bottenmaterial
Vad använder ni för bottenmaterial? Hur mycket ungefär går det åt hos er (för er burs storlek) och vad kostar den det per månad?
Jag kör på toa-lätt. Köper 55 l påse för 179 kr på Arken Zoo, går åt en hel del då min bur är rätt stor :P Köper en påse varannan månad, om inte oftare :P
Använder spån till mina. Köper bal på Granngården, går åt ungefär 2 om året och då har jag stora burar. Kostar 86:-/st.
Använder mig av toa-lätt. Köper en 55l säck för 129:- varannan månad kanske. Har en furet tower med 4 killar i.
#2 vad är det för spån om jag får fråga?

Jag använder stl-strö som är rivet wellpapp. Köper på granngården får 49 kr. Det är hårdpackat så det räcker längre än vad man tror det ska göra. Jag använder nog ungefär 1 - 2 sådana förpackningar i månaden och då har jag 4 burar.
Funderar på att testa hampaströ istället, ska också finnas på granngården, fast i bal. Ska kolla upp det nästa gång jag ska dit.
#3 Det är stora balar som man använder till hästar.
#5 Spån gjort av barrträ med andra ord, dvs. något man inte ska ha åt råttor.
Eller?
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

#6 Precis.
Köper en sån liten påse toalätt en gång i veckan som finns på ica, vet inte hur stor den är :o Men i framtiden ska jag börja köpa såna stora toalättpåsar som finns i djuraffären (A)
#6+7
Varför ska man inte använda spån gjort av barrträd till råttor för? Ni får gärna förklara det för mig är ni snälla.

#9 För att spån från barrträd innehåller ett ämne som inte är bra för råttor och sägs vara cencerogent. Har för mig det heter terpentin? Dessutom är det för dammigt för råttor. Råttor har känsliga luftvägar så det är viktigt att man väljer ett bra strö:)
Finns många andra strö som är bättre t.ex:
Toa-lätt (papperspellets)
Stl-strö (rivet wellpapp)
Al/aspflis/spån (kommer från lövträd)
Hampaströ (som jag i och för sig inte vet så mycket om än)
Just terpentinet tror jag inte är den största faran, det är dammet som ställer till med mest problem för råttorna. 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag använder oftast ToaLätt till mina råttor, och det går tyvärr åt mycket eftersom jag har så många råttor som bor i två Furet Tower. :)
Mvh,
Moa
Jag använder tidningspapper i botten (gratis = metro o likn) med fleecefiltar på (kostar vatten och rodalon när jag skall tvätta :P).. Det enda slit-och-släng materialet jag har är väl toalådorna.. Där har jag toalätt eller kattgrus. Där går det inte alls åt så mkt.
#11 Är inte terpentin cancer framkallande?
--------------
I bottenlådan har jag tidningar underst, sedan Toa-lätt och överst strimlat papper så det blir lite mjukare plus att de gillar att boa med det. Går åt ca 15 liter per städomgång/vecka. På hyllplanen har jag fleecefiltar och i toan kattsand blandat med torv.
TildaH: Ja, det är det, men det finns myyyycket som är cancerframkallande i ren form, så man kan inte bara dra ett innehållsämne och säga att objektet man pratar om är livsfarlig bara för att det innehåller en pytteliten mängd av det ämnet. ^^
Mängden terpentin i svenskt barrträdsspån är låg, nästan så låg att det är obefintligt, och är därför ofarligt. All denna terpentin-hysteri kommer från ceder. Ceder innehåller höga halter av många farliga syror, jämfört med våra svenska små barrträd som är närapå ofarliga. ^^
Med andra ord, svenskt barrträdsspån är ofarligt att använda om man ser till halten terpentin, medan utländskt barrträdsspån är något man ska hålla sig borta ifrån.
Inget av detta löser dock problemet DAMM. Det är dammet som ger problem med luftvägarna. Hittar man däremot dammfritt/dammsugat spån så går det att använda utan att någon borde kunna klaga. 
Mvh,
Moa
En snabb google-sökning hittade en som utvecklar sig ytterligare i en zoonen-diskussion. :)
Det kom upp fler träffar när jag sökte, men jag håller på att laga mat så jag hinner inte riktigt läsa igenom allt. :P
Mvh,
Moa
Stl-strö har jag. Går åt 1-2 balar/månad, så 50-100 kr/månad till 3 burar.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Ok, tack för intressant info om spån
--------------
Jag använder en flisblandning till mina råttor som jag köper av en bekant till mig. Betalar 50:- för en 200liters säck och den räcker i ca.1 månad.

Igår köpte jag hampaströet på granngården. Måste säga att jag är hittills väldigt nöjd. Dammar inte ett dugg heller, vilket ju är jättebra när man har råttor. Jag tycker att både stl och toa-lätt dammar mycket jämfört med hampa. Och det luktar inte något heller:)
#21 och så är det snorbilligt! 149 för 18 kg och min bal var plasten lite skadad på så jag fick 20% rabatt. Har inte testat den än men jag har stora förhoppningar… Känns bra med hampa också för miljön.
Jag köper en 55 l påse toa-lätt på antingen arken zoo eller djurmagazinet. tror att dom går på 179, räcker rätt länge nu för tiden men gick bra åt förr.
Men för pojkarna har jag tidningspapper eftersom att deras bur är lättare att städa då =)
//Jacqueline Thawelin
Jag kör på tidningspapper som botten och tillklippta fleecebitar + rivet tidningspapper att boa med.
Tidningarna består av reklam som kommer hem gratis i brevlådan. Köpte på mig 10 st Irma plädar på ikea för 100 kr.
Det enda som har en kostnad är toa-lätten till toalådorna, men det kanske köps en påse på willys varannan eller tredje månad på 45-50 kr eller vad det är dom går på.