HJÄLP!!
Hej!
har en råtta som jag fick i våras, hon har varit fin och frisk hela tiden.
men nu tror jag att hon har fåt hjärnblödning.
min mamma vill inte lägga ner pengar på Kim (råttan).
hon har ingen balans på ena sidan (höger) och kan inte klättra…
men vad gör jag?!
ska jag ta bort henne, elr kan det gå över?
jag kan inte mycket om råtter!

För det första så borde man inte ha djur alls om man inte kan tänka sig att lägga pengar på veterinärbesök när det behövs!
Men du skriver att hon inte har balans på ena sidan och inte kan klättra. Är det så att hon går med huvudet på sned? I så fall tror jag att det rör sig om snedskalle och då kan man medicinera det om det inte redan gått för långt, men då behövs såklart ett besök hos en råttkunnig veterinär.

Det kan vara en infektion som går att hon fått något som kallas "snedskalle". Går hon runt i cirklar och liksom "lutar" åt ena hållet?Det kan gå att bota med antibiotika men inte alltid. Sen kan det ju vara p.g.a. hjärnblödning också förstås. Då tror jag inte det finns så mycket att göra annat än att avvakta en liten tid och se om det blir bättre. Hur som helst så borde du absolut ta råttan till veterinären - oberoende om det går att bota eller inte. Jag förstår att du är mindreårig av situationen och då är det dina föräldrars ansvar enligt lag att se till att djuren kommer till veterinären. Försök förklara det för din mamma och se om hon vill ge med sig? Det är hennes ansvar.

#1 Ah, sorry, såg inte ditt inlägg Dramatik. :) Dubbel info nu!

#3 Ingen fara, det är nog bara bra:)

#1 jag HAR pengar till veteränren! det är inte där problemet är! men jag fick Kim endas för min farmor dog och jag inte skulle gå in i i en för djup depp (igen!) då jag själv lider av jobbiga sjukdomar.
mamma sa då till mig att om det blir något med dom så tar vi bort dom. men vill bara vet om det kan gå över!
#2 tack så mycket! ja är minderårig i sitationen. tror inte att mamma vill ta henne till en veterinär, hon vill nog att vi ta bort henne isåfall, det är lättare så…
#5 Men Du vill väl hellre att hon ska tillfriskna än att hon dör, och eftersom Du har pengar till veterinär så är det väl du som avgör, eller hur? SKulle inte tvekat att ta råttan till en veterinär. Hoppas det ordnar sig
Tänkte bara höra, har du fler råttor än Kim eller är hon ensam?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

#6 ja det är väl mitt beslut men det känns bättre att ta bort henne om det blir värre..
#7 vi hade 2 till men en va våra hundar lyckades öppna buren en natt så jag var inte hemma och knipps dom :( men kim har nästan alltid varit själv då hon trivs så bra med andra råtter…

Det kostar ju att ta bort dem också, något man kan tänka på. Tyvärr får man räkna med en hel del veterinärspringande om man är råttägare. Ja inte alltid då, men vissa råttor har helt klart mer tendenser till att bli sjuka än andra…
Om det är snedskalle går det ju att prova med en antibiotikakur (själva medicinen kostar nästan ingenting för de blandar den färdigt hos veterinären. För mig brukar det gå på en 60,-). Om inte det funkar så är tyvärr nog avlivning enda alternativet. Vad jag menar är att man ganska snabbt ser om saker och ting blir bättre eller inte. Det är ingen som drar ut på tiden särdeles mycket.