Ensamråttor
Jag tycker det är jättebra att det finns en sida som denna, kan leverera RIKGIG fakta, rättar den som har fel, och hjälper den som behöver.
Men jag måste bara säga, att snälla - sluta säg saker som "Du vet väll att man inte får ha råttor ensama?!?", "Är råttan ensam…?", "Jag hoppas du inte har råttan ensam…" osv osv.
Det känns som att i SAMTLIGA trådar där det råkas nämnas att en råtta sitter själv så blir det påhopp och hugg direkt… Visst är det ju enkelt förklarat med, men det skapar så himla dålig stämning tycker jag bara.
Är det nu så att det verkar som att någon har en råtta helt själv och inte verkar ha planer på en nästa - skicka ett PM istället för att "hänga ut" personen i diverse trådar (där detta då ofta går off topic). Och ta det på ett vänligare sätt. Skriv "Varför sitter din råtta ensam?
" - i ett PM och be om en förklaring om man nu som person är så nyfiken varför råttan är ensam.
Jag tror nog att det finns fler än jag som har/haft ensamråttor av "giltiga skäl", som känner lika dant.
Så snälla, försök att ha lite förståelse istället för att dumförklara alla som har en råtta ensam!
Bifogar en bild på min lilla "Mysan" som de sista månaderna fick leva ensam då hennes två andra burkombisar dog (cancer). Hon, och de andra två råttorna hade kronisk mycoplasma, och efter rådgivande här på sajten så var det kanske bäst att hon var ensam för att inte smitta nya råttor.
Mysan fick ett bra "ensamliv" ändå, och följde med mig över allt - till affären och lös i trädgården där hon följde mig som en hund under sina upptäcksfärder! Mysan fick avlivas pga bakbenssvaghet.
Hakuna matata!
jag måste faktiskt hålla med dig om att det står så i var och varannan tråd.. ganska jobbigt faktiskt :(
Små stjärnor lyser också i mörkret.
De må vara jobbigt och de räcker kanske att bara en skriver kanske. Inte 5-6st. Men jag tycker de är viktigt att påminna berätta för nya att de ska vara minst 2 st. Många nya ignorerar just detta. Men håller med om att de är jobbig när alla skriver som gamar. Ett pm som du skriver kanske skulle varit bra. Och att man även kanske kan nämna varför den är ensam om man startar en tråd, om man kommer ihåg så blir de nog inget tjat. Sen kan vi andra dra slutslatsen, diskutera om detta är rätt eller ej. :)

Jag har aldrig tänkt på det såhär. Jag frågar ibland, dock försöker jag alltid göra det på ett trevligt sätt, och jag frågar aldrig när någon annan redan frågat tror jag.
Förstår om det kan se tjatigt ut, men så blir det ju på ett forum där alla värnar om råttors välmående:)

Ja och det är nästan alltid samma person som skriver det i alla trådar med, har jag märkt. ;D
Men håller med, sjukt tråkigt.
Om alla läste alla artiklar skulle de aldrig dyka upp frågor, så jag tycker att man kan fråga. Så länge inte typ alla frågar och börja förklara varför dem inte ska vara ensamma innan ts ens svarat.
#5 Ja precis! Det räcker med En - Och med en trevlig ton!
Hakuna matata!