Knöl...
Hittade en knöl på min ena råttas hals/haka idag, rakt under ögonen eller hur man ska beskriva.
Förstår inte vad detta kan vara, den är rätt hård, mindre än en ärta men tillräckligt stor för att synas (ser ut som hon har fått en liten dubbelhaka typ) och den sitter inte fast i någonting förutom huden då verkar det som.
Orolig, ska ringa veterinären så fort jag kan smita ifrån denna lektionen…
you can't face the problem, if the problem is your face……

Lite udda ställe. Lite längre ner så skulle jag säga att det är en juvertumör… där hade Saphira en knöl. Förstår att du är orolig men de flesta knölar är väldigt opererbara om det skulle behövas. Speciellt om de sitter löst och ytligt som du beskrev att den där gör.
Ja verkligen ett udda ställe, :S
Sist jag hade med en juvertumör att göra förväxlade jag den med en fettvalk, för att den var så mjuk och… fettig. Denna är ganska hård, kan inte minnas att den andra var det
Funderade på vad det finns för andra slags knölar, hur dom känns och sånt där. Hade det i huvudet för ett halvår sen men det har sipprat ut igen
Hon kan i alla fall dricka och äta, det hann jag se i morse, såg inte ut som hon tyckte det gjorde ont eller att det var något som var ivägen

Tror du det kan vara en böld? Har du kollat så att tänderna ser normala ut på henne? Jag har väldigt liten erfarenhet av sånt här, men de fallen jag hört om bölder vid ansiktet så har det nästan alltid varit för att det har varit något med tänderna som spökat, så kolla det:)
#3 Det ska jag göra, hade faktiskt inte tänkt på det. Har dock ingen aning om hur deras kindtänder ska se ut, vet bara framtänderna och eftersom knölen sitter rätt långt bak borde det ju inte bero på dom isf ;S
Har ringt vet nu i alla fall och om den inte mirakulöst försvinner har jag fått en tid nästa vecka, hon sa att det förmodligen inte var någonting akut och dom har bara tider på onsdagar .. Annars får jag åka väldigt långt 
Råttornas framtänder går som i en halvmåne bakåt och räcker ganska långt bak i käken på råttan. Så det kan vara en möjlighet att det är de. Kanske en svullen lymf?

#4 Oj, inte förrän nästa vecka? Låter konstigt att de bara har tider på onsdagar, vad gör de resten av veckorna?:P
Det är på Ingelstadgymnasiet och de har bara mottagning på onsdagar - exakt avrför vet jag inte men jag förmodar att de har lite annat att göra med xD Fast man kan ju tycka att de borde ta emot nån extra dag iaf… finns ju ingen bra smådjursveterinär öht i närheten utöver dem
åh, TACK #8!
Så kolla hur tänderna sitter när du kommer hem, kan ju hända att det har blivit en infektion/inflamation, sitter tänderna konstigt? Tänderna i underkäken är ju rörliga men verkar dom sitta onormalt kan det ju vara de. Äter råttan ordentligt? Prova att ge den nått hårt att gnaga på, verkar den ha ont av de? Hur gammal är råttan?
Tumörer är ju relativt ovanligt i ansiktet, men dom ska ju ändå inte uteslutas helt..

Första tanken är svullen lymfa.
#10 Jag såg henne både dricka och äta av frukosten i morse innan jag gick till skolan, såg ut precis som vanligt. Hon är bara fem månader och har aldrig ens varit nära att bli sjuk tidigare, tvärt emot hållt sig frisk när alla andra blivit förkylda osv
#11 Vad gör man åt en sån?
Kommit hem nu och kollat den lilla knölen igen och nog är den hård, lyckades klämma lite mer på den nu. Lyckades dock inte kolla tänderna, får vänta tills sambon min kommer hem så jag får lite hjälp med att hålla…
Kan tillägga att hon verkar förkyld nu. I morse (och aldrig innan dess) nös hon inte men nu nyser hon ganska mycket.
Läste att svullna lymfkörtlar på halsen på människor kunde bero på förkylning, är det samma med råttor?

Jepp, samma med råttor. Svullna lymfor betyder nästan allltid att det finns en pågående infektion i kroppen. Kan alltså mycket väl ha ett samband med förkylning hos din råtta.
Okej, om man skulle dra slutsatsen att det ÄR en svullen lymfkörtel på grund av förkylning/infektion, vad gör man tills veterinärtiden?
Känns i vilket fall inte som jag skulle kunna göra så mkt om det rör sig om något annat, förutom att vänta på min veterinärtid

Det kan vara en förkylning eller så, det bör hon klara själv och då en förkylning är ett virus så kan man inte behandla med antibiotika och liknande. Är det däremot en bakterieinfektion så behöver råttan antibiotika snarast.
Finns det ingen annan stans du kan vända dig? Disktriktsveterinär eller vad som helst, om det skulle visa sig bli akut?
Testa känn långt långt upp i armhålorna, även där finns det lymfor. Dom skall vara pyttepyttesmå om allt är lugnt.
Växjökliniken suger på råttor, så dit går jag aldrig mer igen… vet inte vart närmsta ligger men blir det akut med henne så åker jag såklart dit behövs oavsett hur långt jag behöver köra
Om inte annat kan jag ju ringa och rådfråga om det skulle bli värre på något sätt, det kommer jag förmodligen göra ändå… vill inte att det ska hända något dumt bara för min veterinärtid är nästa vecka och inte imon :(
Ska känna i hennes armhålor nu, om hon vill vakna… gick nyss och la sig 8-)
Tillägg: Ingenting konstigt alls i hennes armhålor eller runt armarna öht vad jag kan känna. 

OKej, men håll koll på allmäntillståndet. Är hon pigg, äter o dricker som hon ska så är det i regel lugnt.
Det ska jag göra, tack för din hjälp, det uppskattas mycket! 
Okej, nu har det hänt något här
Har hållt koll på denna knölen ständigt ända sen jag upptäckte den och igår när jag kom hem hade den typ spruckit, elr ja det var en stor skorpa och den var mycket mycket mindre, nästan obefintlig…
Förkylning som jag sa, försvann i princip dagen efter och hon har avrken nyst, snorat eller varit sjuk i övrigt. Minns att det fanns någon slags knöl som kunde spricka men kommer inte alls ihåg vad det kallades?
Bölder o absesser kan väl spricka om jag inte minns helt galet. De kan väl dels få sådant om de råkat sticka in något skräp, men undra om det inte även kan komma inifrån, men de minns jag inte riktigt
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Ja absess var det nog jag tänkte på. Trodde först det var en svullen lymfkörtel med tanke på att hon blev förkyld i samma veva, men dom spricker väl ändå inte? ;O

Se till att hålla den ren, det var väl förmodligen en varböld? Skölj ur den varje dag tills den ser bra ut igen.
Men nu är ju frågan vrf hon fick en böld just där. Kollade du hur tänderna verkade på henne?
Hur gör jag med skorpan då, den får trilla av självt va?
Vad jag kunde se så såg tänderna bra ut, hon ville inte alls sitta stilla ngn av gångerna jag försökte kolla… har ju veterinärtid imorgon så veterinären får väl kika på det, hon är lite underlig veterinären för hon har förmågan att få alla mina råttor att sitta helt blick stilla ;OO

Ja, det får den göra. Ofta sitter den fast i mjukt skinn och då kan man inte bara dra loss den. Men den brukar trilla av efter någon dag, se bara till att såret är rent och varfritt så att inte skorpan klistar fast och täpper igen såret.
En varböld måste hållas öppen för de ska läka innifrån och ut, annars är det lätt hänt att man kapslar in massa bakterier och så blir det bara en ny böld igen efter ett tag.
Hehe, men det är väl bra om råttorna sitter still hos vet?;)
Ja, får försöka rengöra den så ofta jag hinner :) Känns inte som att det kan bli för mycket. Funkar det med sån, koksaltslösning som man gör själv? För jag antar att man inte ska använda sån sårvätska eller alsolsprit som vi använder själva xD Eller räcker vatten?
Ja, men jag förstår verkligen inte hur hon gör, alla mina flickor hatar att sitta stilla mer än några sekunder men hos henne kan dom sitta utan problem i flera minuter. Mirakelkvinna :D

Ja, koka vatten med lite salt i, duger alldeles utmärkt och så gör du rent med det två gånger om dagen tills det ser bra ut, och skölj inuti också.
Det ska jag göra, tack för hjälpen! :D