Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 3068 ggr
CamillaS
0

Råttsäkra rummen

Ni som har råttsäkrat något rum eller tom hela lägenheten/huset vad har ni vidtagit för åtgärder, hur har ni råttsäkrat och med vad?
Jag har funderat länge på att råttsäkra mitt vardagsrum så råttorna kan springa lösa där, men då kommer problemet.
Jag har en dator som står här inne med massa sladdar och en tv med video, dvd också med massa sladdar som jag gärna inte vill ha gnagar hål i he he
Sen vet jag att vissa råttor gillar att gnaga på lister och tapeter så hur har ni gjort?.

Tips önskas!

Luka
0

Jag tänkte länge att jag skulle råttsäkra, med tanke på att jag också har ganska många sladdar. Men tog inte tag i att göra det förens en avgnagd sladd ledde till en ordentlig stöt och en tur till akuten för min del.

Nu har jag lett alla lösa elsladdar uppåt, vilket funkar bra här iom att mina vägguttag sitter typ 1,5 m upp på väggen. Generellt kan jag säga att jag satt upp dem från golvet, inga sladdar ligger på golvet, utan istället där jag kan se dem. De sladdar som ligger på golvet nu är HDMI från datorn till tv:n, antennsladd (vilka inte leder en massa ström och som är lätt att få tag på nya) och en kortare, väl synlig, elsladd till den flyttbara "tv-modulen". Sladdar på baksidan av "tv-modulen" har jag satt i en plastback med lock som jag gjort hål för att dra ut sladdar genom till grenuttaget som finns däri. Denna är upphängd på baksidan av modulen.

Annars skulle jag säga kabelkanaler, finns på bl.a. Clas Ohlson och typ byggvaruhus och dyl.

Oj, det blev lite långt >_<
Hoppas det är till någon hjälp iallafall.

SweGizmo
0

Jag hade nog inte valt vardagsrummet:/ Så mycket sladdar och skit man har där:s

Köket tycker jag är ganska bra, bara att täppa igen pringor vid typ spisen osv. Sladdar finns ju inte lika mycket i köket oftast. Kan man ha dem där när man lagar mat XD haha.

Min blogg: SweGizmo.se

Anvariel
0

Mina springer lösa i vardagsrummet… Det är säkert inte jättesmart. Jag har dock aldrig sett att de skulle ha gnagat på någon sladd faktiskt. Lite intressant!

CamillaS
0

Jag vill ha dom i vardagsrummet pga att att deras burar står där inne, bor i en etta så det finns licksom inte så många rum att välja på. Jag vill ge dom möjligheten att får springa fritt ute hur länge dom vill och därmed är vardagsrummet den bästa platsen.
Jag har funderat på om man kan spärra av vissa delar på något vis som att t.ex göra en hage som man kan plocka fram och bort när man behöver det.
Tänkte då att den ska vara väldigt böjbar så att man kan anpassa den efter väggar och runt saker och liknande. Men får se hur jag gör.

Ni som har råttorna lösa i hela lägen heten/huset, har ni råttsäkrat något eller litar ni bara på att råttorna inte gnager?

Afrejd
0

Jag har i vardagsrummet men sitter alltid med dom när dom är ute. Tapeterna har tyvärr blivit gnaget på =/ sladdarna har jag framför mig så om jag ser att en råtta springer där håller jag extra koll eller tar bort dom. Vill också ha ett rum dom kan springa fritt i hela tiden. Skulle isf vara i hallen men där kan inte buren stå. Vetinte hur jag ska göra.

Luka
0

Som sagt i #4, bor man i 1:a med litet kök finns det inte så mycket att välja på… Plus att jag vill ha den där jag är, och i köket är jag bara när jag lagar mat i stort sett, plus att buren inte skulle få plats där.

CamillaS
0

#6 Mitt kök är inte jätte litet men har endå ett stort matbord där så deras burar får ju inte plats i köket så därför vill iaf jag ha mina i vardagsrummet av anledningen som du också nämner att i köket är man bara iprincip när man lagar mat.
Är mest själv i vardagsrummet och vill också att dom ska ha tillgång till att gå in i deras burar när dom själva vill.

Luka
0

Okej, ja, det var lite slarvigt skrivet. Jag menade att jag har litet kök i min 1:a :P

CamillaS
0

#8, jo jag förstod det, men skrev hur mitt kök var också. ^^
Hur stor är din 1:a? =)

Luka
0

Den är på 39 m²…

Jinaum
0

Varit sugen på någon en ifrån usa tipsade mig om som finns till fancy rats och illrar. Det är något slagt bunt grej man har till sladdar. Men på detta så luktar de lite gott men råttorna och illrarna tycker de luktar äckligt och de skall tydligen smacka förjävligt för dem om de tuggar på det. Men kommer int ihåg vad de var och att hitta gamla kommetarer på DA är ju nästan omöjligt.

uppfodning
0

Våra har ett eget rum där de får göra som dom vill Glad. Utan att man behöver vara orolig .