Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 991 ggr
Exxozzie
0

Råtta som Gnäller

Hej.

Har två honråttor hemma just nu. Den ena av dem låter ganska mycket. Hon piper.

Hon piper ibland när jag plockar upp henne eller när jag petar på henne. Hon piper också i fall den andra råttan kommer och lägger sig hos henne eller vice versa.

Hon piper absolut inte jämt vid dessa saker men fler gånger än vad jag tycker att en råtta ska göra. Jag tror inte att det beror på att det gör ont. Sen piper hon också när de bråkar/brottas med varandra men jag antar att det hör till?

mikeiko
0

Hur gammal är hon?

Unga råttor är i regel mer pipiga av sig, ett pip betyder "gör mig inte illa" eller "vill inte" :)

Exxozzie
0

Båda är 7 veckor eller något sådant.

Ja, det känns som att hon gör så för att hon inte får som hon vill. Jag är försiktig när jag plockar upp henne och hon är inte skygg heller eftersom hon kommer upp i handen från buren självmant.

Ska man göra något åt det eller tänka på något?

mikeiko
0

Nejdå, då är det bara bebispip, inget att oroa sig över så länge det inte övergår i mer tjutande eller skrikande pip. Tvärtom, hantera dem mycket, ha på dig en luvtröja och låt dem sova i den, ge dem goda saker så de associerar dig med något positivt. Du kan också jobba med att ha ute en och en i taget i början (kortare stunder) så de inte är för upptagna att busa med varandra. :)

Anvariel
0

Mina honor piper som vuxna också. :) Just sådana där gånger. Om de absolut inte vill bli upptagna (matte du är duuuum!!!) eller när de busar. Det hörs stor skillnad när de skriker och  när de piper. Skriket låter "sqruiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!". Piper är "pip pip pip…".

Banankaka320
0

Mina vuxna har börjat pipa mer när jag skaffade två yngre tjejer xD ibland blir de långa konstiga pip oO Typ "orkaaaaaaaa" när dem små vill busa XD

mikeiko
0

#5 Haha mina med!

…och när det ska badas, då piper de "matte vad GÖR du!? *stora oförstående ögon*"

Exxozzie
0

Haha. Okej. Vilken tur. :) Var rädd att det kunde vara någon oroande.

#3 Ja, de är i luvan hela tiden. nu t ex. :)

Banankaka320
0

#6 haha xD en natt så pep-skrek en råtta och lät som en tjej i en skräckfilm blir mördad XD Inte så högt utan typ tonfallet, svårt att beskriva men de var inget allvarligt. Men de lät så dramatiskt xD

[Ratass]
0

Trodde nästan du skrev om min Gloria XD haha!

Hon är en riktig gnällspik! :P Räcker nästan med att man tittar på henne så piper hon :P Och speciellt om de andra två bara petar på henne. som mikeiko sa, "vill inte" låter det som :P