Ny här :-)
Jag och min familja har haft tamråttor i perioder sen min första 1988. igår flyttade det in 2 små systrar, dumboråttor hit. Molly fick den ena heta ( "tillhör" min dotter) den andra ska vara sonens som kommer nu på fredag och då får vi se vad hon ska heta :-) måste säga att jag saknat råttor i huset (senaste gick bort 2006) iaf foton kommer oxå .
S*Winsnes Wilda
Välkommen till RiF :D
Välkommen hit! 
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Mysig bild :D
Jadå, de är supersöta små blåingar. ^^ Koko är en blå striped roan ( eftersom hon verkar blekare så är hon en roan, de bleks), och lilla Molly är en blå förstås, men teckningen är antingen European berkshire eller American berkshire, beroende på hur teckningen ser ut på magen. :)
Mvh,
Moa
Nej nu är jag kungen av virrighet! (Bortse från att jag är tjej och därmed inte kan vara kung) Koko är en blå roan, skippa "striped". En striped har mycket smalare "sadel" eller vad man ska kalla det, medan en färg i roan täcker hela ryggen. ^^ Ursäkta mitt misstag. 
Mvh,
Moa
#8 Är hon inte blue Huskey roan då?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Du har nog väldigt rätt, jag är fortfarande kvar i gamla teckningar och färger där striped och roan är två olika saker, och där det heter silver fawn, inte amber. ^^ 
Mvh,
Moa
fast Striped & Huskey är ju Teckningen och har väll ingenting med färgen eller blekgenen att göra(?)
nu blev jag förvirrad här, vart kom silver fawn/amber in i bilden? :O xD
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Husky och striped är teckningarna, roan är blekningen. Fawn och amber har ingenting med saken och göra, det är "röda" råttor.
#5 är en blue husky roan.
Haha, nej, amber/silver fawn har ingenting med det här att göra, jag menar bara att förr sa man till exempel svart striped eller svart roan - eller silver fawn - istället för de nyare tecknings- och färguttrycken. Jag lever i det förgångna när det gäller teckningar och färger. ^^
Mvh,
Moa
Skillnaden mellan husky roan och striped roan är att färgen går längre ner på sidorna om den är husky. Är den däremot striped så har den typ bara en ål på ryggen mer eller mindre bred. Så har jag lärt mig det iaf. ^^
#14 Jo, precis så är det. :)
Mvh,
Moa
Jätte söta ratz :)
men vill bara säga att ni kanske får köpa en lite större bur sen när råttorna blir äldre. Min lillasyster har en sån bur till sin hamster, och den kommer bli lite liten för dom sen när dom växer.. och tror inte den är laglig för en råtta ens :(
men jag kan ha fel också!
Ville bara säga till så att ni vet om det, ifall det skulle vara så!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Tack för färgen/mönstret. Molly är enfärgad vit/beige ? på hela magen.. buren kommer bytas men den är bra just nu, den är större än den ser ut ;-)
S*Winsnes Wilda
okejokej, jag tänkte bara säga till, för min lillasyster har en sån bur som sagt.. men den är ju lagom än så länge.. använde den till mina små själv ett tag.. och då var den lagom :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
blondifire: Är hela undersidan vit? Eller bara en "rektangel"? Om hela undersidan är vit så är det en American berkshire. Om det är en vit rektangel/oval så är hon en European berkshire. :) Sök på teckningarna här på iFokus, de kan nämligen se väldigt olika ut från råtta till råtta. Eller om någon kanske kan bidra med en American berkshire-bild?
Här kommer i alla fall en eubk:
Mvh,
Moa
En sötnos ändå. :P Gosmage.
Mvh,
Moa
#21 ja det var hon! =) R.I.P

#20, men hon ska väl vara vit på hela undersidan för att vara en godkänd ambk, dvs hela väden fram till hakan.
#24 Fast alla teckningar stämmer ju inte perfekt med standarden. Det vita på magen på en eubk ska inte heller ha förbindelse med benens vita, men det har den ibland. Och hooded ska inte ha någon "slips", men det är jättevanligt. :) De skulle bara inte vinna något 1:a-pris på en standardutställning. ^^
Mvh,
Moa

#25, fast jag sa inte att en eubk ska ha vitt ut på benen eller ej, jag snackade enbart ambk och huruvida den var godkänd eller ej. Skrev inte heller att alla teckningar stämmer perfekt med standardbeskrivningen. Thats all.
Om man ska visa hur em ambk ska se ut för en okunnig, så tycker jag man ska använda sig av en någorlunda korrekt bild. ;)
Det förstås. :) Fast TS förstår nog skillnaden i mängden vitt. :P
Ambk är en vacker teckning, det är synd att den är så ovanlig jämfört med eubk.
Mvh,
Moa
vad jag kan se här och när jag googlade är Molly ambk
.fast nu börjar j tveka, tycker den blå färgen o den ljusare på magen går ihop… jösses.. ska ta fler foton.
S*Winsnes Wilda