HJÄLP!
Hej jag skaffade min råtta idag, och hon verkar lite små naffsig och så av sig. Tycker ni att jag ska ta upp henne och så eller låta henne vara?
hur då små naffsig? bits hon eller smakar hon?
hahah typ smakar, och sen så låter hon lite

Kan du kanske filma på henne när hon låter? Det kan nämligen vara rossel, vilket måste medicineras.
Det är normalt att bebisar smakar på fingrar. Men de ska liksom inte hugga i försvar.
Älskar mina stora små vänner..
men jag fick henne nyss från en zoo butik ofta hon är sjuk då

Det är väldigt vanligt att råttor i zoobutiker är sjuka, tyvärr!
Precis, gick nyss en dunder sjuka runt skellefteå från zoodjur från en uppfödare jag glömmer namnet på… ( alltså, en zoo uppfödare inte privat person ).
Resulterade i att en stackars tjej tappade nästan halva sin flock :c eller blev det mer?
Smaka är dock normalt, dom är ju som småbarn. allt nytt ska pussas och smakas på, mina råttor gör det ännu, spec om jag är nydushad. det är som om dom ska kontrollera att det är jag :)
Men hur vet jag att det är det då? men asså hon är ju tyst när man inteär där och håller på, det är ju bara när man kommer och öppnar buren hon låter så där?
#6 Imazo var väl grossisten? Behöver ju inte vara det…
Hon blir troligen uppjagad när du kommer ' jay nån vill vara och mysa med miig! ' , om det är en förkylning så brukar dom låta mer just då. och när det blir värre så låter dom hela tiden ( värsta fall är det mycoplasma eller lunginflammation ). Du kan ju ge dom rooibos te utan tillsattser ( som koffein ), och såklart inte för varmt :) tillsätt lite honung med. Det kan hjälpa mycket ( se till att det finns friskt vatten i närheten med så hon får välja ). och kolla så hon har det varmt :) ( inget drag, osv )
#9 jo tror det var namnet? menade inte att det kunde vara just den sjukdomen snarare att det finns chans att zoodjur kan vara sjuka :)
Nu blev jag orolig! jag vet inte vad jag ska göra! köpte henne idag och nu sjuk?
#12 Ta det lugnt! Det är inte alls säkert att hon är sjuk- råttor kan som sagt låta lite när de är stressade/osäkra! Förhoppningsvis är det bara det…

Ja, det kan låta mer när de blir uppspelta! Dock finns det vissa råttor som låter utan att det handlar om infektion, vissa tycks ha lite trånga luftrör. Det kan också ibland bero på bottenströt. Var bor du någonstans? Någon erfaren kanske kan hjälpa dig att lyssna på råttan.
Ja, klaga på djuraffären tycker jag, de borde kunna höra när de är sjuka.
Ge henne en dunderbra miljö med bra matmysigt och varmt bo osv. Blir det inte bättre efter ett par dagar får du tyvärr åka till veterinären med henne. Tråkigt att det ska behöva bli så här för nyråttsägare. :(
jag är i övik nu men bor i vilhelmina
Förlåt var inte meningen att skrämmas, men prova teet och att hålla henne varm. om det inte är bättre efter en vecka och det blir värre är det ju bara gå till en vetrinär eller hur?
om hon fnys/nyser lite i början kan det vara för att hon är ovan dom nya lukterna, mina damer då jag fick dom gjorde så :)
men jag fattar inte? ska hon dricka te?
Ja, Rooibos te med lite honung i :)finns att köpa i affären ^^ nyttigt till dig med ;)
om du har kan du ju ge henne en fleecefilt att bädda och gosa med
#17 Rooiboste med vitlök och honung är den bästa huskuren mot förkylning, både för råttor och människor. Var noga med att det bara är rött te i teet du köper. Låt vitlöken ligga och dra i teet i ca 20 minuter, sen "silar" du ut den och tillsätter honung och serverar det till råttorna i en vanlig vattenflaska. Tillsätt inte honungen för tidigt, teet får inte vara för varmt. Och se till att det alltid finns färskt vatten också så råttan kan välja. :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
19# vad jag fattade är det stora spekulationer att man inte ska ge råttor vitlök, vad gäller igentligen? blir så förvirrad av allt alla säger ibland ._. ( har hittils skippat vitlök för att vara på den säkra sidan )
Om man 'kokar' honung försvinner det nyttiga i det som gör det så bra mot förkylningar, försökte googla för att se mer detaljer om det men jag hittar bara skumma saker som inte har med det hela att göra :P
Har du bara en råtta? råttor är flockdjur och ska därmed inte vara ensamma, står till och med en lag på det :) så om du bara har en och hon funkar ihop med andra så får du skaffa en till så snabbt som möjligt
#20 Enligt den uppfödare jag pratat med så ska vitlök gå utmärkt att ge i te. Jag betraktar henne som en av dom bästa uppfödarna i Sverige och litar på vad hon säger. Däremot så kan det vara så att vissa råttor inte gillar vitlökssmaken. Man kan ge ingefära istället, det ska funka lika bra.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#21 om du kollar i forumet ser du att hon söker en kompis till henne :) ( redan innan hon hämtade henne )
#22 OK :) det där med ingefära lät intressant - har ju läst att dom brukar ge råttor av… vad heter den där medicinen som brukade vara på reklam så ofta förr? skulle innehålla ingefära iafl.

Mina råttor tokvägrar att dricka roiboste. Och jag är själv ganska skeptisk till hur bra det funkar då det känns mest som en magisk huskur. Men alla har sina knep, jag säger inte att det är fel. Jag brukar sätta på en värmelampa som jag riktar på en del (INTE HELA) buren. Där kan de värma upp sig extra mycket om de känner sig krassliga och frusna. Annars är det att göra som man gör med människor - vänta ut det.
#25 Det funkar iaf för mig. Eller så är det bara önsketänkande, typ: Nu har jag dragit i mig denhär sörjan, nu ska det f*n i mig funka!
Men jag känner mig faktiskt bättre i halsen av det. Det vet jag inte är någon placebo-effekt, för jag har prövat en hel massa saker utan resultat…
//Lamina
#25 läste lite om det i nån artikel, nånstans ._. att nån hade hittat info om att studier med roiboos på råttor hade gett dom mer yngre hjärnor eller nåt sådant? kommer inte ihåg men det var iafl en jätte diskussion om folk som trodde blint på vad folk skrev i forumen osv osv. Men jag tror att det kan vara bra att få dom att dricka nåt varmt, och honung har ju dokumenterade effekter på hur man mår. Blir ju ungefär som att dricka varm soppa :)
svar till: #21
Jag ska få en till råtta nästa helg :)
ah okej, :) det där med bitandet kan ju bli bättre då, förhoppningsvis ^^