Blue foderallerg?
Jag läste i ngn tråd att Blue (färgen) kan ha foderallergi, hittar inte tråden nu men vad är det för foderallergi och stämmer det?
Min syster har nämligen två pojkar från min ena råtta och dem ser ganska skabbiga ut i pälsen och jag pratade med henne och hon sa att de var för dem var tonåringar och bråka lite. Men nu har de gått ett tag och vi pratade om de igen eftersom vi ser dem inte bråka längre.
Det kan väl inte vara ohyra eftersom burkompisarnas päls ser normal ut, men råttpojkarn från mig är black och Blue hooded. Kan den svarta också ha foderallergi för den har Blue i sina gener?
Vilken mat bör undvikas isåfall? Min Blue tjej har inga problem i pälsen
Ingen aning om de där med foderallergi.
Men vad gäller ohyra behöver de väl inte bryta ut hos alla individer? :o
Har för mig att immunförsvaret kan hålla ohyra i schack, om jag inte har fel.
// Fawo (;

Som Fawo säger, alla djur behöver inte få utslag för att man har ohyra, de är olika känsliga för det.
Jag skulle utreda ohyreaspekten först eftersom det är absolut vanligast!
Älskar mina stora små vänner..

Om jag inte minns helt fel så är det proteinallergi som blue verkar vara känslig för.. Eller så har jag blandat ihop saken. har alldeles för mig att det bara gällde de som hade teckningen blå, dvs det gäller inte svarta råttor.
Det kan vara ohyra, alla djur är olika känsliga för det. Så kontrollera pälsen, och ta dem till en veterinär för närmare undersökning och eventuellt stronghold.
Qui dormit, non peccat
Okej ska säga det till syrran då. Kan man se ohyran? För jag kollade på huden och pälsen och då såg de ut som rivsår typ, inget som rörde sig xD
Men jag undrar hur dem får det nu igen, vad jag vet så har dem inte tagit in pinnar utomhus och dem har inte träffat andra råttor
Skabb och kvalster finns under huden tror jag. Mina hade kvalster som jag nu använt stronghold för att bekämpa. Det låter som ohyra om råttan har sår i pälsen, de har inte sår utan anledning :)
// Fawo (;
Halm och hö kan föra med in ohyra. Mina fick ohyra av halm som jag nu slutat använda.
// Fawo (;

Ja om det är löss så kan du se dem som pyttesmå röda prickar som rör sig.Jag tycker att de är enkla att se, men om man inte är säker på vad man tittar efter så är det nog bäst att kontakta veterinär =)
Löss kan överleva på andra djur, kläder mm kortare stunder så de kan ha följ med där. Löss kan man få genom halm och liknande med.
Om det skulle vara skabb så kan man inte se det med ögat, utan man får göra svabbprov hos veterinären.
Qui dormit, non peccat
Vet att skabb ligger latent hos många råttor och kan bryta ut vid försämrat immunförsvar, ser du ingen ohyra och det finns sår runt nacke och öron främst kan det mycket väl vara det…
Löss överlever upp till en hel månad utan värddjur så har du varit i kontakt med andra råttor och inte bytt om innan du träffat dina egna kan det ha smittat på det viset också. Genom hö och halm som inte har fått stå och "vila" i minst en månad, som någon nämnde.
Btw läste jag också det där med blue och allergi men kan inte hitta haha, och om det är till någon hjälp så har inte deras systrar några som helst problem med sånt :D
you can't face the problem, if the problem is your face……
Okej :o men dem har inte fått hö eller halm, men däremot hade min syster marsvin innan och dem hade hö så de kanske kommer därifrån då.
#8 Great :D
sätter en tass för det här var intressant
föresten var det 3 veckors bebis från Finland-tråden, inlägg #42
#10 kom med på det nyss! :D
Blue har blivit så hårt avlad efter att den blev populär och lätt såld :-/. Dykt upp mycket problem med just blue pga detta. Samma sak som hände med roan och deras rykte.
De två mest kända problemen jag känner till är små ögon och graviditetsproblem. Finns även blödarsjukan som mestadels finns i Australien. Ett skrapsår på råttans svans och den blödde ihjäl. De har haft stora problem med sin blue linje då det varit problem att få importera. Där finns det även lite skinn problem.
Artikel
Men visst har det funnits problem med skinn och allergi på blue råttor. Men har ännu inte hittat några bevis för att de just tillhör blue och inte andra färger också, inte mer än forum prat :-/
Kattmat kan ofta ge allergiska reaktioner. Men alla råttor kan drabbas av mat allergi, Artikel
Själv haft blue i flertalet år nu och föder upp. Aldrig haft problem med något av ovanstående. Endast sett fåtal blue råttor och en blue bärare med små ögon.
Så jag gissar mer på skabb eller ohyra. Det behöver inte gå på alla i buren utan endast den/ de med sämst immunförsvar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#12 Okej :o Jag tycker min tjej har lite konstig päls, typ lite sträv på visa ställen. Men hennes ögon är normala tycker jag.
Ska man behandla alla i buren? Har två bäbisar hemma som jag vill ska vara lite med tid med en vuxen så då tänkte jag låna syrrans ena råtta som är snäll och har inget problem i pälsen. Men nu vågar jag inte, eller kan han bära ohyra hem till mig? Kan man shampoonera bort det eftersom dem inte "sitter fast" och lever på han? (mild barnängen)
#13 Stronghold, en droppe i nacken på alla ;D
#14 Okaj:D

..Och funkar det inte är det förmodligen kortison som gäller.
Det kan du få utskrivet av din veterinär, kenakort tror jag det heter. Jag fick först stronghold till mina som jag medicinerade i två omgångar med. Sedan fick jag tipset av Zickan att prova med kortison. Jag ringde min veternär igen som tyckte att jag skulle prova med dactacort då det har rätt låg kortisondos och dessutom innehåller antisvamp-ämnen.
På min hona fungerade det bra, jag vet inte om det var kortisonet eller antisvamp men tydligen är det inte helt ovanligt att det bildas svamp i såna här sår så det kan ha varit allergiutslag med svamp i.
Men börja med en strongholddos, du, så har du i alla fall uteslutit det först.
Sen om det är så att hon är allergisk mot något i fodret bör du ju se över det. Jag har inte så stor kunskap om det här men det går säkert att fnula på det där med proteinintaget också om du talar om hur foderstaten ser ut på ett ungefär.
#16 Okej, ska säga det till syrran då.
Jag vet inte riktigt vad hon ger dem men däremot ger hon dem kattmat då och då, kan ju vara det. Sen får dem ganska mycket bröd och rester från de dem äter. Och axa grynblandning har dem alltid tillgång till

Ja, har faktiskt hört fler som fått liknande problem när de gett kattmat så det är inte omöjligt. Speciellt om de får mycket.
Om råttorna får animaliskt protein i färskfodret + kattmat + grynblanding (som också är proteinrik fast i vegetabilisk form) så kanske det blir för mycket. Som sagt, jag har inte koll på det där men en råtta ska ha protein på 10-20 % lite beroende på om det är en vuxen eller växande råtta. Jag kan tänka mig att om man matar på det viset du beskriver så hamnar man nog långt över det. Du kan ju be henne att räkna lite på hur mkt hon tror proteinet kan ligga på.
En musliblandning innehåller vanligtvis runt 10% protein. Om färskfodret ligger på ca 15% animaliskt protein så kommer man att hamna där på 12-13% ungefär sammantaget. Så då kan man skippa kattmaten helt.
Folk matar generellt lite för mkt med protein. Det kan bero på att råttorna tycker om det så mycket så då vill man gärna ge det. Men så smarta är de inte att de kan räkna ut själva hur mycket de behöver. Man kan anta att protein är svårare att få tag på i naturen så då passar råttan på när den får det.