Skumt läte
Hej, båda mina råttor gör ett skumt läte när jag hälsar på dom utifrån buren, ungefär som ihållande fnysningar.. Inget rossel eller nysningar alltså, mer som det låter när en hund nosar runt, fast mycket snabbare :P De är pigga, livliga och friska i övrigt…
Undrar mest bara om det är ett "bra" ljud, som att de trivs, eller om de fortfarande är nervösa i sin nya miljö eller liknande?
Har precis fått dom kan tilläggas, i skrivande stund haft dom i 3 dagar.. Det är mest den ena som låter så, men även den andra ibland…
Dom har bott hos en vän innan, så nu när jag tar hand om dom är dom 6månader…

Rossel kan låta så himla olika. En frisk råtta ska inte låta något alls.
Okej :( jag får hålla koll på det med andra ord…
Jag tror jag vet vad du menar och det är inte rossel som jag tänker på.
När min dåvarande råtta Pixie satt i buren och min ena katt kom förbi och började nosa på henne genom burgallret så började pixie fnysa mot katten och sträckte ut tassen och viftade som typ kroppspråket antydde att hon var irriterad och sur över den där nosen som kom dit.
Samma sak hände hos en kompis fast det var en annan råtta som var ganska dominant av sig. Minns inte riktigt hur det var, men har för mig att jag precis hade hållt i en hane eller nåt och gick sedan till honburen där hon satt och bara jag kom nära buren så började hon fnysa åt mig. Jag tror mer att det är ett fnys som visar att dom kanske är irriterade på något, nåt som dom inte gillar.
Så upplevde jag det, men visst kan jag ha fel. Men din beskrivning låter som ett sådant fnys.
låter mer som när de sniffar på en
Jag tänkte på lite samma sak som #3. Kan dom inte vara lite smått burförsvarare tills dom kanske fattar vem de är som egentligen hälsar på dom. Lite osäkra i de nya hemmet?
Tycler de låter som att dom fnyser mot dig. Så gör mina råttor när min katt kommmer i närheten.
Så gör Faith när min mamma kommer i närheten. Har alltid undrat vad det är men ja, det kanske ingår i hennes tydligen aggressiva beteende då.. 
Aaahh… Tackar så jättemycket för alla svar :D Det gör mig lite mer lättad :D…. Puh… Då är det säkert bara att de är "fnysiga" åt mig nu ibörjan… Hehe.. Det tar väl lite tid för dom att koppla att jag inte är nån hemsk varelse, utan deras nya husse liksom ^^….
Tack igen :D