rattways
Ja, då ska man berätta lite vad/varför det gick snett till.
Många har nog läst tråden om råttungen som vägde ca 70 g vid flytt och nu skall det förklaras.
Den 29 vägdes råttungarna och dem vägde då mellan 90-115 Gram. Vilket var då dom skulle få börja flytta till sina hem. Min kille tog hand om 3 st råttpojkar och jag hade de andra 3 pojkarna då jag tyckte att buren jag hade var för liten för 6 st bäbisar.
På morgonen då så åkte dem hem till min kille och dagen efter mot kvällen var det dags för hämtning och eftersom man vägt dem innan så visste man att han kunde flytta. Min kille skötte det mesta med dom ungarna och så bestämde vi sedan att träffa köparen.
Jag sprang in och handla Toa-lett åt råttorna då det brukar vara storstädning på söndagar. Kommer ut och jag ser köparen åka ifrån och jag förstod inte alls mycket då.
Sen på kvällen stod det att köparen hade vägt råttpojken och att han bara vägde 70 Gram.
Förtvivlandes kollade jag upp vad dem andra 2 vägde och det var ca 80 G.
Dom hade gått ner i vikt och som jag skällde ut honom för det. Jag skyndade mig att ta med dem hem och den kullen han hade så att det inte skulle ske igen.
Det är tråkigt värre hur det kan bli, men nu vet jag att han inte klarar av det. Jag själv har haft svårt för det men har äntligen fattat vad det handlar om.
Jag lovar att jag kommer ta hand om alla kullar framöver och se till att allt blir rätt. Detta skall inte upprepas en enda gång till. Det har varit 2 ggr för mycket vilket är illa, jag hoppas ni förstår det jag sagt.
Jag har annars varit ytterst noggran och sett till hur dem växt till sig och även gett dem extra mat.
Allt som skett nu då så skall alla veta att jag har tagit åt mig allt och förstått att man inte ska lita på ändra än sig själv när det gäller att föda upp. Den saker är klar!
Det är bra att du skriver och berättar vad som hänt.
Men hur lyckas man få en växande bebis att gå ner ca 30% av sin vikt på inte äns 2 dagar?
Och en fråga till, varför flyttade dom till din pojkvän när dom ändå skulle flytta dagen efter? Låter lite onödigt i mina öron..
Jao tanken var ju att han skulle ta dem som skulle flytta snart nog och jag hade kvar de som skulle flytta lite senare.
Jag har absolut ingen aning om hur vikten kunde gå ner så pass mycket, Blev sjukt förvånad själv :O
Okej.
Visst att en resa kan få en bebis att tappa lite i vikt, men det verkar ju inte som det har varit en lång resa direkt så det är inte orsaken till att dom har gått ner så mycket.. Vad ger han sina råttor för mat?
Han brukar typ endast ge dem pasta.
Dom behöver mer än så, kött, fetter, Torrfoder och en massa mer :/

#4 Så du lämnar råttungar till någon som du vet bara ger dem pasta? Hur tänkte du då?
Uff stackars bebbarna "/ Speciellt viktigt när dom är så små ju!
you can't face the problem, if the problem is your face……
#5 Jag visste inte det, utan frågade honom då dem blev så små och då sa han det juh :/
endast pasta? Och dit lämnar du ungarna och även vuxna råttor bara sådär?
Oansvarit tycker jag…

#7 Men det är din pojkvän? Du måste ju vetat vad han kunde om råttor? Sen förstår jag inte alls meningen med att flytta råttorna till ett annat hem när de ändå ska flytta någon dag senare. Snacka om att utsätta dem för stress i onödan.
Om nu din bur var för liten, varför lånade du inte buren han hade dem i? För jag antar att han hade en bur eftersom du lämnade dem dit? Fast egentligen borde du själv ha burar som räcker om du föder upp. Hur har du löst det innan annars?
Jag har sagt åt honom ang maten och jag kommer personligen att åka hem till honom och ge dem mat själv framöver. Blev en chock att de fick en och samma mat :(
Därför att han hade 2 burar en med hanar och en med kull i. Dom fick bo med hanarna. Jag har större burar, Garderober men en av dem är inte färdig och den andra behövs göras om då dem lyckas rymma :O
Jag vet att det var oansvarigt gjort. Jag hade ingen tanke i att det skulle behöva gå så illa.
En till anledning var att jag har praktik till 17:15 så kommer hem vid 18:00 och eftersom vissa skulle säljas den dagen blev det att han fick sköta det.
Det med maten är ju sånt man kollar upp innan man lämnar ifrån sig djuren. Jag har en hel föreläsning för min sambo om vad råttorna ska ha innan jag åker bort…
Jag kan fortfarande inte riktigt förstå hur dom kan gå ner så mycket på så kort tid, dom kan ju nästan inte ha fått nå mat alls S´:S Tror inte äns en vuxen råtta skulle kunna gå ner så mycket på knappt två dagar utan mat :S
Näe jag kan inte förstå det själv :O
Men jag tog hem alla ungar och kullen han hade, pojkarna väger nu hos mig som minst 90 G. Så nu ligger dem i rätt kurva igen.
Men jag kommer som sagt komma hem till honom och ge dem mat samtidigt som han får lära sig.

Jag har en fråga!
Vad hade din råtta zaphira för föräldrar?
Zafira kommer från maja och pluto. Alltså zoo råtta så jag vet faktiskt inte :/

aha okej… :)