Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1280 ggr
[RussinsMusli]
0

Hur gör jag när.. (Vikt)

..en råtta behöver gå upp i vikt och andra ner i vikt och dom bor i samma bur?
Hon som behöver gå upp i vikt äter inte utanför buren heller och bara på sina villkor (hon slänger sig alltså inte över maten som den andra gör) så jag kan inte ha den andra ute medans den andra äter.. Hm, vilket problem! Obestämd

Lamina
0

Låt den feta äta utanför buren..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[RussinsMusli]
0

Jo det är klart, men den andra då? Hon måste ha mat så hon går upp i vikt och hon äter inte utanför buren. Ställer jag in maten i buren kommer den "feta" äta upp det också.

Lancia
0

Snälla skriv inte sånahär rubriker, ser att det dyker upp fler och fler. Skriv direkt i rubriken vad det handlar om bara istället för att cliffhangra den så folk ska klicka.

[RussinsMusli]
0

#3 Jag "cliffhangra" inte för att folk ska klicka. Folk kan skita i att svara om det är så. Men visst, ska tänka på det till nästa gång.

SweGizmo
0

Spela roll om folk Klickar XD haha, ingen som tjänar på det ändå.

Men fixade (vikt) i rubriken om det var ok?

Min blogg: SweGizmo.se

[RussinsMusli]
0

#5 helt okej :)

Street-Harley
0

Varför inte ta ut den som inte behöver fet mat ur buren en stund och ger den som behöver det i buren under tiden som "tjockisen" är utanför så att den kan äta i lugn och ro. Jag skulle även lämna rummet med "tjockisen" under tiden, så att den som är i behov till lite extra kolhydrater kan äta i lugn och ro.

Banankaka320
0

Ta ut tjockisen och servera den lilla massa avokado, Barnmat med smör/olja i, nötter, potatis osv i buren :)

Lancia
0

Nej, mata inte med massa avocado. Det har varit många diskussioner uppe här och det verkar långt ifrån fastställt om avocado är farligt eller inte och vilka mänder det isf rör sig om.

Barnmat är väldigt kalorifattigt, laga hellre egen mat med bra fetter.

mikeiko
0

Leverpastej rekommenderar jag som bra protein med fettbildande egenskaper :)

[RussinsMusli]
0

Jag vet vad jag ska ge. 
Men frågan är hur. Jag har försökt att göra som ni säger, ta ut den tjocka men den andra äter helst på kvällarna, oftast när jag sover. Det är det som är problemet

Banankaka320
0

#9 juste de glömde jag oO bra att du nämnde de!

[RussinsMusli]
0

#12 hehe Flört

mikeiko
0

Att få NER i vikt är assvårt, men upp funkar lättare. Just leverpastej är ju som godis, så det borde du kunna sticka till den lilla utan att de andra får.

[RussinsMusli]
0

Jag kan försöka, risken är att den "stora" snor den från henne Obestämd

mikeiko
0

#15 Hm, men om du har den stora ute samtidigt?

[RussinsMusli]
0

#16 det kan jag absolut göra. Men all annan mat då? Obestämd

mikeiko
0

#17 Försök minska lite på proteiner och kolhydrater, men som sagt, vissa är större matvrak än andra - och har de dessutom ingen lust att röra på sig så vet jag inte heller vad man gör. Har själv ett par tjockisar som mest gillar att äta och sova…

[RussinsMusli]
0

Min hona ser ut som hon ska föda bebbar snart Oskyldig
Har varit för upptagen med att få upp den yngsta i vikten (som vägde 55 g när jag fick hem henne) och den "smala" pendlar något grymt i vikt (och mående) så jag gav dom samma mat utan en tanke på att jag hade ett så stort matvrak här hemma!

TrueStory
0

En sak som många också glömmer och/eller inte tänker på är sallad. Ge mycket och varierande sallad. Jag brukar alltid ge sallad på morgonen, och sen färskmaten på kvällen..

Olivolja eller margarin (milda har en som innehåller mycket nyttigt) kan man blanda ner lite i färskmaten. Ägg, leverpastej, kyckling, inälvsmat är också nått att ge för att få upp dom i vikt :)

[RussinsMusli]
0

Sallad får dom också mycket på morgonen då jag kör med fullkorn och sallad på mackan till frukost! Och färskmat på kvällen då jag har två råttisar som äter när det är släckt och ingen rör sig.

Banankaka320
0

Men tänk på att den mer dominanta är Liite tjockare/större än dem andra :)

[lucke]
0

#22 Menar du att det är så generellt? Min flodhäst är iaf ingen dominant dam…

[RussinsMusli]
0

#22 Jaha då kan det förklara väldigt mycket x) 
Men hon är inte dominant mot sin kompis, det är faktiskt Russin som bestämmer i deras bur.. Hon som bryter in om det blir för mycket röj, hon som säger till när någon gör fel osv. Förutom med Cherry då, men då hann jag före Russin.