Väsnas om nätterna?
Hejhej!
Funderar på att skaffa råttor igen men kan inte minnas om dessa små krabater väsnas mycket om nätterna?
Kommer ju att ha buren i mitt sovrum då jag delar en trea med två tjejer så alla bor ju i ett varsit rum.
Mjo, dom är nattaktiva så det blir en del liv, iaf här… fast jag personligen har aldrig lidit av det, förutom den första månaden jag hade dom, men man vänjer sig och tillslut kan man inte sova utan ljudet av runtskuttade råttor 
you can't face the problem, if the problem is your face……

jag har ju haft hamster i sovrummet tidigare så det ljudet klarar jag ju av…
Jag har aldrig så gott som jag gör med det betryggande ljudet av små råttor som springer och klättrar i sin bur. ;) (sen att dom inte alltid håller sig till att bara springa och klättra är väl en annan femma…)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
JA dom väsnas ganska mycket om nätterna, speciellt om det finns tidningspapper o liknande skoj saker att riva i! Men som #1 säger; Du vänjer dig snabbt, för mig tog det ca 1 vecka sen sov jag genom allt väsen de kunde åstadkomma!

Som Alexfifan säger, låter gör de ju, så klart. Sen beror det ju på hur lättstörd man är av ljud. Personligen tycker jag att det är skönt att ha liiite liite bakgrundsljud.
Passar på att slänga in att, i alla fall hos mig, så är det ett big no-no att ge tidningspapper och förvänta sig en god nattsömn, mina tjejer blir som galna och springer upp och ned i buren och river papper hela nätterna (och jag undviker därför att ge dom det såvida jag inte ska sova borta någon natt eller dylikt).
Visst de låter, men lite runtskuttande vänjer man sig vid.
Men två saker som jag blev TOKIG på med mina råttor var att de:
1. Skulle riva sönder allt i papp och kartong - på nättena.
2. Vattenflaskan låter verkligen "KLICK-KLICK-KLICK-KLICK" när dom dricker om den ligger mot gallret. Så kan du sätta upp den på något annat vis än i gallret, eller se till att ha lite tyg mellan flaska och galle (framför allt pipen på flaskan).
Det var framför allt vattenflaskan som gjorde mig vansinnig. xD
Hakuna matata!

# man kanske kan byta ut vattenflaskan mot en skål med vatten om nätterna annars? :)
#7 De skiter ner vattnet fort som attan och då har de inget rent vatten på typ, 8h… Jag hade inte gjort det iaf :/
you can't face the problem, if the problem is your face……
Jag bruka leka med dem precis innan jag lägger mig, då är dem lugna tills jag somnat allafall xD
Jag är känslig för ljud, men jag klarar ljudet från råttorna ganska bra ändå.
Det enda som jag stör mig på MYCKET det är när dem får för sig att börja riva papper mitt i natten eller börjar "Bråka"/busa så papperspellets flyger åt alla håll.
Annars stör jag mig inte, det kan till och med vara lite mysig med ljudet när dem äter eller dricker:)
Min blogg: SweGizmo.se
det jag störde mig mest på var när en hade rymt å jag inte fick tag i henne.. hon hittade typ en nyckelring man kan vinna på liseberg som e rund som en liten boll..den satt hon å lekte med heeela natten ..upp, ner, upp ner, hela tiden i golvet xD samtidigt som mamma satt å va orolig
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Som många sagt tidigare; ljudet av råttor som går loss på tidningspapper är nååågot enerverande då man ska sova, haha xD Likaså råttor som käkar hasselnötter med skal (för givetvis ska man putta bort allt spån och ta stöd mot burgolvet då man gnager, så att ljudet fortplantar sig fint genom resten av buren!). Har man inte tidningspapper eller hela nötter i buren då man ska sova brukar det funka hur bra som helst. Man vänjer sig, som sagt! :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Hej igen!
Tack för alla svar!
Hade spanat in en annons på blocket om två töser som behövde omplaceras och efter era svar om att det inte var så farligt så åkte jag igår och hämtade hem krabaterna.
Sömnen i natt var inte den bästa… men inte på grund av liv från råttorna, utan snarare av all glädje som rusade genom kroppen för att jag har fått hem två helt underbara töser!
De tassade runt i natt men inte alls så att det var svårt att sova :)
Kan inte mer än hålla med tidigare inlägg…
Brukar bara behöva tänka på vilken otrolig glädje och kärlek man får från dom så släpper irritationerna. :P

Man vänjer sig säkert vid ljudet. Jag sover inte i samma rum som mina tösar så de få gånger jag gör det så blir jag alldeles rabiat. :D:D Speciellt när de får för sig att busa: pipa pipa pipa pipa. Aaargh! Men som sagt, man vänjer ju sig! Jag har bara inte sovit med dem annat än när vi är på besök någon annanstans.

… och ja, de är glädjepiller. De ger otroligt mycket mer kärlek än vad man skulle kunna tro… mina fina tösar… <3<3
Min tanke är väl att ha en skål istället för flaska om natten, när dom blivit rumsrena och inte massskiter på alla tänkbara ställen.
Jag har haft marsvin, och detta eviga klickande av flaskan gjorde mig mordlystren klockan tre på natten..
Man borde ju kanske kunna ha några vattenskålar som man hänger på gallret? Det ä ju bara att testa, blir dom skitiga så vet man.. xD Annars så fungerar det ju också!
Jag tror nog jag hade kunat haft det till mina råttor egentligen, de var inga "sprätthönor" i.af ^^
Hakuna matata!
Det finns ju ljudlösa vattenflaskor annars…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#19 Hur är dom konstruerade? xD Har 4 "vanliga" flaskor här hemma, alla från olika märken - alla klickar till vansinne
Hakuna matata!
Vet inte, har aldrig haft någon. Men från vad jag hört så ska det finnas något mjukt (någon form av skumgummi eller vad det heter, kanske?) som dämpar ljudet av kulan längst ner i pipen, så att säga. Tror jag ska höra med min djuraffär om dom har eller kan ta in så jag får testa själv. Inte för att drickandet stör mig, jag tycker bara det är mysig, men om dom är bra kan jag ju rekommendera dom. ;)
//Lamina
#21 Ah, de kanske är klädda med tunnt gummi på insidan? =) Har dock aldrig sett en sådan haller 
Hakuna matata!
Jag har en vattenflaska som har något plats/gummi rör i själva röret… dämpar en hel del kan jag säga. Men det säger fortfarande klick klick klick men inte lika högt och enerverande som "vanliga" flaskor.
Btw, #13, grattis till töserna! :D
//Lamina