Klo klippning
Nu vill jag ha tips på hur man kan klippa råttornas klor själv? De är omöjligt, mina vägrar att sitta still. Jag har en vanlig nagelsax. Min sambo har inte tålamod alls för sådant så måste klara det själv men som sagt är de omöjligt och göra det själv, dom behöver verkligen klippas! Hur bär ni er åt?
Jag använder en vanligt liten nagel tång, Håller råttan tätt intill mig, klappar och pratar lugnt tills råttan slappnar vilket kan ta ett tag eller väntar tills han är still, lyfter upp ena tassen med ett finger och tar klo för klo =) Men det kan ta väldigt lång tid så man måste ha tåla mod, nu börjar mina killar vänja sig eftersom dom börjar förstå att det inte är någon fara =) Efterår brukar dom få hundchoklad som belöning vilket dom inte får annars.
Men de är HELT omöjligt med mina och få dom att ligga still. Det är honor dessutom, spralliga som tusan..
Jag har precis klippt mina tjejers klor för första gången, och de är också ett par damer med krut i baken!! Om du kan fjäska in dig lite extra hos sambon är det nog en fördel, jag hade inte kunnat klara det utan pojkvännens hjälp! Han höll och småpratade med offret i fråga, medan jag klippte med en liten nageltång.
Det spelar nog inte så stor roll vad det är för kön när dom är oroliga och inte vill vara still.. Jag vet hur det är, det tar tid. Ibörjan kunde jag bara ta en klo på en råtta när jag skulle klippa. Det tar mycket tid och man måste ha mycket tålamod tills dom vänjer sig, i början tog jag bara baktassarna för på mina är det mest dom som växer och det är ju mycket enklare tycker jag.
mm de är baktassarna jag vill klippa. Men men ska göra fler försök även be min sambo om hjälp men han har INTE tålamod. Han skulle hjälpa mig sist och sluta med att han blev irriterad o de har jag inte lust med så ska försöka själv några gånger till annars får han hjälpa mig!!
Ja det är inte kul att försöka när man vet att någon är irriterad och då är det även lätt att man blir irriterad själv iaf jag och då blir det pannkaka av allt ihop!
mm precis!! :P Han är inte intresserad av att hjälpa mig med råttorna heller för han vill egentligen inte ens att jag ska ha dom..