länge så jag vet inte om det blir nå bättre eller om dom fortsätter i samma spår.
Sen finns det en "uppfödare" i kalix som har jättemånga kullar per år och som ta olika pris på ungarna peroende på kön och färg.
Gjorde praktik på djurmagazinet i Piteå 2008 (tror jag det var) och dom tre råttorna dom hade där då kom från Imazo, alla fick avlivas ett par dagar senare pga rossel och/eller snedskalle.
Så inte är det lätt att hitta råttor i norrland, iofs har jag inte letat så himla ingående då jag inte kan skaffa några i dagsläget, men det är väl klart man han kollat upp möjligheterna.
TS: sa du att den andra djuraffären hade stängt ner? har bara vart dit en gång så jag vet inte hur det funkar där, dom var väl mer inriktade på reptiler vill jag minnas.
Annars finns ju djurmagazinet i Luleå (storheden), dom har rätt bra hållning av djuren i affären men antagligen kommer dom från Imazo. Vet inte hur kundskapsnivån är på personalen
Hur som så hoppas jag att det löser sig med grabben :)
My jag ser hellre att du kommer hit med honom eller tar någon av mina vuxna hanar och testar med än att köpa ifrån dom i Kalix…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#9 De verkar fortsätta i samma spår. Uppfödaren i Kalix, är det samma som jag länkade till? De jag länkade till tog tretton (!) kullar förra året, enligt hemsidan, och finns i Kalix.
Huvva, snedskalle och rossel lät inget vidare.
Så vitt jag vet har den andra djuraffären nu gått i konkurs. Även om den inte gjort det skulle jag inte sätta foten i den affären igen eftersom de behandlade sina råttor som skit och därför fick en anmälan på sig av mig. En liten plutt till hona som hade fött ungar i affären, bland alla sina kullsyskon (varav en av bröderna var pappan), i en liten bur utan något att boa med och tom vattenflaska (andra gången jag var där. Första gången låg vattenhöjden på ungefär en centimeter i flaskan). Det finns en gammal tråd om det någonstans.
#10 Om du har någon hane du tror kan tänkas funka med honom skulle det vara guld! Jag tycker verkligen inte om de i Kalix (särskilt inte efter utbrottet i mejl där jag fick höra att jag gjorde min hane en björntjänst som sökte bebissällskap till honom, att det var snällare mot honom att hålla honom ensam och att jag skulle sluta babbla strunt)…
#11 nej jag vet inte om det är samma, och dom har ingen annons uppe på blocket nu så jag kan inte kolla, men det verkar som om det är samma
Det är sånna där typiska människor som tar en massa ungar för att dom är söta och sen säljer dom för att tjäna pengar på det, blir så förbannad 
Jag har ett par hanar det enda är att jag inte vet om dom accepterar en vuxen hane… Men Om skjuts kan fixas så är det ju värt ett försök.
#12 Huvva. Jag tror att de i länken är sådana som börjar avla innan de haft en typ av husdjur en längre tid och har kunskapen som krävs (citat från hemsidan: "Vi har hämtat en chinchillahane. Så nu är aveln igång. Inom kort så kommer även gerbil.") Känns minst sagt oseriöst.
#13 Jo, det kanske blir lite krångligt… Jag vet ju heller inte hur Armand fungerar vid introduktioner då han inte varit med om någon sedan han kom hit. Jag ska kolla lite om skjuts kan gå att ordna.
hittade en annons, det är samma
http://www.blocket.se/kalix/Rattungar_30535530.htm?ca=1_8&w=1
Edit: såg att dom också hade chinchilla och degus, läste aldrig annonserna, men iaf chinchillorna har dom fått sänka priset på, antagligen för att dom inte får dom sålda här uppe. Och ändå fortsätter dom, fatta varför alltså?
Silverorm har 2 st pojkar till salu (GBG visserligen, men det kanske finns transport? En hane ska till Stockholm också tror jag)
http://silverorm.weebly.com/till-salu.html
Jätte bra föräldrar och urgoa killar:) har träffat dem själv.
Min blogg: SweGizmo.se
#15 Råttorna har de också sänkt priset på, från 250 till 200 styck. De är ganska gamla nu också. I ett mejl från 13 januari fick jag höra att ungarna var ungefär 12 veckor gamla. Då hade de ungar från två olika kullar kvar. Nu är det tydligen 6 hanar kvar, fortfarande! Det känns, som du skrev tidigare, som om de bara har söta ungar i tankarna, och inte riktigt tänker på att ungarna behöver hem även efter att de slutat vara "bebissöta". Hur kan man ta två kullar samtidigt om intresset för råttor inte är tillräckligt stort för att man ska hitta hem till alla?
Nu hamnade tråden lite off topic, hehe.
#16 Ska kolla i alla fall! Däremot tror jag att transport så långt kan bli knepigt.
Ska åka Göteborg - Luleå kring 21a, tåget stannar i både Göteborg och Stockholm så jag skulle kunna ta med mig åt dig då efter som att jag åker djurvagn. Transport från Luleå till Piteå är inget problem då mammas fru jobbar i Piteå. Annars så är det en stor kaninutställning i Vänersborg nästa helg som jag ska på, då kan jag ta med mig från Göteborg dit och sedan så känner jag en tjej som ska åka därifrån till Luleå (troligtvis förbi Piteå då också) som säkerligen skulle kunna ta med sig en råtta åt dig. Tror dessutom att den här tjejen bor i Haparanda så hon kanske till och med skulle kunna ta med en av Kalixråttorma på vägen ned och lämna av i Piteå, så blir det ju inte så lång transport. Säg bara till så ska jag försöka hjälpa så gott jag kan. 
#19 Åh, det skulle vara underbart! :D Jag har hört av mig till Silverorm och får se vad hon säger sen. :) Det är oerhört snällt av dig att erbjuda transport! :D
#19 Har PM:at! :)
#19 Har du fått mitt PM? :) Såg att du var online men har inte fått svar, så jag frågar bara för säkerhets skull då jag hört att vissa har problem med just PM. :)