Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 7794 ggr
MoaL
0

Nytt bottenströ + Bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag bytt bottenströ till råttorna, och oj vad nöjd jag är!

Jag brukar köra på Toa-Lätt, och som nog de flesta vet så kostar det apa. Jag har dessutom två furet tower burar till råttorna, en för hanarna och en för honorna, så det går ju rätt mycket bottenströ varje gång jag byter i deras burar, och eftersom jag har så många råttor så får jag byta rätt ofta. Faktum är att det går ungefär en hel sådan där 55 liters säck Toa-Lätt varje gång jag byter i båda burarna.
I förrgår fick jag tipset på exotiska om StL-strö, alltså papperströ, så igår fick jag skjuts till Granngården/Lantmännen och köpte två sådana där små 10kilos-balar. När jag kom hem bytte jag i alla råttornas toaletter och alla burbottnarna, och det gick bara åt ungefär en halv bal! Till två Furet tower!

Det blir betyyyydligt billigare, och råttorna tycker helt klart att det är mycket roligare än papperspelletsen. :P Det första de gjorde var att börja bära runt på de där små kartong-/papperbitarna och boa lite här och var. Jag bytte på övervåningen först, så då bar de ned en massa sådana där små bitar och boade på nedervåningen, haha. Tungan ute (Jag byter i burarna med råttorna i dem - förutom när jag gör en storrengöring och duschar gallret och allting såklart, men det gör jag inte alls lika ofta)
Deras mysiga bäddning förstörde jag förstås när jag bytte på nedervåningen, men de gjorde gladeligen om alltihop. ^^

Så istället för 189:- (55L Toa-Lätt) varje gång jag byter i båda burarna, så går det nu åt bara ungefär en halv bal pappersströ, vilket kostar mig ungefär 59:- / 2 = 29,50:-. Helt klart ett godkänt pris, för ett bottenströ som råttorna dessutom tycker är roligt. :P

Idag tog jag lite bilder på några av råttkillarna medan de fortfarande var i buren, så jag bidrar med några bilder också. Glad

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0

Groddar är mums.. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Tait vill också ha. ^^

Mvh,
Moa

MoaL
0

Gizmo letar efter mer. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Isak.

Mvh,
Moa

MoaL
0

Underbara Charlie. Kyss

Mvh,
Moa

MoaL
0

Stretching ^^

Mvh,
Moa

MoaL
0

Mvh,
Moa

Zakaraa
0

Skulle du kunna fota förpackningen?

Har själv kört på STL-strö, den gillade jag inte alls men ströt på bilderna ser inte lika ut så därför undrar jag om det är olika förpackningar :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

MoaL
0

Det står Laxå Bruk på den, och på baksidan är det en liten vit ruta där det står StL Pro och en massa siffror och så vidare. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Vad var det du inte gillade? :) Vad brukar du vanligtvis använda?

Den lilla rutan på baksidan:

Mvh,
Moa

Zakaraa
0

Hmm samam förpackning och om du även hade Pro så är det samma :O

Du tycker inte att det dammar eller så?

MoaL
0

Inte mycket mer än vanlig Toa-Lätt. :) Alla bottenströer dammar ju mer eller mindre.. :S

Mvh,
Moa

Zakaraa
0

Hmm ja jag kanske är överkänslig bara :)
Supersöta råttor btw!

Dramatik
0

Jag bytade också från toa-lätt till stl-strö förra året. Kändes väldigt bra i plånboken kan jag ju säga:)

Men nu i veckan har jag faktiskt bytat igen, för jag tyckte att stl dammade lite för mycket (vilket toa-lätt också gör). Jag har iaf nu bytat till hampaströ, och det dammar inte ett dugg, mycket nöjd är jag. 99 kr för en likadan bal som stl på granngården och det verkar som om det är nästan lika drygt som stl:) (Bara ett litet tips)

Zakaraa
0

#14 tack för tipset! Ska kolla upp om vår granngård har det hemma! :)

MoaL
0

Jag såg också det där hampaströet, så det har jag också tänkt prova. :P Det fanns en sådan där bal i samma storlek som StL för 99:-, ja, men det fanns ju i en stor-stor bal också för 149:-. Glad "Lättströ" tror jag att det hette. :)

Mvh,
Moa

MarajLowajz
0

Måste bara säga - väldigt fina foton du har tagit! :D

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Dramatik
0

#16 Ja det jag menar heter också lättströ. Jag tyckte också jag hade läst här att det skulle finnas stora balar för 149:-  och jag letade men hittade ingen. Men det kan mycket väl varit jag som var blind för jag var lite stressad också. Men ska se om jag inte kan hitta den nästa gång det är dags att handla. För hampaströ verkar toppen just i och med att det inte dammar ett dugg:)

MoaL
0

MarajLowajz: Tack! :)

Dramatik: Hur är hampaströet för de små tassarna? Är det hårt? Stickigt? Eller mjukt?

Nu lyckades jag ta några bilder på honorna också, men det var närapå omöjligt!! De rörde sig hela tiden, och det blev nästan bara gula, suddiga skitbilder. :S Så ni får de bästa jag kunde åstadkomma ikväll. ^^

Mvh,
Moa

MoaL
0

En liten puss på systerysterns mage är ganska gulligt. ^^

Mvh,
Moa

MoaL
0

De tömmer alltid toaletten. Suck. :)
Och jag vet att deras botteninredning är supertrist, men de busar så mycket så jag har lämnat det öppet. :P

Mvh,
Moa

silverorm
0

Hampaströ har vi provat, men det var kanske en dålig påse vi fick för det dammade, som torrt gräs ungefär. Dessutom visade det sig att det framkallade allergiattack hos min sambo som inte tål gräs, t o m jag fick problem att det rev i halsen o näsan började rinna..?

Vi kör STL-strö i botten och aspflis blandat med STL, det funkar fånigt bra för oss, råttorna är nöjda med eftersom det går så bra att boa med det.Glad

Men alla finner väl sin braiga blandning tillslut, gäller bara att prova sig fram.Glad

MoaL
0

Här syns delar av alla sex honorna. Fast ni får räkna svansarna för att hitta dem, haha. Skrattande

Mvh,
Moa

MoaL
0

silverorm: Precis, smaken är som baken. Det finns ingenting som är optimalt för alla. ^^

Mvh,
Moa

Dramatik
0

#19 Det är faktiskt förvånansvärt mjukt ändå. Lite som långt gräs som torkat, det blir ju ganska mjukt:)

#20 Så sött:)

Dramatik
0

#22 Vad skumt att det blev så för er. Själv blev jag så himla nöjd, och det näst bästa var att det inte luktade alls heller:)

[lucke]
0

#26 Så hampa är inget man vågar ha om man är gräs/pollenallergiker?

MoaL
0

Åååh, jag ska lätt köpa hampaströ (fast jag fortsätter förstås med StL, det går ju att blanda om inte annat, eller variera) nästa gång. Tur att det är såpass billigt det också. :)

Någon förresten som vet vad StL står för? Och varför t:et är litet? :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

lucke: Det är ju en växt, men det vet jag faktiskt inte.. Obestämd

Mvh,
Moa

[lucke]
0

Känner av hö nämligen…

minky
0

# 11

kör med stl strö o tycker det är jätte bra, men vissa balar dammar.  o papperbitarna är det olika storlekar på från bal till bal, antar att det beror på vad för sorts fodersäckar/kartong de strimlat

enda nackdelen som jag prcis har konstaterat är att om man har en bakbenssvag gammelgubbe så har han lite problem att gå på det…..  har visseligen ett ganska tjorckt lager i min bur

Sorkland
0

Jag fick en hel bal med hampaströ av en vän som köpt till sina hamstarar men inte han använda  mer än några nävar. Jag tycker de är helt ok som strö men jag tycker att mina hanars bur luktar redan efter 3 dagar och så stör jag mig på att det alltid kommer massa strö i deras mat men det hamnar inte lika mycke strö utanför buren som innan. Råttorna älskar det iaf. Kommer troligen att fortsätta använda hampa framöver.

RugRatzz
0

Jeg synes 189 kr for en sekk med toa-latt er billig jeg :P Jeg bruker også det, og det er det billigste strøet man kan få tak i her. Jeg betaler 260 (norske) kr for 55 l. Det nest billigste strøet koster 350 kr for 55 l…
Skrattande

Får ta meg en tur til Sverige å hamstre inn litt Tungan ute Selger de det StL strøet i de fleste dyrebutikker eller hvor kan man få tak i det?

minky
0

# 33 jag har bara sett de på granngården.

gulzebra
0

Det där hampaströet, är det nån som har bild på det? Gärna både strö och förpackning då. Hur är det med lukten av det?

Jag kör stl nu och är helnöjd, men det skadar ju inte att testa hampa också Skrattande

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lamina
0

Tror det är väldigt likt alspån. Minns att jag blandade dom och att jag inte riktigt kunde se skillnad förutom att hampan var lite ljusare.

Har samma egenskaper som alspån också. Drar åt sig lukten lika bra, men lite mjukare att "ta på". Men jag gillade det inte, det dammade för mycket och lät hemskt när man hällde upp det. Påminde lite om att hälla upp glassplitter.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Dramatik
0

#36 Mitt låter ingenting? Var det det från granngården du testade?

Dramatik
0

#35 I denna tråden #30 tror jag det var, där finns en bild på hamapaströet.

Hamapaströet jag köpte luktade nästan ingenting. Jätteskönt:)

Lamina
0

Nej, jag köpte mitt på djuraffären. Tror inte vi har granngåden i Falun ens…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Dramatik
0

#39 Nähä, vad synd. Finns det inte i någon annan stad/by i närheten heller? Här runt mig vimmlar det av granngården nästan:P

Lamina
0

Har ju inte direkt några planer på att köpa bottenströ av någon sort, är så nöjd med mina IKEA-mattor. Men det finns ett i Borlänge har jag för mig. :)

//Lamina

gulzebra
0

Yes, Granngården finns i Borlänge, typ mitt emot Kupolen (nåja, just nu iaf. Snart flyttar de en bit ner åt Jysk-hållet - skitbra för mig som får typ 5 minuters promenadavstånd! :D). Brukar köpa mitt stl-strö, spån och hö där ^^

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

chibelin
0

MoaL, och ni andra som haft både toa-lätt och stl, vilket tycker ni håller bäst bort lukten? :o

MoaL
0

chibelin: Jag har ju bara haft StL-strö i ett par dagar nu så jag vet inte hur det fungerar i långa loppet, men eftersom det är så otroligt mycket billigare än Toa-Lätt så sparar man ju ändå pengar på att byta. ^^

Mvh,
Moa

Dramatik
0

#43 Stl helt klart:) Inte för att jag upplevt några större problem med lukt, men ändå.

chibelin
0

#44,45: håhå! då ska jag nog köra på det när jag får mina bebisar! :D

Anvariel
0

Hmm… måste prova något av det där känner jag. :P

myismyname
0

#35 Här finns en bild på hampaströet. Inlägg #30. :) Däremot har jag inte lagt upp en bild på förpackningen, men i alla fall på hur det ser ut i buren.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

gulzebra
0

#48: Ah där ja, tackar! Ska nog ta och testa det nästa gång jag köper strö, ser ju mycket trevligare ut än stl-strö. Tycker den enda nackdelen med stl är just att det ser så mörkt och tråkigt ut :)

myismyname
0

#49 Gör så! Jag är jättenöjd med hampa i alla fall. :)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Verra
0

Men stl strö är ju strimlat tidning/kartong/papper?! Borde det inte lukta på 2 dagar??
Vet ju själv när man fyller bolådorna med tidningspapper så måste man städa efter bara några dagar.

Nä, jag är toalätt ströt trogen, det funkar i alla lägen och till alla djuren. Dessutom köper man det på coop för 119:-/säck.
Mina råttor är dessutom så duktiga på att gå på toa (eller på hyllplanen och hängmattorna) så jag slipper byta botten så ofta, varannan vecka eller så bara..

Däremot har jag funderat på värmepellets, borde det inte fungera lika bra? Det är ju iaf billigt!
Eller dom där halmpelletsarna?

hus-musen
0

värmepellets är väl rätt dammiga när de ramlar i bitar? Åtminstonde dem jag har sett, men det kan ju finnas olika =)

Qui dormit, non peccat

Verra
0

#52 Ok, jag vet ju inget om dem, var bara en tanke som slog mig när jag handlade senast. Tänkte även att om det vore bra borde någon redan ha tipsat om det ;)

MoaL
0

Verra: Än så länge luktar det då inte ett smack hos mina råttor, och jag har sammanlagt sexton sycken. ^^ Tidningspapper har inte samma uppsugningsförmåga som kartong, och StL är dessutom så luftigt och fluffigt så råttornas kiss hinner torka = Ingen lukt. :)

Mvh,
Moa

Verra
0

Då är det värt att testa det kanske.. Om inte annat borde det ju vara mysigt för dem att ha i husen?!

Får se nästa gång vi har vägarna förbi lanmännen :)

MoaL
0

Det är så billigt så man förlorar ju som ändå inga pengar om man inte skulle bli nöjd. ^^

Mvh,
Moa