Mycket kött=klåda?
Heej!
Jag läste för ett tag sedan, vet inte om det var här eller någon annanstans, att om man ger råttor "för mycket kött/protein kan det orsaka klåda) För det första, stämmer det? För det andra, Hur mycket är för mycket kött i så fall, och hur ofta ska man ge råttor kött? En gång om dagen eller en gång i veckan till exempel? :)
De kan få typ exsem elr hudutslag av för mycket protein ja, det har jag själv varit med om på en kompis råtta.
När de är yngre kan du ge kött rätt ofta men när de blir lite äldre ska dom inte ha lika ofta, mest grönsaker och sånt och sen kött ett par, tre gånger i veckan ^^
you can't face the problem, if the problem is your face……

Okej, men det gäller väl allt animaliskt protein då, som fisk, skaldjur och ÄGG? För även om ägg inte är kött, så är det ju animaliskt protein :)
Jag ger dem ungefär 3-4 dagar i veckan nu, allt från fisk till ägg och skaldjur. De kliar sig inte alls mycket, men de har gjort tidigare och då läste jag den artikeln, och när jag skärt ner på köttet känns det som att de har slutat klia sig, så jag tänkte att det kunde ligga något i det!
Tack för ditt svar =)

Kan vi inte diskutera i samma tråd så det inte blir så många?
Kolla i den som heter "Blue foderallergi?".
Älskar mina stora små vänner..
Precis, procenten ska ligga på 10-20% protein öht om dagen, står i tråden som #4 tyckte vi skulle gå till :)
Låter annars helt rimligt! Och ja, fisk, skaldjur och sånt räknas också in i det 
you can't face the problem, if the problem is your face……

Aha, så där fanns en tråd om det redan! Jag kollade faktiskt om där fanns någon, men jag kopplade inte riktigt den rubriken till det jag undrade. Tack för tipset, nu har jag visserligen redan fått svar på min fråga men om jag undrar mer ska jag skriva där istället! :)